Hur programmera atmega328pb via ISP?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Jag blir inte klok på den här bilden från databladet från atmega328pb. Var ska jag koppla in mig om jag vill programmera genom ISP?

Vad visar bilden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av adent »

Hej!

Du ska koppla precis så där! XTAL1 behöver du inte ansluta, den kan gå på intern RC-oscillator.

Bläddra upp till pin-outen för den kapsling du har och se på vilka ben som PB5, PB6 och PB7 sitter. Du ser även var jord och matning (Vcc) sitter samt reset. AVcc borde man väl ansluta, men det bör inte behövas om du inte vill.

Edit: Raden nedan var fel. tog bort klocka, det är samma som SCL
ISP:n har vanligtvis 6 ben. matning, jord, reset, MOSI, MISO och SCK.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av tokfan »

https://images.app.goo.gl/kxhnaPVZsVmV9xw18

Jag brukar bildgoogla atmegaxxxx pinout.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Du skriver "PB5, PB6, PB7" men tittar du på tabellen som är under "schemat" i bilden så säger den "PB3, PB4, PB5". Dvs helt andra in/utgångar. Efter lite googlande tror jag att det korrekta är PB3,PB4,PB5 men det hade varit skönt att veta om det är fel i databladet eller om det är någon alternativ lösning som också fungerar.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Nu lyckades jag hitta ett inlägg som beskriver samma sak. https://www.avrfreaks.net/forum/atmega328pb-isp-errata
Om ingen har något annat förslag så utgår jag från att schemat som används i databladet är felaktig och tabellen nedanför är att lita på.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av hawkan »

Det är nog rätt med det du skriver. Detta har jag använt med bra resultat.
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Jag är snart klar med att rita mitt första kretskort med Atmega328PB och läser tråd efter tråd som handlar om kristallen. Det verkar som att vissa har stora problem med att få frekvenser uppåt 16mhz att fungera utan extern oscillator. Hur har det fungerat för dig hawkan? Vilken kristall har du använt? Hur har du designat kretskortet precis vid kristallen?

Tar tacksamt emot tips och ide´er innan jag beställer kretskorten!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av hawkan »

Jag har använt en CSTCE16MOV 16MHz extern kristall de flesta gångerna.
Inga problem med den.
Har för mej att den interna bara klarar upp till 8MHz och det är den som används
i lågeffektsläget om man vill använda det.
Förresten om man ska programmera med isp måste man ha en extern kristall
har jag för mej, jag fick sätta dit en kommer jag ihåg. Om man t ex ska lägga
in en bootloader på en tom 328pb behövs det, det var det jag gjorde.

Här är ett exempel på en enkelsidigt kretskort jag gjorde.
Kristallen sitter strax nord-nord-väst.
Anteckning 2019-10-14 201550.png
Fast den här har inga isp-anslutningar, programmerade den via seriella porten till höger istället.
Haha jag ser direkt några dragningar jag inte skulle gjort idag, men men haha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av snigelen »

> Förresten om man ska programmera med isp måste man ha en extern kristall
har jag för mej

Nä, det behövs inte. Intern RC-oscillator funkar bra. Men ISP-klockan kan inte vara högre än en fjärdedel av den klocka AVR:en faktiskt använder. (Default är 8MHz intern RC delat med 8 för totalt 1 MHz).
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Tack för info!

Med risk för att visa min okunskap så har jag fått för mig följande:
Det du använder är en keramisk resonator, alltså inte en quartz-kristall.
Toleransen är något sämre men i övrigt fungerar den på liknande sätt(?).

Den stora grejen med atmega 328pb är att atmel har tagit bort den "starka drivningen" av en extern kristall eller keramisk resonator. Kvar finns nåon variant för lågeffekt som du nämner och den ska enligt vissa kunna driva en extern 16mhz kristall om alla förutsättningar är rätt. Står ganska bra sammanfattat här: https://hackaday.com/2016/05/03/atmel-r ... scillator/

Jag tittade på databladet till din resonator och den finns i olika utförande(se bild). Vet du vilken "load capacitance" som dina enheter hade?
Jag har just nu ritat in en footprint för en sådan här: https://www.electrokit.com/produkt/kris ... -5mm-12pf/
Av det jag har utäst har den en låg kapacitans på endast 12pf vilket gör den lättdriven och då bör den fungera med atmegans egna oscillatorkrets. Anledningen till att välja just den kristallen är kort och gott att det är enkelt att köpa den från electrokit och de har inga 16mhz SMD keramiska resonatorer.

Har du förresten verifierat att din MCU arbetar i 16mhz? Som standard faller den tillbaka på sin interna 1mhz-klocka om den externa inte fungerar.

Jag har endast programmerat den äldre atmega328p men eftersom man ansluter SCK, MOSI och MISO är det väl programmeraren som sköter klockfrekvensen(genom SCK-pinnen). Jag kanske blandar ihop begreppen för jag vet inte vad skillanden är på ISP och Serie-programmering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av snigelen »

> Den stora grejen med atmega 328pb är att atmel har tagit bort den "starka drivningen" av en extern kristall eller keramisk resonator.

Nu får vi inte blanda ihop begreppen här. Har du en ATMega328 eller den snarlika ATMega328P eller den någorlunda pinkompatibla men helt annorlunda ATMega328PB?.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Jag har beställt 10st atmega328pb och håller på att rita ett kretskort för denna MCU. Jag vill ha de dubbla UART-portarna samt önskar använda 16mhz för att driva drygt 100st leddar med fastLED-biblioteket.
Jag tror inte det varit något förväxling tidigare i tråden angående detta?
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av snigelen »

Ok. Men då har du fortfarande möjligheten att välja "Low Power Crystal Oscillator", vilket fungerar bra om du inte skall klocka något annat från samma oscillator (det är "Full swing osc..." som är borttagen).

(Och sorry, har inte läst tråden så noggrant. Det gör jag innan jag skriver något mer).
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av Nille86 »

Ja om man ska gå på vad databladet säger. Men jag har som sagt läst om flera som haft problem med en 16mhz-kristall som inte vill börja svänga plus att spänningsnivåerna är väldigt låga och mottagliga för störningar. Jag ville därför höra om andras erfarenheter kopplade till detta, vilka komponenter som fungerat/inte fungerat. Om jag har förstått saken rätt så är det positivt när kristallen har en låg lastkapacitans och en låg resistans för att den är enklare att starta upp och svänger större(högre amplitud).

Jag är fortfarande kluven men tror att jag kommer att behålla min footprint. Skulle det inte fungera i skarpt läge tänker jag att man kan sätta en keramisk resonator på snedden över de plattor som går till atmegan. Skulle inte det heller fungera får jag helt enkelt köra på den interna 8mhz-klockan.

Hawkan verkar ju haft framgång med sina kort så det ska förhoppningsvis lösa sig. Jag hittade ett annat intressant blog-inlägg här: https://www.omzlo.com/articles/using-an ... tmega328pb

Trevlig kväll!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur programmera atmega328pb via ISP?

Inlägg av hawkan »

Jag ser att jag inte har använt 328pB utan den asgamla 328p tydligen. Gammal info från min sida då.
Men om man inte behöver en extern klocka desto bättre.
Skriv svar