Konsten att välja kristall för uC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Swech »

Det verkar som att du oftast söker samband som är lite långsökta....
Kortet startar jämna dagar udda veckor....
Om du bränt kod 3 gånger efter varandra så är inte det i sig något som avhjälper ev. problem.
Likaså om du har kliniskt tvättat kortet så är det också inget som i sig gör en avgörande skillnad.
Iallafall inte så som du påstår att det måste vara kliniskt rent för att fungera

Swech
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av DanielM »

hummel skrev: 10 maj 2022, 13:14:03 Om du programmerat den 3 gånger och verifieringen varit ok varje gång har det inget med din trippelprogrammering att göra.
Det kanske var lite fukt eller liknande som hade kommit i mellan pinnarna....eller så kanske kristallen hade hoppat till sig?

Jag vet inte vad det kan vara.
Swech skrev: 10 maj 2022, 13:16:28 Det verkar som att du oftast söker samband som är lite långsökta....
Kortet startar jämna dagar udda veckor....
Om du bränt kod 3 gånger efter varandra så är inte det i sig något som avhjälper ev. problem.
Likaså om du har kliniskt tvättat kortet så är det också inget som i sig gör en avgörande skillnad.
Iallafall inte så som du påstår att det måste vara kliniskt rent för att fungera

Swech

Jag hade lite fluss igår mellan pinnarna på LSE kristallen. Då startade inte kristallen alls.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av MadModder »

Vad är det för fluss du använder?
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av agehall »

Sitter du i en saltvattenpool och löder ihop korten? Annars är det knappast fukt som ställer till det för dig.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av DanielM »

MadModder skrev: 10 maj 2022, 14:11:16 Vad är det för fluss du använder?
Bra fråga. Det är flytande. Fick det från en som hanterar lödning för militärutbildning.
agehall skrev: 10 maj 2022, 14:26:26 Sitter du i en saltvattenpool och löder ihop korten? Annars är det knappast fukt som ställer till det för dig.
Nej. Men testa sätt en vattendroppen på STM32 LSE pinnar så ska du se att strömmen smiter igenom. Notera att LSE hos STM32 drivs på mikroström. Inte mikro som kopplas in i 230V uttaget.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av MadModder »

Fluss ska inte leda ström. Det är dessutom färskvara.
Kanske är det hygroskopiskt så det har sugit åt sig fukt från luften?
Jag har aldrig använt mer fluss än det som redan finns inuti lödtennet, förutom om det varit något gammal skitigt kort och jag ska byta någon enstaka komponent. Då har jag använt en flusspenna.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av agehall »

Du missar poängen - varför tror du ens att det skulle finnas vatten på kortet!? Och om man tvättar elektronik i vatten använder man avjoniserat vatten och sköljer med IPA efteråt för att bli av med alla rester.
Tommy1208
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2020, 19:39:24

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Tommy1208 »

Hej Daniel!
Första frågan, är du säker att du behöver kristall i din krets?
Dvs, kräver det hög resonator?
Vad är kretsen till? Vad ska du styra med uC?
Jag byggde eget PCB förra året med stm32f103 serie som tror samma stm32f3 och det gick bra. Jag kunde styra ganska avancerad krets kring om programmbart-LED bylsning, men för att jag inte har osciliscop så kunde inte titta på resonator och kristall kretsar.
Jag minns inte att det var så svårt att hitta resonator, kristall, motstånd och kondensatorvärde till det men jag kan kika både kretsschema och PCB och återkommer med bilder.

MVH,
Tommy
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av DanielM »

Tommy1208 skrev: 10 maj 2022, 19:24:38 Hej Daniel!
Första frågan, är du säker att du behöver kristall i din krets?
Dvs, kräver det hög resonator?
Vad är kretsen till? Vad ska du styra med uC?
Jag byggde eget PCB förra året med stm32f103 serie som tror samma stm32f3 och det gick bra. Jag kunde styra ganska avancerad krets kring om programmbart-LED bylsning, men för att jag inte har osciliscop så kunde inte titta på resonator och kristall kretsar.
Jag minns inte att det var så svårt att hitta resonator, kristall, motstånd och kondensatorvärde till det men jag kan kika både kretsschema och PCB och återkommer med bilder.

