Blåtandsmodul med UART?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av jesse »

Hej

Jag vill använda en enkel blåtandsmodul som ska kommunicera med UART. Jag kollade DigiKey och hittade en lång lista med moduler.

Bland de översta i listan finns bland annat:

Laird - Wireless & Thermal Systems BL651 BT5 MOD INT ANT NRF52810 (länk till datablad)
Cypress Semiconductor Corp IC RF TXRX+MCU BLE 4.1 31SMT (länk till datablad)

Vad jag vill ha är en BT-modul som enbart behöver anslutas via UART och kunna konfigureras den vägen. Men i databladen för dessa (i alla fall den översta) verkar det som att man måste gå in och programmera modulen för att aktivera UART. Programmeringen måste i så fall ske via ett annat interface, ett väldigt onödigt extra moment i produktionen för varje enhet.

Hur kan jag avgöra om det finns en BT-modul som faktiskt per default kan köra UART direkt, utan programmering eller annat krångel?
Har ni några förslag på lämpliga moduler (de ska vara avsedda för ytmontering på kretskort och ha inbyggd antenn). Inga EBAY eller kina-import grejer, tack.

Cypressen verkar ju ha den funktion jag efterfrågar:
databladet skrev:Pre-programmed EZ-Serial firmware platform to allow for
easy-to-use out of the box Bluetooth Low Energy connectivity
databladet skrev:EZ-Serial™ Firmware Platform
The EZ-Serial Firmware Platform provides a simple way to accessthe most common hardware and communication features needed
in BLE applications. EZ-Serial implements an intuitive API protocol over the UART interface and exposes various status and control
signals through the module’s GPIOs, making it easy to add BLE functionality quickly to existing designs.
Use a simple serial terminal and evaluation kit to begin development without requiring an IDE.
EZ-BLE modules are pre-flashed with the EZ-Serial Firmware Platform. If you do not have EZ-Serial pre-loaded on your module, you
can download each EZ-BLE module’s firmware images on the EZ-Serial webpage.
men jag har ändå svårt att avgöra om det är så enkelt .. Den stödje ju SPI och en massa annat också, så hur väljer jag vilket interface jag ska använda?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av Klas-Kenny »

Allt som oftast är tanken just att man ska skriva och använda sin egen mjukvara i dessa moduler.
Fördelen med det är att man många gånger kan ta bort andra processorer, då blåtandsmodulen (innehållande ofta en ARM-processor) kan göra hela jobbet istället. Beroende på applikation såklart.

Men tex. denna kan konfigureras via AT-kommandon, vilket antagligen är nyckelordet du behöver.
https://www.digikey.com/products/en?mpa ... 001&v=1597

Den verkar dock inte vara CE-märkt, så lite mera testjobb för dig om du ska CE-märka din produkt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av Klas-Kenny »

EZ-serial verkar vara en specifik firmware som Cypress tillhandahåller, och det står att just denna är förprogrammerad på modulen för att köra just UART.

Vill man använda de andra interfacen får man väl lägga på en annan firmware vid sin produktion, antingen någon som Cypress tillhandahåller eller en egenskriven.

Här fanns info om EZ-serial:
https://www.cypress.com/documentation/s ... e-platform
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av jesse »

Tack... Jag såg nu User-guiden för EZ-Serial. Den modulen du länkade till på DigiKey verkar de inte vilja exportera till Sverige - finns inte på svenska DigiKey, men finns visst på Mouser.se
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av electronix »

Funkar det inte med en HC-06? Finns på kjell o co för 119:-
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av olof_n »

Tror att det var en HC-06 jag använde i helgen. Fungerade som UART utan konfiguration
Kopplade den direkt på RX/TX pinnarna på en Raspberry PI. I Windows dök det upp en COM-port som jag körde en seriell terminal mot.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av gkar »

Bluegiga har haft sådana moduler.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av Hedis »

Malmöbaserade Connectblue som numera är uppköpta utav Ublox har en hel hög med olika moduler som skulle uppfylla dina önskemål.

Färdiga med firmware från fabrik, konfigureras via AT-kommandon över uart och finns både som BT-classic, Low energy samt wifi i olika kombinationer och prisklasser.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av jesse »

Äldre BT-moduler verkar börja fasa ut från marknaden. Alla BT 2.0 och 2.1 listas som "Mature" hos t.ex. DigiKey och andra tillverkare har redan tagit bort sina. Vi vill gärna kunna köra dessa i tio år framåt (minst) innan vi ska börja leta efter en ny modul igen. Problemet vi har är att en modul som vi använt i ca 8-10 år nu inte finns längre. Därför väljer vi inte t.ex. HC-06. Den är dessutom alldeles för stor och får inte plats där vi ska använda den och saknar detaljerat datablad (om t.ex. temperaturområde).

Men BT version 2.x har ett protokoll som heter SPP - Serial Port Profile. Det verkar ha försvunnit och verkar inte stödjas av version 4.x eller uppåt. Trots detta har Microchip en BLE-modul RN4678 som kör UART via SPP
Microchip skriver:
“Differences are also seen in the serial port emulation. For example, Classic Bluetooth supports the Serial Port Profile (SPP) for emulation of serial data connections. BLE technology, on the other hand, provides no such support in the standard Specification v4.0 although many suppliers provide different services to emulate serial connections. Microchip provides a good level of support on (Serial/UART) profiles like Microchip Low-energy Data Profile (MLDP v1 and v2) with RN4020 BLE modules, and services such as Transparent UART with RN4677 Dual Mode module.”
(RN4677 är redan "mature" men RN4678 är i produktion).
I databladet för RN4678 står det:
The RN4678 provides a convenient method for cable
replacement for smartphones or tablets for data
transfer and control based on the Bluetooth protocols.
Data transfer is achieved through the Bluetooth link by
sending or receiving data through SPP in Bluetooth
(BT) Classic mode and through Transparent UART in
the BLE mode. The ASCII interface provides an easy
way to learn the operation and to integrate the module
with any microprocessor or Microcontroller (MCU) with
a UART interface.
Så den ska jag testa.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Blåtandsmodul med UART?

Inlägg av Hedis »

Kör du bara Bluetooth classic så har du SPP även på dom nyare modulerna. Kolla in serien Nina hos Ublox tex.
Vi har kört med deras moduler i över 15 år på jobbet och gör det än idag.
ODIN är dock den nyaste vi har indesignad just nu, en kombimodul med både BT samt Wifi.
Skriv svar