Optimerad eldning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Tack för tips om svetsmutter och montering!

Bland mina handikapp är att jag varken har svetsutrustning eller kan svetsa. Lite kanske, men det var med god marginal ett tvåsiffrigt antal år sedan jag svetsade något senast. Då järn mot järn. Svetsmuttern från Biltema är i rostfritt. Hur går det att svetsa den mot rökkanalen som inte är i rostfritt?

Det var mot bakgrund av min oförmåga att svetsa som jag övervägde att göra en platta som jag kan skruva fast i rökkanalen. I plattan, kanske ca 50 x 50 mm, tänkte jag att jag kan montera lambda och även en termokopplare så att jag kan mäta rökgastemperaturen.

Worst-case, att det blir pannkaka av mitt projekt, så skruvar jag dit en "blank" täcklucka.

IOFS, kanske man göra båda?

Om jag har en täcklucka i rostfritt så kan man svetsa svetsmuttern (i rostfritt) i täckbrickan. Lutande 15° i sidled. Dom två kan jag stoppa i fickan och ta med till någon som kan hjälpa mig att svetsa.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

@mrfrenzy:

Det där låter som om det är ungefär samma princip som jag har tänkt mig, utom att du körde med pellets och jag eldar med ved.

Det glädjer mig att höra att du var nöjd efter många år med lambdastyrning!

Jag kommer att göra någon enkel utvärdering av resultatet, t.ex. ett par eldningar utan och ett par eldningar med lambda. Väga veden och mäta effekten jag får ut genom att starta med kall panna och se hur mycket en fast mängd ved (mätt i kg, med våg) ger i temperaturhöjning, dvs. avgiven energi. Om jag gör detta fler gånger, kanske 5-10 gånger, så får jag ett säkrare resultat.

Jag är inte säker på rangordningen, men ungefär så här prioriterar jag.
1. Jag behöver göra detta för att lära mig inför ett annat och lite större projekt.
2. Jag har roligt medans jag håller på med detta.
3. Jag hoppas eldningen blir enklare genom att jag inte behöver titta till pannan så ofta när jag eldar.
4. Jag hoppas få lite mer energi från veden genom mer effektiv förbränning, dvs. mindre förbrukning av ved.
5. Jag hoppas att avgaserna blir lite renare när förbränningen är bättre.

Energivinsten beror nog rätt mycket på hur duktig man är att elda. Det enda jag tittat på hittills för att utvärdera hur jag eldar är:
– Röken från skorstenen. Den är normalt osynlig eller svagt vit.
– Vad som blir kvar. Oftast är det bara aska.
– Hur det ser ut när det brinner. Tja, jag brukar släppa till luft så att det ser ut att brinna bra. Om det t.ex. blåser och ser ut att brinna för snabbt så stänger jag luften lite och kanske spjället lite.

Jag tror att en lambda-styrning kan göra detta bättre än jag.

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Optimerad eldning

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom jag är lite överdrivet perfektionist så övervakade jag det hela genom att mäta avgiven effekt på pannan.
En flödesmätare på kalla sidan av cirkulationspumpen till acktanken och tempgivare på ingående och utgående vatten.

Det är enkelt att räkna ut avgiven effekt, och man såg direkt att det minskade om pannan började bli igensotad eller något var feljusterat, det gjorde stor skillnad när man fått alla parametrar rätt.

Kanske svårare med ved, men du skulle ju kunna väga hur mycket ved du lägger in och sedan se hur många kWh du får från ett inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

@mrfrenzy:

Ungefär så har jag tänkt göra, men lite enklare. Men, det finns ju variabler som gör att ett fåtal mätningar kan bli missvisande.

Jag har bl.a. tittat på denna.

Brännved - energiinnehåll i några olika trädslag
http://du.diva-portal.org/smash/record. ... swid=-1111

Jag fösöker blanda ved ungefär lika (jag eldar med blandved), men ibland blir det mer björk och ibland blir det mer barrträd.

Mitt "gamla" vedförråd (nu har jag två) hade tak och en oskyddad öppen vägg. Vid nederbörd och vissa vindriktningar kunde fukthalten i delar av veden öka. Jag har ingen fuktmätare, men hittade en guide om hur man kan använda universalinstrumentet.

