Optimerad eldning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Fortran skrev: 16 december 2021, 20:34:59 Nej det är nog ljuset som luras.
Den är i vanligt stål.
Gängade du M18 x 1.5 i svarven?

Visst vill jag ha den! Skicka PM om var jag ska skicka pengarna och hur mycket.

Vllken är ytterdiametern på den smalare delen?

/Pi

Edit: Jag läste lite bättre nu. 25,2 mm.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Fortran »

Jo den är gängad M18x1.5.
Ska dubbelkolla med nån av lambdasonderna som ligger och dräller i garaget så gängan är djup nog och justera annars.

Skicka adressen så slänger jag den på lådan i helgen.
Vet inte vad portot blir än.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Palle500 »

Du kan även sätta plåten mellan två 15 grader träkilar då får du styrning för hålsågen i träkilen.
Plåt=grön
Träkilar=svart
Hålsåg=blå
IMG_2916.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

@Fortran:

Mitt PM kom till utkorgen, men gick inte iväg. Kanske får jag bara skicka ett PM per dygn? Får se om det går iväg efter midnatt. Annars får jag försöka igen.

@Palle500:

Det borde fungera. När jag borrade i plåtarna fixerade jag mallen efter att jag borrat två hål. Med kilarna kan man dels fixera plåten mellan kilarna med ett par skruvar och dels fixera kilarna i borrbordet när man borrar.

Jag får se hur det ser ut när jag har verktygen.

Skarvsladd till lambdasond
Lambdans sladd är kanske en knapp meter. Sedan är det ca 30 cm sladdar på den lösa lambdakontakten. Dom ska kopplas in i Bylunds shield. Jag behöver skarva en knapp meter.
Vad jag kan se är kablarna inte skärmade, partvinnade eller speciella på något sätt. Bilden visar en bit av vad som finns under höljet på sladdan mellan lambda och kontakt, nära kontakten.
Dom ca 30 cm "okopplade" sladdarna är 1,5 mm², 30 kardeler á 0,05 mm².
Så här ser sladden mellan lambda och kontakt ut.
211216_Bosch_lambda_kabel_webb.JPG
Jag testar att rakskarva med lämplig 1,5 mm² mångledare.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av pi314 17 december 2021, 10:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Optimerad eldning

Inlägg av rvl »

> "Mitt PM kom till utkorgen, men gick inte iväg. Kanske får jag bara skicka ett PM per dygn? Får se om det går iväg efter midnatt. Annars får jag försöka igen.
"

Pm ligger i utkorgen, ända tills de tagits emot, så när de gått till skickat, så vet du att de redan är lästa.
Man lär även kunna editera så länge de bara är i utkorgen, så det är litet annorlunda än vanlig post.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

OK, tack, då vet jag. :)

Här är kontakt och sladd som ska kopplas mellan lambdans kontakt och lambda-shielden.
Den kanske förtydligar lite av det jag skrev ovan.

Det är dom svarta kablarna på bilden som är 1,5 m² med 30 kardeler. Som jag behöver förlänga, kanske en knapp meter.
Lambda_kabel.png
/Pi

Edit: Om förlängning, ovan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Tålamod med leveranser
För att kunna koppla in lambda, termokopplare och display och senare även styrningen av stegmotorn till linjärmotorn som ska styra dragluckan så behövde jag ett DIY-shield, eftersom shieldet till lambdan inte har kontakter på översidan.
Jag beställde DIY-shield via ebay från Kina och dom hotade med att det kan bli så att jag inte får dom före 17/1. Jag tycker att jag har ganska bra tålamod, men där blev det svårt. Så jag började leta i SE.

Hittade detta, i Sverige:
https://pchbutik.se/experimentkort/181- ... sults=1110

Lödd och klar! Med en 170 punkters breadboard också! Beställd och kommer i början av nästa vecka. Jag får väl tänka på den där som snurrar runt i någon komplicerad procedur i avvaktan på container eller fraktfartyg eller vad den nu väntar på, under tiden. Plats i ett flygplan kanske?

Ändå har ju Kina ofta blivit enklare nu, sedan moms-hanteringen för en del leverantörer förenklats. I alla fall för Wish och Banggood. Får se hur detta blir med shieldsfans, som var min leverantör på ebay.

Ett annat problem som jag har med postorderleveranser är avhämtning. När jag inte vet om/när jag är hemma får jag beställa till en familjemedlem som får hämta. Fullmakt går bra, säger PostNord, men fullmakt går inte säger ICA. Ibland ska det hämtas hos Postnord och ibland på ICA, så man vet inte. Hämtar man inte inom en vecka så går det i retur till avsändaren.

