Arduino - Port disablad

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Arduino - Port disablad

Inlägg av MrIzoard »

Hejsan!

Jag köpte ett ATMEGA328P utvecklingskort på Electrokit (https://www.electrokit.com/produkt/utve ... atibelt-2/)
Jag har installerat Arduino IDE't men Port under Tools / Port är disablat för mig.

Kollar jag i enhetshanteraren så ser det ut så här:
Bild

Jag har försökt att installera andra drivare men inget har hjälpt.

Finns det någon vänlig själ som kan guida mig här?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Arduino - Port disablad

Inlägg av bearing »

Det är säkert en sån där CH340 USB-serie-omvandlare, istället för FT232.

Brukar funka efter att man installerat dessa:
http://www.wch.cn/download/CH341SER_ZIP.html
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Arduino - Port disablad

Inlägg av MrIzoard »

Jag kunde inte uppdatera drivrutiner då windows ansåg att jag hade den bästa installerad redan.

Jag valde då att avinstallera.
Då trillar hela "Portar (COM och LTP)" bort från enhetshanteraren.

Kör jag "Sök efter maskinvaruförändringar" så hittas inget och inget läggs till heller.

Jag kan välja Åtgärd / Lägg till äldre maskinvara och sedan lägga till "Portar (COM och LTP)" och därefter att peka ut att jag har drivarna på disk.
Då kommer följande dialog upp:
Bild

Jag pekar ut rätt ställe på disken:
Bild

Då kommer jag bara tillbaka till föregående dialog utan att något installeras:
Bild

Win 10 är det jag bråkar med.

Jag kom för övrigt inte åt filerna på din länk @bearing utan jag fick ta dem från annat ställe om det nu kan ha någon betydelse...
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Arduino - Port disablad

Inlägg av bearing »

Portar (COM och LPT) syns bara om datorn har upptäckt en enhet som är en sån port, så det är inte något ovanligt

Testa att koppla in arduinon i en annan USB-port. Om den inte upptäcks av windows, kontrollera att sladden är hel genom att t.ex. koppla en mobil eller liknande som ska kunna kommunicera med datorn.

Har för mig att jag bara körde installationsprogrammet för drivrutinen, pluggade in, och sen fungerade det. Det var någon konstig översättning i installationsprogrammet, är allt jag minns.

Enligt följande tråd behöver man stänga av signering av drivrutiner (eller vad det heter på svenska), men det behövde inte jag. Fast värt att prova kanske.
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=397368.0
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Arduino - Port disablad

Inlägg av Janson1 »

Ett vanligt fel som jag råkat ut för ett par gånger är att USB-kabeln inte är fullkopplad utan har bara +- anslutna.
Följde det med en kabel? edit: Alla nya Arduino IDE har ch340/41 inlagda redan så där bör inte vara något problem...
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Arduino - Port disablad

Inlägg av MrIzoard »

Tack för tipsen, skall kolla kabel och även byta port när jag kommer hem ikväll.
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Arduino - Port disablad

Inlägg av MrIzoard »

Det här var ju riktigt pinsamt.....
Ja det var en kabel som inte fungerade, lång historia kommer nedan om någon vill/orkar läsa...

Jag har själv byggt en förlängnings-USB så jag misstänkte att det var det var i så fall den som var boven, bytte den, hjälpte inte.
Bytte port på datorn, samma visa.
Installerade Arduino på en dator jämte och använde utvecklingskortet och en kort USB-kabel plus en förlängnings-USB som är köpt (skrivaren är kopplad på den och har även haft den på min förlängnings-USB) och samma visa igen.
Höll på att kolla på hur man gör för att kunna installera drivare som inte är signade av Microsoft och hittade två sätt, fick inte det ena sättet att fungera då jag inte hittar den BIOS inställningen på min dator och det andra sättet strulade för mig.
Bytte då den korta USB-kabeln (som jag var helt säker på är den kabel jag använder för att föra över böcker till läsplattan med) och se på f*n då helt plötsligt dyker den upp så fint i enhetshanteraren, det var med andra ord en kabel som bara används för att ladda telefonen...
Skall hädanefter byta alla kablar och inte ta något för givet.... :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino - Port disablad

Inlägg av Icecap »

Bra att du hittade orsaken!

Och sedan kan jag berätta för dig att detta sker i olika tappningar för snart sagt alla!

Därför har jag - när det strular - gjort det till en regel att kolla om grejerna faktisk KAN jobba!
* Är det verkligen ren och fin ström fram?
* Är alla ledningar helt OK?
* Finns det rätt input som är inom giltiga gränser?
osv. Alltså allt som man antar ju måste fungera...

Jag har sett ett antal projekt här inom programmering där argumentet är "men det är ju det läge efter RESET enligt databladet - så den inställning behöver jag inte göra!"
Och när man sedan ber NN om att rent faktisk nolla det djävla register ÄNDÅ - fungerar allt helt plötsligt.

Regel är:
*Allt som KAN gå fel KOMMER att gå fel på något tidpunkt!
* Om allt kör ihop sig och skiten MÅSTE fungera A.S.A.P. kommer antalet dylika fel att öka exponentiellt!
Skriv svar