Optimerad eldning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

@Forsgren:
och
@mrfrenzy:

Bättre och enklare...
När jag startade den här tråden trodde jag att det skulle vara enklare.
Jag trodde inte att jag behövde veta så mycket om lambda-sensorer.
Jag trodde inte att eldning påverkades av så många parametrar.

Initialt trodde jag att det räckte med en lambda-sensor och en linjärmotor som styr dragluckan.

Nu har jag kommit fram till att jag inte vill vara utan:
– Information om rökgastemperaturen.
– En display som minst visar rökgastemperatur och syrehalten i rökgaserna, löpande.
– Någon möjlighet att logga, minst tid, rökgastemperatur och syrehalt. Helst också pannans temperatur. Vars derivata är ett mått på tillförd effekt. Jag tvekar mellan SD och att skicka något seriellt, för loggning.

Jag vet inte hur jag ska läsa ut pannans temperatur. Jag har den på en visare på framsidan och på en bimetall-styrd arm på sidan, men hur får jag in den i Arduinon? Utan för mycket åverkan på pannan.

Jag skulle också vilja ha en interrupt/tids-styrd hantering och slippa en massa "delay()" i programvaran.

Kanske kommer jag senare att vilja kunna styra sekundärluft och spjäll.

Jag är fortfarande övertygad om att eldningen kan förbättras och förenklas med ganska små insatser.

Vad är en bra styralgoritm?
Jag tänker, i varje fall initialt, nöja mig med att styra syrehalten med dragluckan. Till ett värde på ca 6-9%. För att inte skada lambdan får rökgastemperaturen vara med och bestämma när styrning är möjlig. Styrningen ska pausas när luckan öppnas för påfyllning.

För att få en bild av vad som är "bra styrning" har jag sneglat på vad andra gjort. Här är ett par exempel.

En kommersiell produkt för "vilken panna som helst"
HDG Lambda-Control 1 är en sådan produkt. Manalen är lång, men titta gärna på sektion 1, "Introduction".

https://www.zerobiomass.co.uk/Document% ... ol%201.pdf

Lite generell information om optimerad eldning
I avsnittet 4.3.2, "Stove control based on a combination of temperature measurement and flue gas sensors" beskrivs hur eldningen delas in i tre faser, tändning, huvudförbränning och träkolsförbränning. Dom överraskar genom att i ett exempel ha hög syrehalt. Eller lurar jag mig på hur dom anger procent O₂?

https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalf ... _final.pdf

/Pi
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Roger_Soderblom »

Fortran skrev: 16 december 2021, 20:18:06 Jag svarva till en mutter lite på skoj. :)
30mm yd. Klacken är i nääääästan 15° vinkel, 4mm hög och 25.2mm i dia.
svetsmutter.jpg

Vill du ha den är den din för portot.
Jag måste fråga, hur tusan spände du upp stången så att du kunde svarva den i vinkel?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Fortran »

Jag spännde upp den med en liten passbit i fyrbackschucken.
Hade bara spänn på två backar och de andra var mer som stöd, så fick ta väldigt lätta skär.
Det tog bra länge!
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Optimerad eldning

Inlägg av DennisCA »

Trodde personligen den hade svarvats, sen hade klacken frästs med ett aborrhuvud.
Skriv svar