Har fått hålsågarna idag. Ser ut som om jag får hjälp att ta upp ett 15° vinklat 25,4 mm hål med svarv/fräs, så att jag slipper borra det hålet i 4 mm plåt. Plåten i rökkanalen är tunnare, kanske 1,5 - 2 mm, så 29 mm hålet som jag ska borra i den, blir nog enklare. Det är lite trångt bakom pannan, men det hålet ska ju inte vinklas.

/Pi

Edit: Såg nu att det står "tillfälligt slut" på experimentkorten ovan, så jag köpte nog dom sista.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Djävulen sitter i detaljerna...
Att koppla ihop en linjärmotor som styr dragluckan i vedpannan och en lambdasensor som känner syrehalten i rökgaserna kan väl inte vara så svårt? Eller?

Sedan någon vecka har influensan tagit både krafter och lust, men den är på upphällningen nu.

Det känns som det ofta blir två steg fram och ett bakåt, men det kanske inte gör så mycket? Det går ju ändå framåt. Dessutom har projektet blivit lite större än vad jag tänkte från början. På flera sätt. Nu kommer jag t.ex. att ha en tydlig display som visar syrehalten i rökgaserna och rökgastemperaturen. Det finns också plats för en gammal "analog" rökgastermometer som jag hittade på en hylla.

Här är några detaljer och status på dessa.

1. Montering av lambda. Det blir en svetsmutter svetsad i en 4 mm plåt som skruvas i rökgaskanalen med plåtskruv med en rejäl packning emellan. Termokopplaren och den analoga rökgasermometern har sina platser i samma plåt.

2. Sladden från termokopplaren är för kort, knappt 50 cm. Jag behöver kanske 100 cm till. Jag tänker skarva på bussidan med flatkabel med varannan jord.

3. Sladdarna till lambdan är också för korta. Vad dom transporterar varierar en hel del, mellan små signaler och några ampere strömpulser. Det verkar ändå som dom kan skarvas med 1,5 m² flertrådig kabel. Jag ska nog försöka skärma och sätta en plastfläta runt för att minska risken för störningar och annan påverkan. Det är mindre än en meter som jag behöver skarva.

4. Jag kommer initialt att köra med två Arduinos.
(a) En för hantering av sensorer och display.
(b) En för hantering av linjärmotor. Den kan styras med knappar eller från (a).
Med den här lösningen kan jag "manuellt" verifiera en kontrollalgoritm innan jag implementerar den "skarpt".

5. Jag ska montera allt på en (alu-) plåt som skärmar av från ev. värmestrålning från pannan. Linjärmotorn ska sitta där "permanent", men elektroniken på en egen plåt och med kontakter som gör att den lätt kan tas upp för t.ex. omprogrammering. Allt under en "låda" med uttag/öppningar för strömbytare, knappar, ev. LED-ar och display.

Men, lambda då?
Jag håller fortfarande på att lära mig hur en lambda arbetar och hur den ska hanteras. Det kanske finns mer, men jag tittar på två områden, uppvärmningen och utläsning av information om syrehalten i rökgaserna.

Lambdans uppvärmning
Lambdan ska, för att fungera bra, ha en viss arbetstemperatur. Pulslängdsmodulation används i hög grad för att styra uppvärmningen. Uppvärmingen vid start ska gå till ungefär så här.
(i) Inled med "torkningsfas". Med låg effekt ska värme tillföras så att eventuell kondens torkas bort. Det tar ca 4-5 sekunder.
(ii) Fortsätt med en "ramp up" av uppvärmningsströmmen. Under "ramp up"-fasen får spänningen för uppvärmning inte öka med mer än 0,4 volt per sekund.
(iii) Övergå till PID-styrd temperaturkontroll. Stöd för detta finns i drivkretsen CJ125, som övervakar temperaturen och ser till att den hålls konstant.

Utläsning av data från lambda
Lambdan ger ifrån sig signaler om syrehalten främst genom signalen Ip (pump current). Här är ett par typiska värden.
– För "fet" blandning (λ ≥ 0,65): Ip ≥ - 9 mA
– För "mager" blandning, nära luft (20,95% O₂): Ip ≤ 6 mA

Drivkretsen CJ125 omvandlar detta till en analog spänning som Arduinon AD-omvandlar till ett värde som kan användas för att beräkna syrehalten (eller λ) i rökgaserna.

Jag vet inte ännu hur mycket av Bylunds kodförslag jag kommer att använda, men om den ska användas vill jag förstå koden först. Både när det gäller uppvärmning/temperarutkontroll och utläsning av data.

Här är ett bra dokument som berättar mycket om hur man använder lambda, som Bosch LSU4.9, och hur dom fungerar.

