Få liv i i2c med 16F18346

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få liv i i2c med 16F18346

Inlägg av TomasL »

Om din kod inte specifikt skrivits för en specifik microkontroller med en specifik kretslayout, så måste du göra all hårdvarukonfiguration själv, dvs ställa alla register korrekt.
De medföljande biblioteken kan inte göra det, eftersom biblioteken/kompilator etc inte har en blekaste aning om vilka pinnar du använder, och vilka funktioner som skall sättas på respektive pinnar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få liv i i2c med 16F18346

Inlägg av newbadboy »

Jodå. Koden jag använde var specifikt skriven av mig till mcun. I vanliga fall innan har jag bara angett ett init i2c kommande ställt portarna som digitala och det har funkat direkt.

Gjorde likadant här men det räckte inte. Dock är denna kontrollern lite mer avancerad än de jag kört med innan så det behövs säkert ställa ngt mer än jag gjort innan. Gällande pps så ska i2c vara default på de portar det är kopplat på. Så där ska man eg inte behöva ställa ngt.

Ja vete fan men orkar inte lägga mer tid på det när det ändå funkar med soft i2c
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få liv i i2c med 16F18346

Inlägg av TomasL »

Men då är ju koden inte skriven för denna specifika MCU, eftersom du inte initierar portarna på rätt sätt.
Funkar kanske på prollar med färre funktioner etc.
Dock man skall alltid explicit ställa in all hårdvara, och aldrig någonsin förlita sig på att det sker på något magiskt sätt i bakgrunden.
Skriv svar