Nybörjare Arduino ,koppla två LM35d till Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
kristert
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2014, 23:10:22

Nybörjare Arduino ,koppla två LM35d till Arduino

Inlägg av kristert »

Hej
jag håller på med ett projekt med Arduino och temperaturavläsning ,förutom arduinon har jag två mosfetbryggor som driver varsin motor en vattenpump samt en kylfläkt, tanken är att två LM35D temperatursensorer skall ge signal till varsin motor ,jag har testat med varsin vridpot som reglerar varsin motor oberoende av varandra men när jag ersätter vridpotten med LM35 så blir utgången till motorerna någon form av medelvärde så att dom startar samtidigt , behövs det någon specialkoppling av de två tempsensorerna så att signalen ej mixas på ingången ???
Jag har kopplat 5volt+ till +ingången och - till minus på LM35 samt utgången till inputstift A0 resp. A1 på Arduinon samt PWM utgåg 5 samt 9 till mosfetbryggan

Krister T mycket taksam för svar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nybörjare Arduino ,koppla två LM35d till Arduino

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är obehagligt när ny medlemmar sysslar med svårare saker än en annan som varit med länge ... :wink:

En snabb koll på givarna: de ger 10mV/grad C, men notera att du måste ha nån sorts bias för att få dem att via "absoluttemperatur" i Celcius. Kan det vara det som spökar?
Kolla Fig 2, första sidan på det här databladet: http://www.hep.upenn.edu/SNO/daq/parts/lm35dm.pdf
kristert
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2014, 23:10:22

Re: Nybörjare Arduino ,koppla två LM35d till Arduino

Inlägg av kristert »

Hej
Jag är väldigt tacksam för det svaret jag fått ,det förde mig i rätt riktning och jag fick till utgågen från LM35d givaren så att signalen nu är jämn och fin dock har jag ej fått lösning på grundproblemet ,jag har googlat väldigt mycket och det finns ett antal videor och hemsidor med liknande projekt med en motor och en givare så det känns som jag är den ende i hela elektronikvärlden som stött på detta problem , svaret kanske ligger i att jag är okunnig och att de kunniga löser det på ett smartare sätt . Jag fortsätter med att försöka lära mig genom att friskt koppla paralellt med teoretiskt sökande .

En tacksam Krister
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Nybörjare Arduino ,koppla två LM35d till Arduino

Inlägg av svanted »

hur reglerar du motorerna?
till/från vid en viss temperatur eller linjärt?
tempsensorn ger 0 - 1v vid 0 - 100°
hur har du kopplat? har du störningar i det området?
hur är jorden kopplad?
påverkar motorerna jordpotentialen vid tempsensorerna?
Skriv svar