Measure The Moisture Content Of Your Firewood With A Multimeter
https://www.instructables.com/Measure-t ... wood-With/

Att fukthalten har stor betydelse råder ingen tvekan om. Jag läste en uppskattning om att man får 20% mer energi från veden om man torkar den två år i stället för ett år.

https://www.researchgate.net/figure/Net ... _260844624

Pellets kan väl variera också, gissar jag? Både när det gäller vad dom innehåller och fukthalt.

Gissningsvis jämnar alla sådana här variationer ut sig på sikt, om man vet lite vad man eldar.

Mäta och veta
Lite off-topic, men jag håller på sidan om på att göra en liten Arduino "mätstation" som jag kan använda för att mäta t.ex. stigar-temp och retur-temp med bl.a. DS18B20-givare. Nu har den bara en display och den saknar RTC. Med ett litet SD-minne och RTC skulle jag kunna logga tid och temperaturer. Varför inte flöde och effektförbrukning på t.ex. en VP eller på en elpanna? Jag skulle gärna vilja ha med t.ex. rums-temp och ute-temp också, men måste lära mig mer om hur man kan ha långa kablar till DS18B20 innan det kan bli verklighet.

/Pi
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Optimerad eldning

Inlägg av rikkitikkitavi »

Pellets har om de förvarats torrt jämnt energiinnehåll.

Veden varierar med fukthalten, men det spelar egentligen mest roll ifall du har för fuktig ved och det brinner för dåligt. Dålig förbränning innebär att inte allt energiinnehåll utnyttjas.

Du eldar ju samma vedträ oavsett fukthalt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Optimerad eldning

Inlägg av DennisCA »

pi314 skrev: 25 november 2021, 17:54:49 Tack för tips om svetsmutter och montering!

Bland mina handikapp är att jag varken har svetsutrustning eller kan svetsa. Lite kanske, men det var med god marginal ett tvåsiffrigt antal år sedan jag svetsade något senast. Då järn mot järn. Svetsmuttern från Biltema är i rostfritt. Hur går det att svetsa den mot rökkanalen som inte är i rostfritt?

Det var mot bakgrund av min oförmåga att svetsa som jag övervägde att göra en platta som jag kan skruva fast i rökkanalen. I plattan, kanske ca 50 x 50 mm, tänkte jag att jag kan montera lambda och även en termokopplare så att jag kan mäta rökgastemperaturen.

Worst-case, att det blir pannkaka av mitt projekt, så skruvar jag dit en "blank" täcklucka.

IOFS, kanske man göra båda?

Om jag har en täcklucka i rostfritt så kan man svetsa svetsmuttern (i rostfritt) i täckbrickan. Lutande 15° i sidled. Dom två kan jag stoppa i fickan och ta med till någon som kan hjälpa mig att svetsa.

/Pi
Du kunde inte ha nån att svetsa det åt dig? Jag personligen skulle prova TIG lödning med kiselbrons
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Optimerad eldning

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 25 november 2021, 17:54:49 Svetsmuttern från Biltema är i rostfritt
Är det inte lite överdrivet att använda rostfritt?
Leta upp en svart muff istället.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

@rikkitikkitavi:

Hekt riktigt, men just när man ska mäta pannans verkningsgrad utan och med lambdastyrning, så vill man ju att fuktigheten är ungefär densamma genom mätningarna. Med högre fukthalt minskar energiutbytet per kg ved eftersom en del av energin går åt till att förånga vattnet i veden. Det är genom att väga veden som jag kan veta hur mycket "energi" jag stoppar in. Om fuktigheten är, minst ungefär, konstant.

Den här bilden,

Bild

på den här sidan,

http://cascadaab.se/sv/hjalp/fs---frago ... slets.html

ger en bild av hur energiutbytet varierar beroende på hur torr veden är.

@DennisCA:

Det är ungefär där jag har landat. Frågan är om jag behöver ta hem en svetsare eller om jag kan göra en konstruktion som fungerar bra där "hållare" för lambda och termokopplare sitter på en "lucka", ungefär som en sotningslucka, men som fästes med ett skruvförband. Om jag kan gänga, t.ex. M8 i rökkanalen. Då kan jag ta med delarna som behöver svetsas till någon som kan hjälpa mig. Det känns enklare och blir väl troligen också billigare. Jag försöker i allmänhet göra så mycket som jag kan själv, men när man måste ta hem professionell hjälp så har summan på slutraden en tendens att dra iväg. Lätt över 5-siffriga belopp. Mer så i storstadsområdena, men även i glesbygd. Enligt min erfarenhet.
Jag ska fråga runt och försöka hitta någon lämplig att ta hjälp av. När jag tror mig veta vad jag vill ha gjort.

