Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

Inlägg av DanielM »

Jag använder FatFS 0.11 som finns inbyggt i CubeMX och FatFS fungerar riktigt bra med SPI när det kommer till SD kort för 2GB. Alltså vanliga SD-kort.
Men så fort jag har SDHC kort, så fungerar det icke! Går bara inte. Jag vet att många har problem med detta när dom använder FatFS.
Jag måste införskaffa nya SD kort och jag hittar inga 2GB kort längre. Så jag tänkte fråga er vilka SD kort som fungerar hos er, när ni använder FatFS, om ni använder 2GB SD kort eller större?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

Inlägg av AndLi »

Är det spi/interface eller fatfs som är problemet?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

Inlägg av DanielM »

Det är inte SPI, utan det är FatFS gränssnittet som är problemet.
Jag har inte analyserat vad som är problemet för jag vet inte vart jag ska kolla efter.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

Inlägg av Nerre »

Är du säker på att du formaterar med FAT32? För jag vill minnas att för FAT16 så är det 2 GB som är gränsen?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

Inlägg av DanielM »

Det är FAT32 på båda. Men ena har 512 byte i allokeringsstorlek och andra har 2048 bytes in allokeringsstorlek.
Samt att min FatFS är bara konfiguerad för 512 bytes allokeringsstorlek. Men nu verkar det fungera ändå.

Jag kan skriva och läsa på min 8 GB SDHC nu. :humm: Varför fungerar det nu för?
Hur som helst. Så låter jag det vara. 8 GB SD-kort minne är fortfarande köpbart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

Inlägg av TomasL »

Du kanske borde förklara mer vad felen och problem är "inte funkar" är en synnerligen dålig och intetsägande felbeskrivning.

hur har du formaterat, hur ser din konfiguration ut, vad händer och vad händer inte, osv........
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vilka SD kort har ni fått fungera med FatFS?

Inlägg av DanielM »

Formateringen är som ovan. FAT32 och 512 bytes allokeringsminne för 2gb för SD-kortet och FAT32 och 2048 bytes allokeringsminne för 8gb SDHC kortet.

Förut fick jag något av följande när jag använde SDHC kort. Men jag fick inte detta när jag använde vanligt SD kort. Men nu verkar det fungera.

Kod: Markera allt

FR_DISK_ERR,			/* (1) A hard error occurred in the low level disk I/O layer */
FR_NOT_READY,			/* (3) The physical drive cannot work */
Jag hade delvis problem med vanliga SD kort också. Alltså microSD kort. Men då löste jag problemet igenom att tvångsmontera SD-kortet tills det blev monterat. Orsaken varför jag fick använda denna kod här nedan har med att det räckte inte att montera kortet en gång. Jag fick verkligen montera, och vänta på svar. Gick det inte, så fick jag montera och vänta på svar tills det blev monterat.
Detta kanske löste SDHC problemet också, för denna kod nedan använde jag inte när jag använde SDHC korten i från början. Kanske vanliga SD kort och SDHC kort har samma protokoll trots allt, bara att SDHC korten tar lite längre tid att montera?

Kod: Markera allt

	FRESULT status;
	uint8_t attempt = 0;
	while(attempt < 255) {
		MX_FATFS_Init();
		status = f_mount(&USERFatFS, "", 1);
		if(status == FR_OK){
			break;
		} else {
			STM32_PLC_SD_Unmount_Card();
			attempt++;
		}
	}
	return status;
Skriv svar