Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av albyl »

Hej!
Har påbörjat ett projekt där jag skall suga pellets från ett bulkförråd till ett mindre veckoförråd. Principskiss nedan (lånad från pellvac.com).
Tänkte styra det hela med en LOGO PLC. Har börjat göra ett program, se bifogad bild. Program också bifogat.

Har kört fast på en grej i programmet: Ifall "Tratt ovan veckoförråd" inte blir fylld inom rimlig tid så vill jag att skruv o dammsugare stoppas. Någon som har förslag hur jag fixar det? Ny på detta så är inte så vass...
Andra tips o råd mottages också tacksamt.
Mvh
pelletssystem.jpg
Pellets Logo PLC.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av ojz0r »

B009 och B011 är samma sak.
Förutsatt att B005 är en time on delay så skall den signalen vara inverterad i B001, annars blir det en tillslagsfördröjning.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av albyl »

Min beskrivning var nog lite bristfällig.
När givaren i botten på veckoförrådet (gula behållaren på bilden) indikerar tomt skall dammsugaren starta. Därefter pelletskruven.
När givaren i "tratten" (skall väl egentligen kallas sughink) skall skruv stanna därefter dammsugaren. Då öppnas "tratten" och pelletsen rinner ned i veckförrådet.
Sedan skall detta upprepas ända tills givaren i toppen på veckoförrådet indikerar fullt.

B005 är tänkt att fungera som tillslagsfördröjning, med lagom lång tid för tömma "tratten" ned i veckoförrådet.

Det jag vill få till är någon slags felhantering, säg att det är slut på pellets i bulkförrådet eller att sugslangen blir tät. Då fylls aldrig "tratten" och dammsugaren lär väl gå tills den brinner upp. :cry:

Bild på Pellvac's sughink
sughink_tratt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av danei »

Starta en timer. Dammsugaren fortfarande är på när timern går ut så stoppas skruv och damsugare och larm sätts. Detta larm blockerar även en ny cykel.

Jag kan dock inte logo så att jag kan beskriva hur det ska programmeras.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av Palle500 »

Starta en timmer när fläkt/skruv går som är återtriggbar via en puls när tratten är full.
Detta sätter du upp som en egen logik tråd och bygger vidare för olika larm. Ev så sätter du en vippa när det finns larm som även förreglerar motor och fläkt så att inget går igång efter ett larm utan du måste manuellt återställa.
Har du tänkt att ha fjärrövervakning av larm m.m?
Finns en bra app för detta som utvecklas av en forummedlem Jan Almqvist.
viewtopic.php?t=80971
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av SM0VDT »

Vad är det för typ av givare du tänkt använda i veckoförrådet?

Och är det inte risk för att det blir en jävla massa spån av det hela om du ska suga från bulkförråd?
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av albyl »

Tack för tipsen!
Fjärrövervakning låter intressant, skall kollas på.

SM0VDT: Har inte köpt några givare än men antar att det är kapacitiva givare som gäller. Generellt ganska dyra, så jag har dragit mig lite..
Det kan absolut bli problem med spån, framförallt blir det en del spån när bulkförrådet fylls med lastbil som blåser in pelletsen.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av Jan Almqvist »

Mina appar är populära i Tyskland och andra tyskspråkiga länder tillsammans med Siemens LOGO!.

(Förr användes nog österrikiska ISWvis Mobile av många men utveckling och support av denna Android-app för Siemens S7 är nedlagd 2018.)

En YouTuber i Tyskland har gjort några filmer om Siemens LOGO! och HMI Droid, dessa filmer är iofs. på tyska men det går att gå textning på annat språk.


Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av Palle500 »

Du behöver även ta hänsyn till att givarna kan flippa on/off när dom börjar känna av nivåer.
Sätt dig först och fundera på hur det skall fungera och vad som behöver övervakas med kritiska larm och mera vanliga larm som att nu är det helt tomt i skruvmagasinet och har varit det i 2 timmar.
Sen låter du varje givare sluta i en intern "utgång" som du sen använder i olika logikvillkor. Fördelen är att det är enkelt att byta givare som kanske behöver bättre filtrering för att få en hysteres.
Låt även tex larmtimer styra en räknare som vid tex 10 ger larm då fångar du intermententa felsignaler som annars kan nolla larmet med en spikpuls osv...
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av SM0VDT »

albyl skrev: 8 januari 2022, 15:03:56

SM0VDT: Har inte köpt några givare än men antar att det är kapacitiva givare som gäller. Generellt ganska dyra, så jag har dragit mig lite..
Det kan absolut bli problem med spån, framförallt blir det en del spån när bulkförrådet fylls med lastbil som blåser in pelletsen.
Jag har själv haft tanken på en ultraljudssensor och en arduino ovan pelletsbehållaren. Inte för någon automatisk påfyllnad utan mest för att larma när det börjar ta slut.
Dock inte kommit till skott.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av albyl »

Så här långt har jag kommit nu. Verkar funka i simulering iaf.( :? ) Men finns säkert något mycket bättre sätt att göra på...
Pellets Logo PLC_vers2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av Palle500 »

Ett tips är att dela upp olika saker i egna funktionsblock som du sen sätter ihop sist i programmet. Bli mer överskådligt och lättare att ändra på saker.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: Pelletsförråd, hjälp med Siemens LOGO PLC

Inlägg av albyl »

Tack för tipset med "UDF" Palle500! Lite mindre rörigt nu..
Nu ska jag försöka lära mig få text/info på displayen och kanske kika lite på webbservern :humm:
Pellets Logo PLC_vers3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar