Nån som får hemgjorda PIC-brännare att fungera?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

Läs om de olika på ELFA, sedan beställer du en hel drös olika.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

tusse skrev:Ja ,jag, vet inte om någon annan lyckats med denhär.
http://hem.bredband.net/berte/
Jag byggde ihop den i helgen och den fungerade perfekt, dock efter att ändrat schemat lite eftersom två av padsen på huvud kortet låg så nära varandra att dom smälte ihop.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> NSR_Martin

PIC 16F628 helt klart. Billigare och bättre än 84A! Med intern kristall dessutom!

Om du vill leka med de större grabbarna så är PIC16F877A att rekommendera. Maffig.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

en pic16f84a är jätte lätt att få igång en programerare.. behövs knappt några komponenter..
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Typiskt har man byggt en annan programerare http://www.olimex.com/dev/avr-pg2b.html och den fick man inte heller att funka. börjar bli less.
Användarvisningsbild
tops
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 januari 2004, 08:46:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av tops »

Jag har ett litet tips till er som ej har rätt spänning till MCLR.

Själv köpte jag ett utvecklingskort som man kan programera med, och jag trodde GIVETVIS att eftersom det var extern srömförsörjning så fick man programeringsspänningen från kortet, men ICKE.

Hursomhelst jag kopplade ett batteri (!!!) i serie med MCLR från serieporten (på min programerare är det stift 3 i D-Suben, Jag kör programeraren som JDM så det borde vara samma för er).
Lödde ihop ett 3V litiumbatteri på en veroboard med D-Subbar i varje ända som jag sätter mellan kablen och kortet (programeraren). Detta för att slippa göra fysiska ingrepp på kortet. Detta funkar kanonfint.

Först testa jag 1.5V, trodde det räckte då datorn gav 10,7V, men detta var ändå för lite och pic-en tål ju 14V.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Tjena! Det känns som att jag är en bit på vägen med min programmerare. När IC-prog ska verifiera så blir det fel. Men när jag läser från den (16f628) så är den inte helt tom. Delar av koden är där. Nån som har nåt förslag om vad det kan vara? Jag har ca 11 V på mclr och har testat de flesta I/O delay...
*edit* Om jag öppnar filer med IC-prog så frågar den "Do you want to swap bytes? Yes/No ". Jag kör med PicBasicPlus...
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Du öppnade fel fil.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Vilken är det som jag ska öppna då?
När jag kompilerar så bildas det massor av olika filer. .hex .asm .cod .pbp o några andra.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

.hex
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Okej, tack!
Nu får jag inte den frågan längre men det funkar fortfarande inte..Lysdioden på brännaren blinkar o har sig men det hjälper inte. Men eftersom en del av koden kommer med så borde det inte vara fel på brännaren?Eller? Kanske att picen är bränd eller att det är fel inställningar?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Får du något felmedelande ?
Hur vet du att den inte fungerar ?
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

När jag försöker progammera den så går allting jättebra tills den ska verifiera datan. Då kommer det upp en ruta med texten "Verify failed at adress 0002h !"

Tack för att ni tar er tid med mina problem :wink:
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

IC-Prog kan du börja med att ställa in att programmet ska verifiera under programmeringen, så slipper du vänta på verifieringen.

Setting _Options__Programming Verify during programming.
Tryck sen F3 och ställ in hastigheten I/O delay.
Låt bli datorn när den programmerar, slå av ev. program som är i gång.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

tackar...
Nu händer det samma sak fast den säger "programming failed at code adress 0002h"
Vad ska I/O delay vara ställd som..jag har 3,2 GHz
TACK!
Skriv svar