Controlling oxygen sensors with an automotive microcontroller (Damien Chazal, KTH, 2006)

Utvecklingskort för inkoppling av mer än Lambda-shield
Först, så tyckte jag att Bylunds schema electricum var svårläst. Jag gjorde om det lite så att det blev, som jag tyckte, lättare att läsa.
Om det kan bryta mot någon upphovsrätt att publicera detta så tar jag bort det. Det är funktionellt identiskt med originalet, bara lite lättare att följa, som jag tycker.

"Förtydligat" schema av Bylunds lambda shield.
Schematics - Lambda Shield 2_e.pdf
Jag tittade på några olika utvecklingskort som skulle göra det möjligt att ansluta LCD-display, termokopplare och kanske några DS18x20 samtidigt som Bylunds lambda-shield. Tröttnade på att vänta till kanske slutet av januari från några kort från Kina, så jag beställde från PCHbutik i SE.
När jag fått korten (från PCHbutik) och gjort den detaljgranskning som jag borde gjort innan jag beställde, så visade det sig att inget av korten förlänger den lilla 6-poliga kontakten på Arduinons kortsida. Den mellan A5 och RX. Som dessutom är "upp-och-ner", dvs. har stift på Arduinon i stället för som dom längs långsidorna, som har honkontakter på Arduinon.
Jag får använda någon av dom lösa kontakter som är på väg från Kina och såga till två 3-poliga så jag kan förlänga den 6-poliga. Bylund, som kallar den 6-poliga kontakten X5, använder 5 av dom 6 polerna i kontakten.

Jag återkommer när kontoret (knölen på halsen) börjar komma upp i styrfart igen, efter influensan.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Fortran »

När jag fått korten (från PCHbutik) och gjort den detaljgranskning som jag borde gjort innan jag beställde, så visade det sig att inget av korten förlänger den lilla 6-poliga kontakten på Arduinons kortsida.
Du menar ISP-headern?
Den finns åtminstone med på ett kort du länkat. Dock på annan plats.
protoshield.jpg
Alla pinnar till ISP finns redan på långsidorna. 11 (MOSI),12 (MISO),13 (SCK) på ena sidan och Reset, 3.3V/5V (VCC) och GND.
uno.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

@Fortran:

Jag menar den som på din Uno-bild kallas "ICSP for Atmega328".

Bylunds Lambda Shield 2 använder fem av dom sex signalerna som finns i denna kontakt. Bylund kallar kontakten X5 i sitt schema. Två av dom som används är jord och +5 volt. Dessa är även anslutna på andra stift.

Allt som kontakten innehåller finns på andra pinnar (som du skriver och jag uppfattar det), men Bylund använder denna kontakt, och ingen annan för:
– SPI MISO (ICSP pin 1, signalen finns även som märkt "12" på PWM-sidan)
– SPI CLK (ICSP pin 3, signalen finns även som märkt "13" på PWM-sidan)
– SPI MOSI (ICSP pin 4, signalen finns även som märkt "11" på PWM-sidan)

Det vore väl inte så svårt att göra om, men det bär emot att modifiera en ny pryl, även om det bara är att löda dit tre trådar. Jag tror att jag hellre "moddar" utvecklingskortet, som jag ändå behöver och som kostar en bråkdel av vad Lambda Shield 2 kostar.

Finns det någon tanke bakom detta från Bylund? Kanske? Att ha en extra jord kan ju ha ett värde när det börjar bli tal om lite större strömmar. Uppgifterna om hur mycket lambdans uppvärmning kan dra varierar, men det finns uppgifter om att ett power supply bör kunna leverera 4 ampere. Om man har ett eget power supply för detta och som är isolerat från övrig strömförsörjning så bör väl Bylundkortet vara så konstruerat att huvuddelen av uppvärmningsströmmen går mellan strömintaget på Lambda Shield 2 och kablarna till lambdan, men via Q1 (MosFet switch). Jag räknar nog med att ha jumpern X7-1 - X7-2 borta och strömförsörja elektroniken med något separat från PS för uppvärmning av lambda.

Det är ju inte "fel" att strömförsörja både lambda shield och lambda med 12 volt, anslutet till Arduino och distribuerat med Arduinons VIN. Jag tror ändå att jag föredrar att hålla något som är PWM och kan gå upp emot 4 ampere inom ett kort, i det här fallet Bylund Lambda Shield 2.

Kanske är jag lite överdrivet försiktig? Det finns lite text om detta i Bylunds manual, men jag tycker att schemat säger mer än texten. Jag vet inte hur mycket en "Arduino-pinne" klarar? Kan det vara 2 ampere?

