Räkna folk

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Räkna folk

Inlägg av Mr Andersson »

Raspberry pi, kamera rakt uppifrån, och opencv.
mounte
Inlägg: 204
Blev medlem: 14 november 2010, 13:15:00
Ort: Sandviken

Re: Räkna folk

Inlägg av mounte »

Jag jobbade på Cognimatics och var med tidigt på resan när vi byggde PeopleCounter som mjukvara du kunde installera på bland annat Axis övervakningskameror.
DÅ var det mycket begränsad beräkningskraft på kamerorna så vi fick vara riktigt listiga med den algoritm vi utvecklade. Idag äger Axis det hela: https://www.axis.com/products/axis-people-counter
Från tester vi gjorde då så var vi bland dom bästa i prestanda och träffsäkerhet med gott och väl över 90% och ofta över 95-97% korrekt räknade personer så jag gissar att det axis erbjuder idag inte är sämre.

Jag kan dela med mig några erfarenheter och tips
* Kameraposition a och o
* Ljuset i scenen, försök att minimera variationen ( vi hade en ganska unik adaptiv ljusskattnings-algoritm för att förbättra segmenteringen, något som hade varit mindre viktigt om det inte var för alla kunders olika belysningsscenarior med och utan dagsljus etc...)
* Bakgrunden, kan man modifiera scenen med t.ex. en matta eller möblera om stora blomster och annat så kan man få stabilare resultat. Oftast mycket enklare än att lösa alla specialfall i kod
* Analysera ett naturligt flöde för att identifiera VART det är smartast att räkna, oftast mycket enklare att räkna på två ställen med lägre densitet/hastighet än ett ställe med högre osv.
* Det är värdefullt att ha identifierade noll-ställen, typ varuhus där du "vet" att det är 0 i alla räkneverk låt säga kl. 08:00, vilket låter dig nollställa och inte ackumulera fel över för lång tid.
* Apropå ackumulerade fel, utvärdera metoden du väljer att köra på för att se distributionen över räknings-fel, är det systematiskt för många eller för få som räknas så är det "illa". Om det är jämnt skägg mellan felräkningarna så har du stora talens lag på din sida och i medel kommer du räkna hyffsat bra.
* Om budget och annat tillåter så kan t.ex. en ToF kamera vara vettig. En av de viktigaste delarna i algoritmen är att segmentera bakgrund från förgrund. Kan du enkelt urskilja på djup från en takmonterad ToF-kamera så har du redan segmenteringen klar med din ekolods-bild, IR kan vara gångbart i vissa tillämpningar också...

Jag har sprungit på en par "halvdana" opensourcelösningar du kan köra med usb-kamera och dator/laptop/rpi m.m. men ingenting som jag har testat någon träffsäkerhet på, ska se om jag kan leta fram några länkar sen nån gång.

Kan du beskriva din portal lite bättre, ungefärlig skiss hur området där du tänkt räkna ser ut? Budget? Vilken noggrannhet är du ute efter?

Hur som helst, lycka till :) Följer tråden och hoppas få se en innovativ skoj lösning.
guckrum
Inlägg: 1683
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Räkna folk

Inlägg av guckrum »

Om det bara är en person åt gången hade jag börjat enkelt. Två ljussensorer ("barriärer") på ett avstånd som är mindre än den smalaste männisla du vill räkna. Sedan ett program som detekterar sekvenser. Om inget är i vägen för strålarna visar sensorerna 00. Sekvensen 00 -> 01 -> 11 -> 10 -> 00 betyder att en komplett person gått förbi från höger. Motsvarande sekvens i omvänd ordning och en person har gått förbi från vänster.

Du får bara öka eller minska räknaren när en komplett sekvens detekterats. Exempelvis sekvensen 00 -> 01 -> 00 betyde att en person nuddad högra strålen och sedan backat. Räknas inte.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3820
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Räkna folk

Inlägg av Mickecarlsson »

Det är högst troligt att du behöver kameraövervakningstillstånd om du sätter upp en kamera, även om den inte filmar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Räkna folk

Inlägg av adent »

VIll man bygga själv och inte blanda in kameror finns det en IR-sensor med 10x10 pixels upplösning som väldigt tydligt ser människor som värmefläckar. Kommer inte på tillverkare och modell, men kan ta reda på det. Har provat utvecklingskitet.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Räkna folk

Inlägg av carpelux »

Jag tror det är en sån sensor min son har. Den håller koll på om man går in eller ut i ett rum och tänder / släcker ljuset utifrån det. Det fungerar bra, med reservation om att det rör sig för en person i taget i hans fall.
Skriv svar