Vad använder ni era mikrokontroller till?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Al_Bundy »

Ni svarar jag er alla. Speciellt TomasL :)

Som jag förstått er så använder ni era mikrokontroller för lösa mekatronsiska problemuppgifter, styra motorer, pumpar, läsa givare, smattra med relän och allmänt styr- och reglerteknik?

Ni sätter mikrokontrollern i absolut centrum där den får åtkomst av alla diverse externa enheter runt om kring?

Alltså rör det sig inte om tillverkning av kretskort för TV apparater eller utveckling på grafikkort och annat som jag kan tänkas tolka som högst avancerat? :)

Ni kör allt i C också som där ni allt skriver själv. Är det 8-bit eller 32-bit? Bara nyfiken :) Kör ni olika märken på hårdvaror, eller håller ni er vid ett märke? Typ som en PLC programmerare kanske håller sig vid Siemens eller Beijer för att det fungerar och löser behoven. Ungefär som en Java programmerare använder Java till mycket för att det fungerar.

Finns det mjukvara för att generera C-projekt eller är det bara STM som har utvecklat detta? Jag menar, CubeMX sparar ju många timmar.
Senast redigerad av Al_Bundy 10 augusti 2019, 11:47:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Al_Bundy skrev:
TomasL skrev:Vad menar du?
Ja. Typ svåra saker så som att bygga en plasma TV eller kretskort till nvidia.

Att bygga mekatronik tycker jag är dock ingen avancerad sak. :)
Tja, totalt sett, 8 kretskort, varav ett av dem är 4-lagers, till det kommer runt 1 miljon rader C-kod, samt en del assembler.
Svårt, nja, det beror väl på kunskaperna.
Tidsödande, Ja.
Kostsamt, Ja.
Billigt, Ja.
Edit, 4 av dem är 4-lagers.
1 miljon rader C-kod? Har du fingrarna kvar? :o

Är det någon speciell mjukvara? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av TomasL »

Vad menar du med "speciell mjukvara", eftersom vi skrivit allt själva, så måste det per natur vara speciellt.

Som svar på tidigare fråga, 32-bit MIPS, dvs PIC32@80MHz
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Janson1 »

Jag kör med 8 bitars Atmega 16 MHz Och numera STM32, ja den är väl 32 bitars av namnet att döma... Jag tror den har 72 MHz (MIPS). (Allt inom Arduinos ramar)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Atmega och Attiny men gillar Nanon. Den är ju som en Uno men mindre och har, vad jag förstår samma prestanda och samma in- och utgångar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Henry »

Som nämnt Mega2560, dock enbart pga alla dess in och utgångar då jag tyckte jag fick mycket för liten peng. Mycket sensorer, temp mätare, ventiler och dylikt kommer att kopplas till den så det behövs. Hastighetsmässigt hade det nog dock funkat även med den långsammaste som finns då det inte blir någon direkt belastning på den.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Icecap »

Vilken µC man använder beror mest på vilka krav man har på hårdvaran. Självklart är det svårt att räkna ut hur mycket FLASH som behövs - men med en aning erfarenhet kan man gissa skapligt väl - och sedan ta i "lite extra". Samma sak med RAM.

Resten beror på vilka funktioner som behövs (UART, timers, CAN-bus och whatever).

Men det viktigaste för att välja rätt µC är att det finns en bra kompiler med bra IDE till! Gärna ett IDE som man trivs med, då blir livet enklare.

Jag har använd Motorola, Fujitsu, Renesas, Intel och Microchip µC, alla programmerat i C (alt annat än Z80) eller Assembler (Z80).
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av JanErik »

Al_Bundy skrev:NAlltså rör det sig inte om tillverkning av kretskort för TV apparater eller utveckling på grafikkort och annat som jag kan tänkas tolka som högst avancerat? :)
Ja på jobbet utvecklar jag embedded-mjukvara för frekvensomformare, men det är ju mera SoC än mikrokontroller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av TomasL »

Alltså rör det sig inte om tillverkning av kretskort för TV apparater eller utveckling på grafikkort och annat som jag kan tänkas tolka som högst avancerat?
Sannolikt inte mer avancerat än mycket annat.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag använde förr när jag programmerade PIC, MPLAB ihop med PICKit 2 och senare PICKit 3 Träffade av en slump på microelektronikas microC pro för PIC och blev genast kär och köpte mig en licens.

Ut med MPLAB. Att använda microC rynkades det en hel del åt på forumet. Det ansågs av en del , (som i och för sig kanske inte riktigt hade testat det ordentligt), som något katten släpat in. Det påminner lite om de tyckanden som idag gäller Arduino jämfört med PIC.

På senare tid när jag "mognat", dvs. gått från Z80 Assembler (ABC80) en gång i tiden, till PIC Assembler och PIC C så hamnade jag till sist i knät på Arduino och jag tycker det är utmärkt. Jag kan göra exakt samma saker med Arduino som jag en gång gjorde med PIC, fast enklare och snabbare. Arduino är ju inte bara UNO, vill man ha lite mer under huven så kan man ju köra en Arduino DUE R3 SAM3X8E 32-bit ARM Cortex-M3.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Micke_s »

På jobbet så har jag sett till att alla produkter med en MCU i princip kör Cortex-M.
Förenklat så kan man säga att de tar in analoga signaler, lite filter, inställningar och ut på analog/digital fältbuss..


Hemma är det mest elektronik till Modelljärnväg i N-skala (1:160), diverse husautomation.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av baron3d »

Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av Janson1 »

Ja du Al_Bundy. Detta digitala oscilloskop gjort av baron3d får nog räknas som avancerat, eller bygger du ihop det på en förmiddag?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av TomasL »

Är ett sånt här 4-lagerskort tillräckligt avancerat för dig?
Untitled-1.png
eller ett sånt här 6-lagers:
Corel317.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vad använder ni era mikrokontroller till?

Inlägg av 4kTRB »

En 8052 Basic som programmeras ibland för att tillfälligt testa/ersätta funktioner som är lite jobbigare att hårdvira.
Skriv svar