Optimerad eldning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Optimerad eldning

Inlägg av rvl »

varandra i kursboken, det är ingen kompensation mellan parledningarna i vertikalled vid varje kopplingsplats eller sockerbit som du skriver.
Just det har jag ALLLLLLLDRIG skrivit!!!! ...och än mindre menat.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Optimerad eldning

Inlägg av E Kafeman »

rvl skrev: 12 december 2021, 19:51:10 Men det borde ju i princip bli två övergångar som tar ut varann i sockerbiten
Har du skrivit detta?
Det är fel, det är ingen kompensation som tar ut varandra i sockerbiten.

>.och än mindre menat.
Så kan det vara, men det är ändå vad du skrev.

Nu vet TS säkert hur man kan och inte bör göra vad gäller dessa termoelements kablar.
Jag har uppnått mitt mål att tillrättalägga felaktiga påståenden.
Så det vore kanske bra att fortsätta, då det fanns intresse för lambda sond som är lite påminnande fast ännu roligare i sin funktion.
Vill du fortsätta kan vi skapa en särskild tråd om termoelement, jag har en hel del byggerfarenhet med dessa element ock kan en del lite kuligare typer.
Senast redigerad av E Kafeman 13 december 2021, 17:17:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Lite mer teori om eldning
Bland dom bästa beskrivningarna av eldning som jag hittat är flera på tyska. Min tyska är inte den bästa, men med Google Translate blir det enklare. Här är dock en på engelska som jag tycker är en av dom bästa.

Den är tagen ur en bok med titeln

Wood for Energy Production

Där finns följande kapitel, som rekommenderas

6. Theory of Wood Firing

Hela boken kan hämtas här:
http://www.coford.ie/media/coford/conte ... uction.pdf

Här är några bra sidor på tyska, om någon kan eller orkar.

Kaminfeuer optimal schüren
och
Brenner & Verbrennung
http://www.farago.info

Har eldning någon framtid?
För mig är det en retorisk fråga. Den senaste tidens elkostnadstoppar, framtida eldebitering baserad på timpris eller kvartspris, ett elnät som kanske inte kan hantera belastningstoppar och som kan komma att kräva nedstängning av delar av elnätet är nog inte bara pessimistiska fantasier. Jag har alltid velat ha ett alternativ, men nu ännu mer än tidigare. Att ha en eldstad som kan hålla värmen kan komma att bli värt mycket.
Det kan också vara trevligt att elda. Kanske i synnerhet om man oftast inte behöver för att värmepumpen, eller vad man har, räcker till. Bättre verkningsgrad kombinerat med mindre farliga avgaser kan väl inte vara dåligt?
Jag hittade inte bra och tillförlitlig statistik, men här anges att 25 - 30% av alla villor i Sverige värms med ved.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vedeldning

Hur nära optimalt eldas det i allmänhet? Min gissning är att det finns en del kvar att göra även om alla jag talat med vet exakt hur dom ska göra. Det som överraskat mig är att råden ofta inte är samstämmiga. Då måste väl någon göra fel?

/Pi
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Optimerad eldning

Inlägg av danei »

Kafeman: Jo, du får en spänningsförändring i sockerbiten och samma ut från den. De tar ut varandra. Exemplet med kopparledningen i boken fungerar så länge det är samma temperatur i båda ändar på ledningen. En sockerbit är så kort att det inte blir någon märkbar temperaturskillnad. Man kan ju stoppa in båda ledningarna från samma håll för att ytterligare minska den. Som det visas i boken.

Jag är fortfarande nyfiken på vad det är för fel jag sprider. De var ju uppenbarligen väldigt problematiska.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Optimerad eldning

Inlägg av rvl »

rvl skrev: 13 december 2021, 14:17:29 halvSockerbit.png
Bästa herr E Kafeman har du sett bilden på min "sockerbit"? De finns överhuvudtaget inte nånting "vertikalt", bara TVÅ övergångar vid i normala fall nästan samma temperatur, hur detta sedan skulle kunna bli bättre genom att dra ut sockerbiten så att övergångarna skulle bli på "klart skilda ställen" kan jag då absolut inte förstå, snarare tvärtom pga större sannolikhet till temperaturskilnad.
rvl skrev: 12 december 2021, 22:26:59 Gärna, men vi kanske ska flytta till en ny tråd.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Optimerad eldning

