Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av fosfor »

Hej!

Jag har gjort en liten maskin som kan köra fram och tillbaka, med fyra knappar, snabbt och långsamt.
Den har även 3 positioner som den kan spara, och radera.
Tillika en display som visar vad den gör.

Motorn drivs med en Curtis motorstyrning som har en 0-5V signal in för fram och tillbaka.
0.2V är bakåt i full spetta, ca 2,5V är stillastående och 5V är full spätta framåt.

Jag kör Arduino MEGA och har utgång 6 som PWM kopplad till en konding och en resistor, sedan vidare till motorkontrollen.
På så vis kan jag styra hastigheten och så. Vilket hittils fungerat bra.

Jag har dock velat få bort onödiga pull-down resistorer runtom kortet, och därav börja skriva om i så att den ska använda de inbyggda
pull-up resistorerna. Det fungerade på mina knappar som sparar position och tar bort positioner utan problem och jag kunde peta
bort ett gäng motstånd. :bravo:

Men när jag kommer att göra likadant på mina knappar för att köra fram och tillbaka, så ballar det ur. :shock:
PWM port 6 ger fullt ös ut, dvs 5V. Trots att INGET i koden säger åt den att göra det.
Men bara att jag ställer om mina kör knappar till _PULLUP gör att PWM porten blir 5V trots att den tidigare var 0V.
Dessutom kör den full spetta oavsett vilken knapp jag trycker på.
Det är SOM OM att jag har knapp för "full fart framåt" intryckt hela tiden, fast jag inte har det, och fastän jag stänger av det
i koden. PWM porten ser ut att få signalen 255 (5V) från någonstans, fast den inte får det. Har letat överallt i koden
och även testat byta alla HIGH till LOW och viceversa, på flera olika sätt.

Jag har noterat att I/O pinne 6 (PWM) inte har något "grundvärde" från någonstans i koden, det vore kanske bättre att den stod på 2,5V (127)
istället, då det är motorkontrollerns "riktiga" stillastående noll läge.
Men jag tycker endå att det är konstigt att PWM utgången ger fullt ös ut fast man inte gjort nåt med den. Borde den inte bara stå kvar på noll?

Är det något jag missat helt här. T.ex. delar ut/in gångarna på samma pullup motstånd som är inbyggda i Atmel chipet? :humm:
Är vissa I/O's ihopkopplade? Detta problem verkar tyda på att man inte kan ställa detta helt individuellt för porten. Är det verkligen så?
Varför får en utgång helt plötsligt 5V ut, fastän jag inte gjort något med den så att säga?
Senast redigerad av fosfor 27 juni 2019, 18:10:44, redigerad totalt 1 gång.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av svanted »

gissar på fel i koden, om vi ska hitta det måste du lägga ut den här...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av Icecap »

Vad jag minns var koden ett virrvarr av knasigheter och en massa hoppsa-lösningar.

Så jag tippar på att felet ligger där.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av säter »

Är det samma projekt fortfarande?
Snart är du uppe i 20 trådar om det här.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av fosfor »

säter: Jajjemen!
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av fosfor »

Icecap skrev:Vad jag minns var koden ett virrvarr av knasigheter och en massa hoppsa-lösningar.

Så jag tippar på att felet ligger där.
Den här koden som är ett "ett virrvarr av knasigheter" fungerar faktiskt väldigt bra, och precis så som jag vill att den ska fungera :)
För övrigt så är den ett resultat av all hjälp jag fått på det här forumet.
Vilket jag är tacksam över, utan alla de Hjälpsamma programmerarna här på forumet så hade det nog inte gått.
Den saktar t.ex. in väldigt snyggt innan den når sina positioner, och encodern gör att den är exakt på millimetern, Varje Gång.
Den går till och med ner i sleepmode och drar bara en bråkdel av strömmen den gör i påslaget läge, och vaknar direkt när man trycker på en knapp.
Plus lite annat lull.