Där här är från manualen till min panna, en CTC. Ungefär så, som "rakt rökrör", tänker jag mig att min fästplatta, för lambda och termokopplare, kan monteras på rökkanalen mellan panna och skorsten. Högerklicka och öppna bilden i nytt fönster eller i ny flik.

Bild

När jag har en lösning på hur lambdan ska monteras så borde resten vara relativt enkelt för mig. Linjärmotorn som ska styra dragluckan är i huvudsak klar, men ska lasttestas lite mer och monteras på pannan.

Resten, att koppla ihop och skriva kod är jag inie så orolig för. Lite för koden som ska hantera lambdan, kanske. Eftersom jag ännu inte har bra kunskap om hur en lambda fungerar. När det gäller Arduinons PID-loop så börjar jag nog med att göra det på "standard Arduino"-sätt, dvs. med

void setup() {
...
}

void loop() {
...
delay(msdelay); // Där det behövs fördröjning
...
}

Egentligen skulle jag hellre vlija ha lite mer av interruptstyrning med timer i stället för att "låsa" processorn i aktiva delay-loopar, men det kanske är en betydande arbetsinsats som egentligen inte behövs? Hela eldningsförloppet pågår under någon eller ett par timmar. Det mest dramatiska som kan hända är väl att traven i pannan kollapsar när det mesta brunnit upp? Då vill man någorlunda snabbt anpassa luftflödet, men om anpassningen görs inom något tiotal sekunder så tror jag att det är bra nog. Det bör Arduinon och min linjärmotor hinna med. Jag mätte just, min linjärmotor tar knappt 20 sekunder på sig för att flytta 110 mm. Jag skulle uppskatta att den kommer att gå ca 60 mm mellan stängd draglucka och maximalt öppen draglucka. Justeringarna under eldningen kommer att bli små steg, kanske någon mm och sedan kolla av lambda/syrehalt och eventuellt justera dragluckan lite igen. Den ska ju ligga nära det optimala utan att stå och dra dragluckan fram och tillbaka hela tiden. Det är väl där PID kommer in. Tillsammans med lite "tolerans" för avvikelse från optimal syrehalt i rökgaserna.

@säter:

Du har nog rätt. Rökkanalen i stål har suttit där i många år och ser nästan ut "som ny". På utsidan i alla fall. Det blir troligen enklare att hitta någon som kan hjälpa till med svetsningen om det är järn/stål, men inte rostfritt. Det var Biltemas svetsmutter med M18 x 1.5 som ledde mig till att tänka rostfritt. Jag letade lite nu och det finns ju gott om M18 x 1.5 svetsmuttrar i stål. Bara inte på Biltema...

Se också bilden från CTC ovan.

Då kanske jag kan övertyga grannen om att hjälpa mig svetsa...

Återstår bara frågan var jag kan skaffa en svetsmutter lite snabbt, när jag inte kan åka in på Biltema och hämta en...

Tack alla!
Tack alla för goda råd och inspirerande kommentarer!
Vedelding kanske ses som bakåtsträvande av en del. Jag har några argument som gör att jag inte tycker att vi ska räkna ut vedeldning på länge ännu.
1. Framtida energipriser är svåra att förutsäga. Under senaste månaderna har elen kostat uppemot 10 gånger vad den kostade för ett år sedan för många. I Syd-, Mellan-Sverige och i Mellan- och Syd-Europa.
2. Även om vi har ett säkert elsystem kan man inte var helt säker på att det alltid kommer att vara så.
3. Ved är tillgängligt på nära håll för många. Den kan lagras länge och tas fram när den behövs.
4. Jag är lite påverkad av "off-grid"-tänk. Jag vill gärna vara obeoende om det går. Utan alltför stor insats.
5. All energi är hårt beskattad, men om man har egen ved så blir det väl svårt att beskatta?
6. Om man har VP och behöver tillskott ibland, kanske det är bättre med en brasa än att köpa stora mängder el när den är som dyrast.