Inlägg av E Kafeman »

>TVÅ övergångar vid i normala fall nästan samma temperatur, hur detta sedan skulle kunna bli bättre genom att dra ut sockerbiten så att övergångarna skulle bli på "klart skilda ställen" kan jag då absolut inte förstå,

Det blir skilda ställen om man skarvar in en förlängningskabel, t.ex. 1 meter kopparkabel. Kompensationen för det införda felet i ena änden av kabeln kompenseras av den andra ändens övergång, en meter bort. Det är det som är själva tanken med att skarva termoelement utan att tillföra för mycket fel, att man gör på detta sätt och dessutom gör det genom att klippa upp en befintlig korrekt kabel och skarva in förlängningskabeln.

Danei:
>Jag är fortfarande nyfiken på vad det är för fel jag sprider.
Redan utförligt beskrivet. Du får läsa en gång till. ingen mening att tugga om där du vrider och vänder på samma fel.
Kör PM eller annan tråd om du behöver påminnelse om det du "tillrättavisade" andra om.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Optimerad eldning

Inlägg av danei »

Arvidb sammanfattade det bra i den andra tråden. viewtopic.php?p=1648765#p1648765

Det blir ganska uppenbart att ni missförstod. Palle tycks ha missförstått funktionen och du missförstod vad jag skrev. Det är i alla fall min tolkning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Flera "shields"? Hur gör man?
Jag behöver ansluta detta till Arduinon.
– Lambda shield (jag har Bylund)
– Fyra trådar till LCD-display.
– Fyra trådar till MAX6675.
– Fyra plus tre trådar till stegmotor och endlägessensor.
– Eventuellt tre trådar till 18B20, till t.ex. panntemperatur, pannrumstemperatur och utetemperatur.

Jag tror inte det är nödvändigt, men jag har separat strömförsörjning till stegmotorn för att slippa "motorstörningar" in till elektroniken. Om jag tar fram oscilloskopet kan jag nog se att det går bra att låta Arduino och stegmotor dela strömkälla. Kanske med något filter. Jag driver stegmotorn med 5 volt.

När jag beställde lambda och shield från Bylund så var jag glad att det fanns en "färdig" lösning. En svaghet som Bylunds shield har är att den saknar kontakter på översidan. Se bilder t.ex. här.

http://www.bylund-automotive.com/educative/lambda2/

Här är några exempel på andra lambda-shields, som har kontakter på översidan.

https://controlduino.com

Att löda på översidan på "Bylund" tycker jag känns lite brutalt.

Hur gör jag?
Hur gör jag enklast, om jag ändå vill använda Bylunds shield, som jag redan har? Finns det något "färdigt" som man stoppar mellan Arduino och Bylund, med t.ex. kontakter på sidan eller ska man göra något själv, från t.ex. dessa?

Kretskort med 2.54 mm raster (men dubbelsidigt och genompläterat, så man kan löda på båda sidor)
https://www.conrad.se/p/rademacher-wr-t ... -st-529531

Finns dom dubbelsidiga och genompläterade?

Kanske sådan här, men då får man dra trådar till allt som ska vara förbundet.
https://www.banggood.com/Geekcreit-40pc ... 95732.html

Stiftlist 2.54 mm:
https://www.electrokit.com/produkt/sti ... extra-hog/

Hylslist 2.54 mm:
https://pchbutik.se/stiftlist/8-6-st-hy ... 54-mm.html

Med dessa (eller liknande) kan jag göra ett "shield" som trycks ner i Arduinon och som har kontakter för "Bylund" på översidan. Mitt "shield" har då också kontakter för mina övriga anslutningar.

Kanske är det värt besväret att göra en egen "shield", med anslutning för stegmotorstyrning, termokopplare, och lambda-shield? Om jag räknat rätt så har Bylunds shield 15 anslutningar till Arduinon, så det enklaste är ju att trycka ner den i en kontakt som går, mer eller mindre, rakt ner i Arduinon.

Har jag missat något?

