Arduino + termoelement (5-6 st)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av mazellan »

Hej,

jag har tänkt sätta ihop en "enhet" som kan läsa och visa temperaturen från minst 5 termoelement (typ-k). En Arduino verkar som ett bra val(?). Raspberry Pi känns overkill(?). Jag har läst lite om Arduino och termoelement och ser att det inte är helt rakt fram om man har fler än 3. Någon här som har satt ihop ett system som matchar det jag har listat nedan? Tips på komponenter mottages varm.
  • Drivspänning batteri 12V (6V skulle funka om det spelar någon roll)
  • Input: 5-6 termoelement
  • Display som visar temperaturen för alla termoelement samtidigt
  • Logga temperaturdata ~0.1-0.01 Hz (möjligen adaptiv loggning men inte nödvändigt)
  • I framtiden… reglera några spjäll med input från termoelementen
EDIT: Hade missat en del info, lägger till den här
  • Temperaturintervall 0 - 700 C
  • "off grid" så 12 V batterispänning är det som finns att tillgå
  • Systemet ska klara en drifttid på ca 12 timmar på batteri
/maz
Senast redigerad av mazellan 19 augusti 2021, 11:33:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av GeekJoan »

Ser inte varför det skulle vara ett problem? Elementen skickar väl bara en spänning mellan "0-5V" som du kan köra in på dom analoga portarna. Eller?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av hawkan »

De behöver ett interface, ad595 ger en spänning ut. Men det är lite ont om analoga ingångar på en vanlig uno.
Bättre då med ett spi-interface där man kan så många som man har lediga digitala outputs för CS.
https://learn.adafruit.com/thermocouple/arduino-code
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av TomasL »

Seeback spänningen handlar om uV per grad ungefär.
Termoelement är stökiga eftersom man måste ha speciella kontaktstycken och på något annat sätt mäta temperaturen vid kontaktstycket, termistorer är nog det vanligaste.

Termistorer och RTDer är betydligt enklare att använda.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av E Kafeman »

Framgår inte vilket temperaturintervall och andra krav men DS1820 kan man koppla sex sensorer parallellt. Kostar en pinne på Arduinon.
Dessa sensorer ska drivas med 3-5 Volt, precis som Arduinon.
Den spänningen ska vara reglerad och enbart användas för processor-elektroniken.
12 Volt är bara användbart för att vara källa som man reglerar ner ifrån.
Köper man färdigt kretskort där Arduinon tillsammans med spänningsreglering redan ingår så kan man ta drivspänning till temperatur-sensorerna från samma kretskort då de inte drar så mycket ström.
Spjällen, framgår inte vilken typ, men de bör oavsett typ ha sin egen spänningsförsörjning.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av H.O »

Titta på LTC2986.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av BJ »

Display som visar temperaturen för alla termoelement samtidigt

Kanske någon sådan här? 4 rader, men kanske
2 temperaturer på varje rad. (20 tecken får plats.)

https://www.electrokit.com/produkt/lcd- ... lgron-led/
https://www.electrokit.com/produkt/lcd- ... la-vitled/
http://www.fractronics.se/4x20bla_new.shtml

För att styra sin fina skärm sen så kan man
göra ungefär så här:

https://arduinogetstarted.com/faq/how-t ... ter-on-lcd

Om man verkligen behöver många tecken så finns det
40 x 4 också, men då behövs det 2 e-signaler, och det
vet jag inte om Arduino-programmet klarar.

https://www.electrokit.com/produkt/lcd- ... lgron-led/

En sak att tänka på med dom blåa är att lyset
ofta kan upplevas som lite ojämnt nära kanterna,
och att även tomma tecken brukar synas lite (som fyrkanter).
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av mazellan »

Tack för input! Ser att jag missade en del viktig info, framförallt temperaturintervallet. Jag vill mäta temperaturen från omgivningens temp, säj -10 C, till 700 C. Så termoelement är den enda möjligheten(?). För mej är det så iaf eftersom jag redan har termoelementen monterade :) Just nu använder jag en multimeter med ingång för TC, men har 5 TC och en ingång så måste stå och skifta mellan (kan inte logga datan annat än med penna och papper heller :D). Ska tydliggöra; upp till 100 C är det inte så noga med nogrannheten. Det är inte supernoga över 100 C heller... +/- 10 C räcker utmärkt.