MVH,
Tommy
Jag kan använda en oscillator, men databladet pekar på kristall och då följer jag databladets rekommendationer.

Det är inte problemet är att den kräver hög eller låg resonator. Problemet är att det är svårt att hitta en bra LSE kristall. Till och med ST har själva provat ut olika fabrikanter och dokumenterat dessa. Orsaken varför ST har "problem" med LSE kristallen har med att den drivs av mikroström.

LSE ska användas till min RTC och drivas av ett batteri. Jag ska ha kalender och klocka på min processor :)

Det är inte svårt att hitta en resonator. Men jag är relativt väldigt petig att saker ska följas av databladet till punkt och pricka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av TomasL »

Vad är mikroström, nått du själv hittat på?

Orsaken är nog snarare att deras oscillator har svårt att driva vissa kristallvarianter.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av ToPNoTCH »

DanielM skrev: 10 maj 2022, 21:46:32 Orsaken varför ST har "problem" med LSE kristallen har med att den drivs av mikroström.
Vad får dig att tro att ST har problem ?

Det är väl du som har problem att få det att funka.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av DanielM »

LSE problemet är ett vanligt problem för ST. Många användare har problem med LSE när dom bygger egna kretskort. LSE måste vara perfekt konstruerat för att det skall fungera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av TomasL »

Det kan i vissa lägen, med dålig design vara problem med att få en 32kHz oscillator att starta och svänga korrekt, oavsett vilken processor man använder och oavsett fabrikat.
Om du inte läst denna, så gör det:
https://www.st.com/resource/en/applicat ... ronics.pdf

Det kan vara vettigt att läsa andra tillverkares AN också, då det kan finnas råd i dessa som ST inte tar upp.
Tommy1208
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2020, 19:39:24

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Tommy1208 »

DanielM skrev: 10 maj 2022, 21:46:32 Jag kan använda en oscillator, men databladet pekar på kristall och då följer jag databladets rekommendationer.
Jag säger inte att inte följa rekommendationer, men , i vissa fall så databladet som säger att man inte behöver kristall. Men i ditt fall om du ska använda RTC så du behöver kristall. :)

Här är mina kretsschema och PCB.
STM32F10XCXT6 .png

LQFP48-PCB.png
Resonatorn är AWSCR-8.00CELA-C33-T3
Kristallen är MC-14632.7680KA-A5
Båda är orginala... köpte på mouser.se

Jag säger en gång till, mitt PCB är inte perfekt, har inte oscilloskop, men kretsen funkar som fan :tumupp:

Idag bygger jag något annat PCB och jag gick med STM32F103T8U6. Samma serie fast med mindre I/O och behövs inte kristall. Bara resonator. Du får kika det om du vill.

OBS! Jag har ett par kristall och resonator kvar. Orginallt från mouser som jag sagt ifall du är intresserad jag bor i Linköping.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av sodjan »

Känns som lite hopblandning av oscillator och resonator...

>> Jag kan använda en oscillator, men databladet pekar på kristall...
> ...om du ska använda RTC så du behöver kristall.

Nej. En RTC fungerar lika bra med kristall som oscillator.

Kristall: Extern kristall tillsammans med intern oscillatorkrets. Ställer en del krav på design för bra stabilitet.
Oscillator: Extern komplett lösning med fabrikstillverkad kristall+oscillator. Finns temp-reglerade med hög stabilitet.
Resonator: Kallas även "keramisk resonator". En enklare form av "sneak-kristall". Mindre kritisk design, lägre precision.
Skriv svar