/Pi

Edit: Rättade beteckningen på jumpern på lambda shield.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Lambdasonder och deras överlevnad
Lambdor håller bra. Inte sällan 200000 till 250000 km eller mer. Dom som följt med bilen sedan den var ny. Detta kallas ofta OEM-tillämpning.

Men...

I det som kallas "aftermarket application", att man gör något som inte är en del av det som kommer med den nya bilen från fabriken, så håller lambdasonden inte lika bra. Ibland riktigt dåligt. Varför?

Jag delar in svårigheterna i två områden.
1. Det som är generellt, med fokus på bilmotorer.
2. Det som är specifikt för eldning.

Varför håller lambdan dåligt i aftermarket-tillämpningar?
Jag försöker sammanfatta det generella.
(a) Smörj gärna gängen på lambdan med lite keramisk pasta (t.ex Biltema 36-4551) innan montering, men var försiktig så att pastan inte kan nå själva sensorn.
(b) Om lamdban är monterad ska den användas. Den kan skadas av att sitta oanvänd i avgaser.
(c) Motorn ska vara igång innan lambdaaktivering inleds.
(d) Det är viktigt att följa den rekommenderade proceduren när lambdasensorn värms upp.
(e) Lambdans arbetstemperatur (780°C för LSU4.9) ska bibehållas när den uppnåtts.
(f) Arbetstemperaturen upprätthålls med värme från avgaser kompletterad med den interna uppvärmningen.
(g) När motorn stängs av ska lambdasensorn stängas av.

Vad ska man tänka på speciellt med lambda och eldning?
(a) När den är monterad i rökgaserna ska den användas.
(b) Start och stopp är inte väl definierat, som i en bilmotor.
(c) Jag hoppas hitta lämpliga start och stopp-punkter med hjälp av rökgastemperaturen.

Jag måste nog elda lite och följa rökgastemperaturen från tändning till avslutad förbränning för att hitta lämpliga (lambda-) start- och stopp-temperaturer för lambdastyrningen.
Före (lambda-) start räknar jag med mycket luft under tändningsfasen.
Under avslutningen räknar jag med att långsamt strypa lufttillförseln tills dess att det slocknat helt. Då kan lufttillförseln stängas.

Jag överväger att införa någon form av timer. Antingen en "färdig" RTC eller en "sekundklocka" på en interruptingång.

Här är ett av de dokument jag läst för att unvika att skada sensorn.
https://www.nzefi.com/bosch-lsu-wide-ba ... lications/

Nära två veckors influensa har bidragit till att detta framskridit långsamt, men det är passerat nu. Jag väntar på lite delar från Kina och håller under tiden på med att bl.a. titta på kod, inklusive koden för att hantera lambdan. Jag har försökt tränga in i hur Bylund tänkt, men kommer nog att göra lite annorlunda. Det dröjer nog lite ännu innan jag är klar att testa mer och komma igång med att testa med lambda.

Jag har inte bestämt ännu om jag ska använda en Uno eller en Mega att koppla lambdan till. Jag tror det blir en Uno, om bara pinnarna räcker till lambda, termokopplare, display, timer och styrning av draglucka.

/Pi
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Fortran »

En UNO räcker förmodligen gott.
Jag tror du glömmer att allt du listat i princip går på SPI eller I2C.
Du behöver inte så många pinnar när allt delar på samma två bussar. :)

Blev muttern bra förresten? :)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

@Fortran:

Jag har hittills testat några olika enheter tillsammans, men inget tillsammans med lambda-skalet. Där saknar jag passande DIY-shield ännu. Dom "Arrived at Transit Hub" 2021-12-24 och har inte scannats sedan dess. Kanske väntar dom på ett flyg? Kanske på plats i en container? Jag väntar med spänning...

Muttern ser bra ut, men jag har inte kommit till svetsning och montering ännu. Bl.a. beroende på influensan.

DIY-shielden som jag beställde i Sverige och fick snabbt var oanvändbara för mig. Dom hade rätt avstånd mellan stiftraderna, men hylsorna/honorna uppåt var indragna en modul på båda sidor. Jag vet inte vad man kan trycka i där, men inte min lambdashield i alla fall.

/Pi
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Forsgren »

Nu har jag inte läst hela tråden, men såg att du i början hade funderingar på hur mycket syre du skulle ha kvar efter förbränning. Min panna strävar efter att ha 8,0% just nu, men det ändras någon tiondel ibland, beroende på någon parameter jag inte känner till. :humm:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Optimerad eldning

Inlägg av mrfrenzy »

Om jag minns rätt från pellets-eldningen så beror optimala syrehalten på hur mycket av pannans maxeffekt man just nu utnyttjar.
Skriv svar