Det finns nog fler, men det var dom första jag kom på. Kan man få bättre verkningsgrad och renare avgaser så är det ju bara plus.

Allt ovan under förutsättning att man bor i ett hus med skorsten där det finns eller finns plats för någon form av vedpanna eller kamin. Som helst är kopplad till ett befintligt vattenburet system. Om man inte har skorsten eller inte har plats så kommer det i ett annat läge. Kommuners "policy" om eldning kan kanske påverka. Jag såg någon (kanske var det säter) som berättade om någon som tvingats kasta ut vedpannan för att få ansluta sig till fjärrvärme. Det låter som ett försök att upprätta ett statligt eller kommunalt monopol, IMO. Knappast till gagn för kunden, som förlorar en alternativ värmekälla. Om detta en dag skulle behövas.

/Pi

(Edit: Fler argument för eldning...)
Senast redigerad av pi314 27 november 2021, 15:59:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Optimerad eldning

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 25 november 2021, 17:54:49 Det var mot bakgrund av min oförmåga att svetsa som jag övervägde att göra en platta som jag kan skruva fast i rökkanalen. I plattan, kanske ca 50 x 50 mm
Har du tänkt borra och gänga i rökkanalen?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

säter skrev: 27 november 2021, 15:58:25 Har du tänkt borra och gänga i rökkanalen?
@säter:

Det var min tanke. Tror du att det är svårt?

/Pi

(Edit: Jag hittade just "citera-knappen"...)
Senast redigerad av pi314 27 november 2021, 16:03:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Optimerad eldning

Inlägg av säter »

Du får försöka kolla vad det är för godstjocklek.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

säter skrev: 27 november 2021, 15:58:25 Du får försöka kolla vad det är för godstjocklek.
Den är horisontell och rektangulär. Ca 180 mm bred och ca 120 mm hög. Jag är inte på plats nu, så jag kan inte mäta eller inspektera den närmare.

Finns det något knep för att uppskatta tjockleken utom att knacka på den?

Den har rundade hörn, så mitt intryck är att den är gjuten eller smidd. Den ger ett lite för gediget intryck för att vara tunn plåt.

Om den skulle vara för tunn att gänga i så kan jag väl göra ett rektangulärt hål (med vinkelslipen) och göra en konstruktion med en tillräckligt tjock ram på insidan som jag kan gänga i? Som ser ut ungefär så här (högerklicka).

Bild

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

I sökandet efter svetsmutter att fästa lamban i råkade jag se den här texten.
Om det stämmer så undrar man över Biltemas text.
Vem ska man tro på?

/Pi
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Optimerad eldning

Inlägg av säter »

Du ska tro på ems-shop.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

säter skrev: 27 november 2021, 16:03:06 Du ska tro på ems-shop.
Jag känner inte till ens-shop, men min fråga var nog ändå nästan retorisk.

Det här med att lambda-styra pannan har jag gått omkring och funderat lite smått på ganska länge. För något år sedan när jag var inne på Biltema så frågade jag i informationen om mer information om dom sensorer som dom säljer, bl.a. den här.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029593

Jag behövde veta hur den skulle anslutas och hur proceduren för hur, ström- och tidsmässigt, den skulle värmas upp. Jag behövde ju också veta hur jag skulle läsa ut informationen om syrehalten. En "expert" kallades in. Efter lite väntan kom en "expert" som visste vad lambda används till i bilar, men som inte hade en aning om svaret på mina frågor. Någon dokumentation (skriftlig eller i elektronik form) om sonderna som dom sålde hade dom inte heller.

Med detta sagt vill jag ändå säga att jag uppskattar Biltema. Att svänga in, titta på prylarna och ofta få med sig hem det man behöver på en gång är värt en hel del. Kvalitén och den överlägsna kompetensen är väl inte det som gör Biltema stora?

Kanske ska man lägga till att lambdasonder på Biltema är en reservdel till bilar. Om det kommer in en tvivelaktig figur om jag, som vill använda sonden till att styra vedpannan, så börjar dom nog undra om dom verkligen ska ta mig på allvar.

Med den sond som jag har nu och tillhörande shield till Arduinon så hoppas jag att inkoppling och kodning för att läsa ut syrehalten i rökgaserna kommer att vara enkla. Jag återkommer med rapporter när jag kommer så långt.

/Pi
Skriv svar