blink

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av Glenn »

Att blinka med bromsljuset som blinkers har väl aldrig varit lagligt i sverige ? ..jänkare som har så original brukar ha fulats igenom besiktningen med löst monterade orange blinkers som sen är borttagna och den olagliga funktionen återställd.

Med det sagt är ju denna bilen så gammal att den inte ens har blinkerskrav så då vet jag inte om det faktiskt är ok, men jag tror inte det.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 Intressant idé att bygga om backljuset med RGB-lysdioder. Borde gå att hitta liknande backljuslykta till andra sidan, får kolla veteranmarknader.
Dom finns att köpa nya.
persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 Snabb googling hittade jag denna RGB:
https://www.conrad.se/p/thomsen-highpow ... -v-1575798
Den var dyr till liten effekt.
För en typisk backlykta av den lite mindre storleken skulle jag använda två stycken 10W lysdioder jämte varandra av denna typen: https://www.aliexpress.com/item/4000098272464.html

Vill man göra det förfärligt enkelt för sej väljer man diod-styrning av färgvalet.
Se schema nedan. Fast normalt ger man ett ben för varje färg till processorn så sköter man färgval och ljusstyrka från den.
CMOS-trissor kan vara lättare att styra och lättare att undvika att de behöver kylas än schemats föreslagna NPN-trissor.
persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 Frågan är hur mycket effekt som behövs? Är det bättre med många små lysdioder eller en högeffekts-diod?
Den av mej förslagna dioden är lätt att skruva fast för bra kylning mot annan plåt.
2 10Watt dioder ger totalt 20 Watt, 6-7 watt per färg. Normalt är det bättre att ha mer än tillräcklig effekt men man tar inte ut all effekt som dioden är specad för. Det är sällan bra för elektronik att ständigt på på max-spec. Med reducerad effekt får man bättre livslängd, mindre värmeförluster.

Effekt per diod och färg styrs vanligen via pic aller arduino.krets och pwm för minsta värmeförluster.

persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 En sak jag funderar på med denna idé är hur blir det när man blinkar, då måste det röda ljuset släckas för att kunna blinka gult-släckt. När det röda släcks kommer man då att uppfatta det som man släpper bromsen? Det röda på andra sidan kommer att fortsätta lysa.
Logiken är lätt att lägga in i processorn eller går det med TTL-kretsar se till att så att rätt kombinationer hela tiden visas.
RGB_ctrl.png
Gul blinker skapas när man tänder Grön och Röd lysdiod.
Alla tre färgerna ger vitt ljus och enbart rött ger rött.
Däremot kan man kanske vilja styra styrkan för rött i två steg för att ge effekt av bromsljus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 22 september 2021, 10:01:13 Att blinka med bromsljuset som blinkers har väl aldrig varit lagligt i sverige ?
Det är lagligt.
Jag har regbesiktat flera bilar med detta.
Då gäller det gamla bilar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: blink

Inlägg av E Kafeman »

Glenn skrev: 22 september 2021, 10:01:13 Att blinka med bromsljuset som blinkers har väl aldrig varit lagligt i sverige ? ..jänkare som har så original brukar ha fulats igenom besiktningen med löst monterade orange blinkers som sen är borttagna och den olagliga funktionen återställd.

Med det sagt är ju denna bilen så gammal att den inte ens har blinkerskrav så då vet jag inte om det faktiskt är ok, men jag tror inte det.
Bilen har som sagt inte belysning enligt gällande EU-krav, ingen E-märkning av lyktor som garanterar rätt färg och styrka osv. Sådant var inte uppfunnet.
Får vara glad att den inte är så gammal att den har karbidlyktor.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

säter skrev: 22 september 2021, 09:50:08 Jag har samma system på min bil, och nog syns det på dagen.
Vad har du för styrka på lampan?
Har för mig att det är 21/5W 6V
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av Glenn »

Fast det var krav på blinkers innan E-märkning och helbilsgodkännande var uppfunnet.

Men som sagt, bilar som saknar blinkerskrav pga ålder är jag lite osäker på, där kan det vara okej.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

Blinkers har jag, den är kombinerad med bromsljuset.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: blink

Inlägg av Glenn »

Ja, men du har väl inget krav på det i och med årsmodellen ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

persika skrev: 22 september 2021, 10:13:15 Har för mig att det är 21/5W 6V
Det har jag i min också, fast 12V.
Jag tycker inte att det är dåligt sken.

Här är det bromsljuset man ser men det är ju samma glödtråd.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

Kollade filmen.

Säter,
Den lysande ytan på bakljusen på din bil verkar vara ung. 5x8cm ? Det är ju större en lilla gluggen på PV’n, det mesta av ljuset stannar inne i kåpan, där är ingen reflektor i heller.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: blink

Inlägg av persika »

Ska kolla närmre på ditt svar sen, hinner inte just nu.
E Kafeman skrev: 22 september 2021, 10:01:56
persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 Intressant idé att bygga om backljuset med RGB-lysdioder. Borde gå att hitta liknande backljuslykta till andra sidan, får kolla veteranmarknader.
Dom finns att köpa nya.
persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 Snabb googling hittade jag denna RGB:
https://www.conrad.se/p/thomsen-highpow ... -v-1575798
Den var dyr till liten effekt.
För en typisk backlykta av den lite mindre storleken skulle jag använda två stycken 10W lysdioder jämte varandra av denna typen: https://www.aliexpress.com/item/4000098272464.html

Vill man göra det förfärligt enkelt för sej väljer man diod-styrning av färgvalet.
Se schema nedan. Fast normalt ger man ett ben för varje färg till processorn så sköter man färgval och ljusstyrka från den.
CMOS-trissor kan vara lättare att styra och lättare att undvika att de behöver kylas än schemats föreslagna NPN-trissor.
persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 Frågan är hur mycket effekt som behövs? Är det bättre med många små lysdioder eller en högeffekts-diod?
Den av mej förslagna dioden är lätt att skruva fast för bra kylning mot annan plåt.
2 10Watt dioder ger totalt 20 Watt, 6-7 watt per färg. Normalt är det bättre att ha mer än tillräcklig effekt men man tar inte ut all effekt som dioden är specad för. Det är sällan bra för elektronik att ständigt på på max-spec. Med reducerad effekt får man bättre livslängd, mindre värmeförluster.

Effekt per diod och färg styrs vanligen via pic aller arduino.krets och pwm för minsta värmeförluster.

persika skrev: 22 september 2021, 08:50:48 En sak jag funderar på med denna idé är hur blir det när man blinkar, då måste det röda ljuset släckas för att kunna blinka gult-släckt. När det röda släcks kommer man då att uppfatta det som man släpper bromsen? Det röda på andra sidan kommer att fortsätta lysa.
Logiken är lätt att lägga in i processorn eller går det med TTL-kretsar se till att så att rätt kombinationer hela tiden visas.

RGB_ctrl.png
Gul blinker skapas när man tänder Grön och Röd lysdiod.
Alla tre färgerna ger vitt ljus och enbart rött ger rött.
Däremot kan man kanske vilja styra styrkan för rött i två steg för att ge effekt av bromsljus.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: blink

Inlägg av säter »

persika skrev: 22 september 2021, 10:47:35 Säter, Den lysande ytan på bakljusen på din bil verkar vara ung. 5x8cm ? Det är ju större en lilla gluggen på PV’n, det mesta av ljuset stannar inne i kåpan, där är ingen reflektor i heller.
Det är ingen reflektor i mina heller.
Har du kollat så att du inte har spänningsfall till bromsljusen?
Det skulle även kunna förklara varför blinkersen är så trög i början.
Skriv svar