Ha överseende!
Många gör något färdigt och skapar sedan en tråd. I mitt fall var det snarast så att jag länge övervägt (fantiserat om är nog en bättre beskrivning) att göra linjärmotorer för styrning av t.ex. kameragimbal, stjärnkikare, NC-fräs för tunn (kanske ≤2mm) alu-plåt eller liknande. När jag inför ett annat projekt tyckte att jag behövde lära mig hantera en linjärmotor med endlägesswitch och gjorde en test med stegmotor och drivkrets som jag plockade från en gammal diskettdrive så var det, tyckte jag, ganska klockrent. Krångligast var att löda ur 16-pin DIL 2.54 drivkrets. Hade jag haft något som värmde alla pinnar samtidigt hade det också varit enkelt. Bara en lambda också så är styrningen av vedpannan "nästan klar"? Trodde jag. Nu får ni följa med mig på en resa med överraskningar i stället. Jag hoppas att jag inom någon månad eller två kan presentera en sammanfattning som beskriver något som fungerar. Jag har i stort sett två boenden och min vedpanna finns i ett av dom, och jag kommer inte att vara där över helgerna t.ex. Det bidrar också till att projektet framskrider lite långsamt.

/Pi
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Fortran »

Byt ut kontakterna i shielden till stackande?

https://www.ebay.com/itm/160666370765

Edit:
Eller två sådana här så har du både kontakter och en löd-shield att sätta dina anslutningar på.
https://www.ebay.com/itm/193540697582
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Tack för tips Fortran!

Jag var på väg att beställa ett par sådana här, men avvaktar lite:

https://www.ebay.com/itm/193540697582

Just nu testar jag med Uno.

Sedan insåg jag att om jag kör Mega så kanske det blir lite annorlunda. Jag letade lite, men hittade ingen färdiglödd.

Det blir nog en sådan som jag länkar till ovan.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Mekaniker på Elektronikforum?
Jag har sett tidigare att det finns många här som kan mekanik och mekanisk konstruktion betydligt bättre än jag.
Jag hade tänkt göra följande för att få ett 15° vinklat hål med Ø 25,4 mm.
1. Borra 25 mm "rakt" hål med 25 mm HSS hålsåg.
2. Slipa upp hålet till 25,4 mm med 15° vinkel med 25 mm sliprulle.

Innan jag skaffar verktyg för det så undrar jag. Går det att borra med en 25 mm HSS hålsåg direkt i 15° vinkel?

Mina "maskiner" är ju ganska klena och enkla, så spontant skulle jag säga att dom inte klarar att ta upp hål i vinkel.

Ska jag köra som planerat?

/Pi
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Mindmapper »

Är ingen mekaniker men så här skulle jag gjort.
Problemet med en hålsåg som ska borra snett är ju att få centrumborren att följa ordentligt.
Jag hade först borrat ett centrumhål med rätt vinkel som centrumborren i hålsågen senare får följa.
Köp en hålsåg som har nog lång centrumborr (eller med utbytbar centrumborr) så att den tar i centrumhålet innan kanten på borren tar i.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Är det inte risk att hålsågen hugger när den bara sågar på ena sidan om centrumhålet? Det gäller ju att centrumborren klarar att hålla emot. Även skruvstycket. Låg skärhastighet, gissar jag?

Med min idé, å andra sidan, kan det vara svårt att få ett snyggt vinklat hål med en sliprulle.

Jag har inte fått svetsmuttern ännu. Får den troligen i morgon. Då kan jag ju se exakt hur mycket större än 25,0 mm hålet behöver vara.

15°, 4 mm blir (om jag räknat rätt) ca 1,07 mm som ska bort och då blir ju hålet lite för stort om jag slipar till 15°. Kanske ca 0,5 mm glapp inte gör något? När det ska svetsas?

Det är nog bäst, som du skriver, att borra i vinkel. Om det går. Men, hålet måste ändå tas upp till 25,4 (eller 25,5 som jag fick uppgift om). Jag gissar att det är 1".

Jag är i 08 nu och här har jag, om möjligt, lite sämre med verktyg för sådant här.

/Pi
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Palle500 »

Hur tjockt är materialet du skall ta upp ett 15˚ 25,4 mm hål i?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Fortran »

Lite glapp gör inget när man svetsar. Du tillför ju material så det går att brygga över med flera millimeter svetsfog om det behövs. Iallafall när det gäller okritisk svetsning.
Skriv svar