Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av CPMS »

Vi gör ett positionssystem för skogsinventering, 3st ultraljudssändare på ett stativ och sen kan man mäta in träds position inom 20 meter med ett handinstrument.
Men den blir nog lite över hobbybudget.

http://www.haglofsweden.com/index.php/s ... 9-postex-2
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Nerre »

20 meter är ju sämre noggrannhet än man får med vanlig GPS? Där kommer man ju ner i ett par meter oftast.

Menar du 20 cm?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av CPMS »

20 meter från sändarna såklart.

Så här står det i specifikationen:

Ultraljud
Avstånd (max) transponder T3 Ca 20m
Avstånd (max) transponder T3 med 360° adapter Ca 20m
Upplösning 0.01m
Noggrannhet 1% vid kalibrering
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul att det finns många olika lösningar. Det där med Bluetooth verkar lovande.
Men man måste ha klart för sig varför man vill ha en position.
Om vi tittar på lgrfbs mätvagn i tråden https://elektronikforumet.com/forum/vie ... C3%A4tvagn Så är ju den tänkt att fånga data i realtid på en uppbyggd slinga.
I TS öppning kanske det rör sig om ett redskap utomhus! Varför vet jag inte det ? ;-)
Och jag har tankar om att kunna köra en Slot Car autonomt genom att ge rätt ström vid rätt position av banan.
Alltså väldigt olika case med olika hastighetskrav. Tallar far ju inte fram oftast, bara när Gudrun och hennes gelikar kommer.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Andax »

Klas-Kenny skrev:Finns ett Arduino-anpassat kit med Decawave här:
https://www.pozyx.io/shop/product/creator-kit
Köpte in en sats pozyx-moduler till en kurs jag höll på högskolan. Funkade hyffsat bra.
Dokumentationen hade dock lite att önska.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av lgrfbs »

Detta är ett LPS:
https://www.faller.de/gb/en/Products/Ca ... 58358.html
med 3st ultraljud mottagare och ultraljud sändaren sitter i fordonet, jag har INTE TESTAT detta då jag anser att det inte är en snygg lösning med ett "stort" hål i modellens tak.
Systemet kanske passar TS bättre än mig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ju kul att det rör sig på marknaden för dessa saker.
Jag har tittat lite på detta https://demo.sewio.net/
Sedan har jag monterat upp några ankare i rummet (4) men har inte fått det hela att fungera själv ännu. Rapport kommer när det rullar!
Det är ett kit med MDEK1001 från decaWave.

PS/
Läste just en not iStart Guiden
" This MDEK1001 evaluation kit based on Decawaves DW1000 IC & DWM1001 module is intended solely for use by competent engineering personel for the ...
/DS Japp då var det kört alltså ;-)
Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Theseus »

UWB, Ultra Wide Band, är det bästa möjliga för lokalisering med radio (om inte radar...) UWB sänder korta pulser på 500 MHz samtidigt (ofta någonstans mellan 3 och 10 GHz) så att någon del av pulsens spektra alltid kommer fram raka vägen genom väggar och hinder. Olika delar av spektrat reflekteras/absorberas av betong, trä, metall eller passerande människor men ingenting blockerar alla våglängder.

Är numera inbyggt i iPhone 11 och 12. Finns att köpa som chipmoduler som även har blåtand och annat, baserade på den väletablerade nRF52832 som MPU. T.ex. det här utvecklingspaketet MDEK1001 som inkluderar tolv stycken moduler för $199, så 140 kr per modul:

https://www.semiconductorstore.com/cart ... duct=70928

Jag har inte testat det själv utan bara häromdagen upptäckt att UWB numera är plug and play. När jag hört om det för några år sedan framstod det som något för militär och stora dyra projekt som kräver tillstånd för att få sända så brett, men nu har tydligen frekvensområden allokerats för ändamålet. Så det har gått fort och finns enorma möjligheter nu att vara tidigt ute med tillämpningar. Kanske självkörande bilar i tätorter har varit en drivkraft?
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Castor »

Lite oseriöst med stavfel om man vill bli tagen på allvar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har fortfarande en kartong med 12 moduler och laddningsbara batterier klart för den som hugad att testa och köra.
Finns här! Bra pris!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Krille Krokodil »

Local GPS med kamera.

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst finns det många möjligheter numera.
Men precis som denna Youtube, som förresten hängde hela maskinen,
är det position i alla dimensioner som är svårt!
Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Theseus »

Hur kommer det sig att det är svårt med 3D-lokalisering? Man får väl se till att inte placera alla radiofyrar i samma plan utan somliga högt, andra lågt för att få bättre precision. Finns det trots allt problem med reflektioner mot väggar och tak?

Att de har hela 12 UWB-sändare i sitt dev kit gör ju att man blir misstänksam om att det kanske krävs så många för att det ska funka tillförlitligt.

Jag har inte hittat så bra information ännu. Innehåller UWB data om när pulsen sändes ut, eller är det bara en flash av brus vars exakta tidsstämpel sänds med blåtand?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När jag skrev om 3D var det Kamera applikation som avsågs.
Att det är tolv kit beror på att de flesta skall användas som rörliga! och olika rum. Det fungerar med 4 statiska positioner som du ser på de olika filmerna som finns.
Som jag skrev i min post 2019 krävs det en duktig tekniker för att sätta upp det. Det är ju inte jag med mina minnesproblem ;-)
Hustrun klagade lite på mina givare så jag plockade ner det hela. Har kollat skrubben men fann inte kartongen, skall leta mera senare.
Decawave hanteras och heter numera något annat, vad jag vet!
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lokalt positioneringssystem. Finns det enkla sådana?

Inlägg av guckrum »

Jag har inte hittat så bra information ännu. Innehåller UWB data om när pulsen sändes ut, eller är det bara en flash av brus vars exakta tidsstämpel sänds med blåtand?
Det enklaste är att skicka ping-pong mellan två enheter och mäta tiden. Denna tid kan sedan omvandlas till ett avstånd.
I varje mätning blir det en osäkerhet, och ju fler "fyrar" man kollar av mot desto mindre fel blir det, enkelt uttryckt.
Hur kommer det sig att det är svårt med 3D-lokalisering? Man får väl se till att inte placera alla radiofyrar i samma plan utan somliga högt, andra lågt för att få bättre precision. Finns det trots allt problem med reflektioner mot väggar och tak?
Definiera "svårt":-) Ju fler fyrar, desto fler "ekvationer" i det överbestämda ekvationssystem som man löser typiskt med minsta kvadratmetoden, vilket leder till mindre fel. (Man stoppar också in alla mätningarnas felskattningar, och de kan ju vara olika, vilket är fint om man gör "sensor fusion" som nämnts tidigare.)

Reflektioner är ett problem, "multipath", eftersom en skickad signal tas emot flera gånger med olika förstärkning och fördröjning (tänk eko). En utsänd kort puls tas emot "utsmetad" i mottagaren, och det är svårt att veta exakt NÄR man egentligen tar emot den, eftersom den inte är kort längre.

När det gäller VR-headset har de idag kameror som gör SLAM (simultaneous localization and mapping) baserat på bild och accellerometerdata. Handkontrollerna innehåller ett antal IR-fyrar som kamerorna också detekterar (och även dessa har accellerometrar). Då kommer man ner på millimeterupplösning.
Skriv svar