dvb-t2 to dvb-t

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag köpte för ett bra tag sedan en Dreambox DM500C här på EF. Den har blivit liggande till nu. Grejen är att den klarar bara DVB-T och alla TV-kanaler utom TV1 och TV2 sänder bara på DVB-T2. Eftersom DVB-T2 är högupplöst så borde det ju gå att konvertera den signalen till DVB-T för att mata boxen. Jag har sökt men inte hittat någon bra lösning. Någon som har ett tips?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av adent »

Riktigt så fungerar det inte. Men sist jag kollade sänder TV4, kanal 6 mfl också i DVB-T inte i T2. Men det kanske är olika på olika master.

Om din dreambox har USB kan du skaffa en USB-DVB-T2-sticka och kanske få det att fungera har jag hört. Om du haft en Dreambox med
utbytbara tuners tror jag också det går att få tag i DVB-T2, vill minnas att 500 inte har utbytbara dock.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej det går inte att byta sticka på den. USB saknas. Men hade jag även fått in TV4 och TV 6 och utbildningskanalen hade jag varit nöjd, jag tittar bara på de fria kanalerna. Jag har kollat efter någon information om vilka antenner som sänder DVB-T på alla fria kanaler, men har inte lyckats finna den informationen. Jag kan ju ta emot från minst 3 olika antenner där jag befinner mig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av mrfrenzy »

DVB-T är MPEG2. En gammal komprimeringsteknik som går att klara med en gammal Pentium 3.

DVB-T2 är MPEG4. En mycket effektivare komprimering som kräver en modern processor för att avkoda. Din gamla DM500 är för klen för att avkoda dessa signaler.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det har jag förstått. Vad jag var ute efter var en converter som tar emot DVB-T2 och gör om det till DVB-T som jag sedan kan plugga in i boxen. Alltså antenn in = DVB-T2, antenn ut = DVB-T.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av Glenn »

Jag har en inspelningsbar box som jag använder mycket, den klarar också bara DVB-T, och på den tar jag emot TV1/TV2/TV4/TV6,barnkanalen,kunskapskanalen, så det "ska gå".

Det suraste med det är ju att man inte får HD, trots att TV'n är fullHD men men.. hellre ett vettigt interface för inspelning och lågupplöst än ett komplett värdelöst interface och HD (som i TV'n..)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av mrfrenzy »

SeniorLemuren skrev:Ja det har jag förstått. Vad jag var ute efter var en converter som tar emot DVB-T2 och gör om det till DVB-T som jag sedan kan plugga in i boxen. Alltså antenn in = DVB-T2, antenn ut = DVB-T.
En sån konverter skulle kostar 20 gånger så mycket som en ny box för DVB-T2.

Den måste ju först avkoda DVB-T2/MPEG4
Sedan skala ned det till en lägre upplösning
Sedan komprimera det med MPEG2
Sedan paketera det i rätt format med färre kanaler per MUX
Sedan sända ut det som en rf-signal
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av Krille Krokodil »

400 svenska zloty för en sådan box med inspelningsmöjligheter.
Strong SRT8211 Digital-TV-mottagare med HDTV-stöd DVB-T2-box för HD

Digital-TV-box för marknätet (mottagning med antenn). Tar emot alla fria kanaler i Sverige inkl. de HD-upplösta (stöd för DVB-T, DVB-T2 och H.265). Genom att ansluta ett USB-minne eller extern hårddisk kan live-TV pausas och spelas in. Fungerar även som en mediaspelare för de vanligaste formaten. Stöd för spänningsmatning av 5 V-antenn via antennkabel. Ansluts till TV via Scart- eller HDMI-kabel (medföljer ej). Har digital koaxial-ljudutgång. Levereras med fjärrkontroll, batterier, fast strömkabel samt svensk manual och mjukvara. Mått: 169x102x41 mm.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... tod-p30821
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av adent »

SeniorLemuren skrev:Nej det går inte att byta sticka på den. USB saknas. Men hade jag även fått in TV4 och TV 6 och utbildningskanalen hade jag varit nöjd, jag tittar bara på de fria kanalerna. Jag har kollat efter någon information om vilka antenner som sänder DVB-T på alla fria kanaler, men har inte lyckats finna den informationen. Jag kan ju ta emot från minst 3 olika antenner där jag befinner mig.
Jag vill minnas att det var nån riktigt obskyr inställning som behövde ändras på 500:an för att kunna fortsätta ta emot just tv4, 6:an o.s.v. för något år sedan, iaf mot vår mast. Fick det att fungera, men sen vet jag inte om hela boxen pajjade eller om de ändrade något igen så det slutade fungera., har inte orkat bry mig om den sen dess.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: dvb-t2 to dvb-t

Inlägg av Marta »

Både DVB och DVB-T2 sänds med OFDM-modulation, men en mycket mera krävande variant i T2, så uppgradering av endast mjukvara räcker inte.

TV4 ochTV6 ligger i MUX2 okrypterade kodade i MPEG2 (tror jag) och helt säkert sänt med DVB-T QAM-64. Åtminstone här i Skåneland.

DVB-T2 sänds med QAM-256 för att krama ut det yttersta av tillgänglig bandbredd. Det kräver en helt annan RF-del och vassare signalprocessor än gamla DVB-T med QAM-64.

Danmark har sänt MPEG4 i DVB-T QAM-64 som borde funka fint om mjukvaran klarar MPEG4. T.ex. en gammal USB-pinne i Linux klarade detta fint.
Skriv svar