Nu handlar det bara om att banta ner komponenter som inte behövs runtomkring den, i den mån det går.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av papabear »

Satt pull-up på pwm-utgången?
Som sagts tidigare; posta hela koden om du vill ha nån vettig hjälp.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av X-IL »

Jag undrar precis som papabear om du inte råkat sätta pullup på PWM-pinnen?

EDIT: Sen är vi väldigt många som tycker att det är en dålig idé att starta nya trådar om samma projekt hela tiden, men det är inte emot reglerna. Det är ju upp till dig. Men här kommer mina funderingar på området: Tänk om du haft EN projekttråd som hette "Fosfors arduinostyrda hiss", där du hade ställt alla dina frågor och presenterat den nya koden vartefter det var grejer som fungerade. Då hade Karl Chesmangylhabrovink om tre år kunnat hitta tråden när han funderade på att bygga en arduinostyrd plattform för att hålla sina kretskort på rätt nivå under lödmikroskopet, och så hade han fått en väldigt bra genomgång på vilka problem man kan stöta på och vilka lösningar som finns. Nu när stackars Kalle hittar en av dina trådar blir det mycket svårt för honom att ens veta om det blev nåt eller inte, och hur den fungerar. Sammanhanget skulle också ge alla som försöker besvara dina frågor en stor hjälp på vägen, då de inte alltid är helt självstående utan ofta bygger vidare på andra lösningar som du fått hjälp med i andra trådar. Mina två cent...
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av fosfor »

papabear: Återkommer med koden inom kortkort.

X-IL & papabear: Nej, det var det som var så konstigt. PWM utgången var oförändrad både i kod och rent fysiskt.
Endå ger den 5V ut och inte 0V ut, när jag gjorde om de fyra I/O's som används för att köra fram och tillbaka.
Nu har jag särat på dessa I/O's och ska snart testa igen om det blir samma resultat.

X-IL:
Jag hänger med på vad du menar, men om jag hade haft allt i samma tråd så hade den tråden blivit helt gigantisk och överväldigande för den
stackare som råkar hitta den (det är så man känner när man hittar enorma trådar).
Plus att projektet genom tiden har tagit olika svängar och liksom bytt inriktning och mål. Så om någon följt den tråden hade de helt i onödan behövt läsa
igenom hur de installerar en H-brygga, när den endå kommer tas bort och bytas ut till en motorstyrning. Osv etc.
Dessutom tänker jag från eget perspektiv vad Jag hade velat hitta i ett forum. Det är nämligen lösningen på enskilda problem jag hade velat
ha att grotta ner mig i. Det är så jag gjort allt hittils, löst ett problem i taget.
Det blir för mycket att hitta ett snarlikt projekt och behöva plöja igenom 1-2 år och de 528 sidor diskussion som det projektet genererat.
Därav att jag skriver rubriker relaterat väldigt nära till problemet som tas upp.
Och när väl problemet är löst, så brukar jag skriva hur det löstes i slutet av tråden.

På så vis kan nästa vilsna själ genom t.ex. en sökning hitta "Hur anväder skriver jag i en H-brygga i koden", och då på ett par få sidor se hur
tänket går fram till en lösning på sista sidan.

:)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av tecno »

Kort sammanfattning från mig är att jag har totalt tappat intresset för dina trådar, började hyfsat men blir bara blekare och blekare. Ingen kan följa röda tråden....
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av Mr Andersson »

Om körfunktionen är konstant aktiv efter att du bytt från aktiv hög till aktiv låg har du troligen glömt att invertera knapp-logiken i koden.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av svanted »

Dessutom tänker jag från eget perspektiv vad Jag hade velat hitta i ett forum. Det är nämligen lösningen på enskilda problem jag hade velat
ha att grotta ner mig i
så du menar alltså att sökfunktioner på webben typ goole, eller forumets sökfunktion...
hittar inte "hur man installerar en H-brygga" om du har EN tråd för projektet,
utan bara om du gör en ny för varje delmoment???????
Jag hänger med på vad du menar, men om jag hade haft allt i samma tråd så hade den tråden blivit helt gigantisk och överväldigande för den
stackare som råkar hitta den (det är så man känner när man hittar enorma trådar).
då tänkar inte du som alla andra...

