Arduino Uno eller Leonardo

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
papper
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 februari 2012, 12:05:40

Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av papper »

Uno:
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno

Leonardo:
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardLeonardo
http://arduino.cc/en/Guide/ArduinoLeonardo

Vilken ska jag välja ?
  • Är enda skillnaden att Leonardo har fler I/O och att man kan kontrollera tangentbordet och musen ?
  • Är alla bibliotek som fungerar på Uno också kompatibla med Leonardo?
Senast redigerad av papper 2 juli 2012, 12:30:07, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av tecno »

Det är väl inte så svårt, välj den du har mest nytta av!
papper
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 februari 2012, 12:05:40

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av papper »

Och vad är skillnaden mellan dem då?
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av thepirateboy »

Uno har dubbla mikrokontrollers, en som konverterar USB till UART och en som kan användas till egna applikationer.

Leonardo har bara en mikrokontroller som kommunicerar via USB.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av PHermansson »

Leonardo är den nyare som kommer att användas allt mer. En trevlig skillnad är att det går betydligt fortare att ladda upp kod till Leonardo (antar jag, så är det iaf med Pro Micro som har liknande teknik).
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av strombom »

tecno: Jag tycker att dina svar till papper är otrevligt formulerade, dessutom tillför de ingen information av värde.

> Det är väl bara att läsa sig till!
Med stor sannolikhet finns det många på forumet som är intresserade av skillnaden mellan Arduino UNO och den nya Leonardo. När de framöver söker efter denna frågeställning på forumet kommer de att se den här tråden och istället för ett informativt svar ser de "Det är väl bara att läsa sig till!". Det är tråkigt att få ett sådant svar uppkört i ansiktet. Hela vitsen med ett forum är att det är en öppen informationskanal.

Om fallet är sådant att det krävs att man läser en längre text eller referens för att få ett svar på frågeställningen så hade en länk varit utmärkt.

Om de befintliga informationskällorna på exempelvis Arduinos hemsida är svåra att förstå, då kanske någon här från forumet skriver en lättare förklaring istället, vilket också skulle göra både trådskaparen och andra som läser tråden glada. Att bara ropa ut "Det är väl bara att läsa sig till!" hjälper ingen.

Svaren från PHermansson och thepirateboy är båda informativa och antagligen i stil med vad trådskaparen var ute efter.

/Johan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33827
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av Glenn »

Samtidigt är ju frågeställningen ett typexempel på något man kan googla sej till.

Hade frågan avrit ställt mer "hur upplever du skillnaderna mellan" eller så hade det varit en annan sak.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av strombom »

Tycker man inte att frågan är välformulerad kan man påpeka vad som saknas, eller välja att ignorera den.

Visst är frågan - "Vilken ska jag välja ?" - en aning vag, men jag är helt säker på att många andra också har samma fundering och svårt att veta vad de ska köpa.

Dessutom finns det aldrig någon anledning att vara otrevlig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33827
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av Glenn »

Jag håller med om att man inte ska vara otrevlig, men väldigt många gjorde nog just det su skriver, ignorerade frågan, jag själv tex, men det berodde ju enbart på att jag inte visste skillnaden och hade jag velat svara hade jag fått googla på precis samma sätt som TS hade kunnat göra.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av strombom »

Nu har jag försökt googla efter en lättförståelig jämförelse mellan Leonardo och UNO, det är inte helt smidigt, i synnerhet inte om man vill ha ett svar på svenska. Söker man istället på elektronikforumet efter "Leonardo UNO" så hittar man genast den här tråden. Ett kort koncist svar på frågan hade hjälpt många är jag övertygad om.

Ursäkta att jag kapat tråden... jag tycker att den här typen av svar är alltför vanliga och totalt onödiga.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det viktiga är fortfarande att komma igång med något handfast.
I den tredje länken, som TS hänvisar till, finns en sammanfattning om skillnaderna mellan Uno och Leonardo!
papper
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 februari 2012, 12:05:40

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av papper »

tecno skrev:Det är väl bara att läsa sig till!
Glenn skrev:Samtidigt är ju frågeställningen ett typexempel på något man kan googla sej till.
Hade frågan avrit ställt mer "hur upplever du skillnaderna mellan" eller så hade det varit en annan sak.
Glenn skrev:Jag håller med om att man inte ska vara otrevlig, men väldigt många gjorde nog just det su skriver, ignorerade frågan, jag själv tex, men det berodde ju enbart på att jag inte visste skillnaden och hade jag velat svara hade jag fått googla på precis samma sätt som TS hade kunnat göra.
Det är då alltid ett jävla posthorande på det här forumet. Om ni inte har kunskapen att svara på en tråd är det ingen som tvingar er till det heller. Av 10 svar i den här tråden är det TVÅ som är OnT.

Jag har nu beställt en Arduino Uno enligt rekommendationer från SWECLOCKERS FORUM.

Edit: obsceniteter borttagna. /hcb/
Senast redigerad av papper 2 juli 2012, 18:42:58, redigerad totalt 4 gånger.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av Vilhelmsson »

Hej, möjligheten att med 32u4 använda USB och UART samtidigt gör att den blir mitt förstaval, det finns många olika kloner själv gillar jag mattairtech då du får alla portar i ett litet format.
Anders
ang post horande, vissa har förlite att göra använd "filteret" du har ju fått några svar :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33827
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av Glenn »

papper: med den attityden tycker jag du kan hålla dej till sweclockers..

Det är nog få här som läste det där som har lust att hjälpa dej med något någonsin..


posthorande ? Mohaha.. den var bra.. speciellt från nån med under 10 posts själv ..den kommentaren lyfte nästan hela inlägget till komik :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Arduino Uno eller Leonardo

Inlägg av Meduza »

<irriterat ordbajsande>
Nu kan jag hålla med om att vissa svar hade en lite tråkig inställning, men papper om du ska ha
det där barnsliga sättet med att gå i taket om posthorande och skriva insinueringar angående andra
medlemmars sexliv så vill jag faktiskt se att du antingen tar dig i kragen och ursäktar dig, eller som
ovanstående skribent skriver, hålla dig till forum där medelnivån redan från början är lägre...

Jag ser faktiskt helt ärligt inte hurvida någon av skribenterna har fått ligga eller inte på senaste tiden
skulle ha något som helst med trådens syfte eller frågeställningar att göra, men om du har någon
annan åsikt kan du ta och lägga fram några vettiga argument.
</irriterat ordbajsande>

Strombom: :tumupp:
Skriv svar