leta efter en tråd om hur man bygger en jetdriven motorcykel på sporthoj.com,
tråden är gigantisk men mycket intressant...

den går att följa från idé till en körbar motorcykel.

den hade varit totalt ointressant om han hade brytit ner den i 150 småttrådar som inte hade gått att följa från början till slut...
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av fosfor »

tecno skrev:Kort sammanfattning från mig är att jag har totalt tappat intresset för dina trådar, började hyfsat men blir bara blekare och blekare. Ingen kan följa röda tråden....
Oki noterat.
Som jag förklarade innan är det dock inte meningen att någon ska följa en röd tråd.
I detta projekt är resan målet, inte slutprodukten, därav alla små-mål :)

Jag är ju nybörjare, så jag bara startade detta "koncept" med tråd för varje delproblem för att underlätta
för framtida nybörjare. Det var så jag hade velat ha det. Det är sådana trådar som hjälpt mig.

Jag kan faktiskt verkligen förstå att en helhets-tråd hade varit mer spännande för en veteran.
Men tyvärr blir sådana trådar för överväldigande för nybörjare.

Bara för att förklara igen hur jag tänker.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av fosfor »

svanted skrev:
Dessutom tänker jag från eget perspektiv vad Jag hade velat hitta i ett forum. Det är nämligen lösningen på enskilda problem jag hade velat
ha att grotta ner mig i
så du menar alltså att sökfunktioner på webben typ goole, eller forumets sökfunktion...
hittar inte "hur man installerar en H-brygga" om du har EN tråd för projektet,
utan bara om du gör en ny för varje delmoment???????
Jag hänger med på vad du menar, men om jag hade haft allt i samma tråd så hade den tråden blivit helt gigantisk och överväldigande för den
stackare som råkar hitta den (det är så man känner när man hittar enorma trådar).
då tänkar inte du som alla andra...
leta efter en tråd om hur man bygger en jetdriven motorcykel på sporthoj.com,
tråden är gigantisk men mycket intressant...
den går att följa från idé till en körbar motorcykel.
den hade varit totalt ointressant om han hade brytit ner den i 150 småttrådar som inte hade gått att följa från början till slut...

Låter som en häftig tråd det där med jet motorcykeln.
Nu är det ju endå försent sedan länge att skapa en tråd från början till slut. Plus att jag gillar ta varje problem för sig.
MEN jag tänkte såhär, för att försöka göra er veteraner lite halvnöjda så tänker jag att när detta projekt är väl någorlunda färdigt.
Så ska jag skapa en ny Färdig-Tråd.
One thread to rule them all.
Där jag skriver om projektet och dess gång, och redoviserar hur saker gjorts,
hur man tänkte i början, problem, vad som ändrades o varför osv, och så kan jag i den Stora tråden så att säga, länka till alla dessa småtrådar.
Då kommer man få som en karta från start till stopp redan på första sidan i tråden, där man enkelt kan accessa det "kapitel" av maskinen man nu vill gå till och läsa mer om. Luckorna emellan trådarna fyller jag i om det behövs, eller lägger till i själva del-tråden.
Här kan jag också lägga till allt annat jag tagit hjälp av som inte har haft direkt med själva forumet och dess diskussioner att göra.
Dvs om jag hittade en bra guide på ett annat forum, som jag använder mig utav, då lägger jag till den.
Det blir tråden som summerar och knyter ihop allting, där man då kan följa projektet från start till stopp.

Vad sägs om det? Bättre än inget? :o
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Mysterium med PWM'et och de fyra knapparna

Inlägg av adent »

Jag skulle ju gissa på att det blivit fel någonstans när du bytte från extern pull down och ingången-går-hög-när-man-trycker-på-knappen till
intern pull-up och ingången-går-låg-när-man-trycker-på-knappen. (Som du skrivit om i en annan tråd...)
Skriv svar