Vad är det jag mäter på då? och hur är miljön runt omkring? Det är en egentillverkad kolugn för att göra grillkol. Den körs "mitt i skogen" utan några andra elektrika källor i närheten.
GeekJoan skrev: 18 augusti 2021, 23:51:17 Ser inte varför det skulle vara ett problem? Elementen skickar väl bara en spänning mellan "0-5V" som du kan köra in på dom analoga portarna. Eller?
För att koppla in TC hade jag tänkt använda MAX6675 modulen (det verkar vara den som oftast används för TC(?)). Annan modul som är bättre? Har hittat några trådar där flera MAX6675 kan ge problem, tex. https://forum.arduino.cc/t/multiple-max ... ues/516985 I den länkade tråden försöker TS koppla in 16 moduler, men jag har sett de som har problem med 4-5 stycken också.
TomasL skrev: 19 augusti 2021, 00:11:03 Seeback spänningen handlar om uV per grad ungefär.
Termoelement är stökiga eftersom man måste ha speciella kontaktstycken och på något annat sätt mäta temperaturen vid kontaktstycket, termistorer är nog det vanligaste.

Termistorer och RTDer är betydligt enklare att använda.
Jo, hade varit enklare med RTDs (har ett 1-wire system hemma för att mäta ett antal inne och utetemp.). En RTD blir användbar för att mäta temperaturen vid kontaktstycket (har en DS18B20+ liggandes). TC ger ju som du säjer en relativ temperaturskillnad mellan "ändarna".
E Kafeman skrev: 19 augusti 2021, 02:53:54 Framgår inte vilket temperaturintervall och andra krav men DS1820 kan man koppla sex sensorer parallellt. Kostar en pinne på Arduinon.
Dessa sensorer ska drivas med 3-5 Volt, precis som Arduinon.
Den spänningen ska vara reglerad och enbart användas för processor-elektroniken.
12 Volt är bara användbart för att vara källa som man reglerar ner ifrån.
Köper man färdigt kretskort där Arduinon tillsammans med spänningsreglering redan ingår så kan man ta drivspänning till temperatur-sensorerna från samma kretskort då de inte drar så mycket ström.
Spjällen, framgår inte vilken typ, men de bör oavsett typ ha sin egen spänningsförsörjning.
Det blir att använda en DS1820 för att mäta temp vid kontaktstycket. 12 Volt (typ MC batteri) blir källan till Arduinon och ev framtida elmotorer. Hur tar man ner 12 V till 5 V för Arduinon? med prioordning; måttliga förluster, robust, billigt
Framtida reglering av spjäll har jag inte hunnit fundera så mycket på än. Tänkte att jag först fixar så att jag kan mäta, sen reglera. Drivspänningen till spjällmotorerna tas från 12 V batteri och sen tänker jag att det finns en mängd regleringsmoduler som styrs av Arduinon?
H.O skrev: 19 augusti 2021, 06:54:52 Titta på LTC2986.
Funktionen på den såg ju intressant ut! Frågan är om jag med min begränsade kunskap lyckas rodda ihop ett sånt system? :) Ser läskigt ut med en sån där skalbagge med en massa ben som man ska mecka med själv x)
BJ skrev: 19 augusti 2021, 10:39:27 Kanske någon sådan här? 4 rader, men kanske
2 temperaturer på varje rad. (20 tecken får plats.)
...
Tack för input om display! Ska kolla på det. 4 rader a´ 20 tecken räcker fint.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av TomasL »

Max6675 är redan kompenserad för det kalla lödstället, så du behöver inte mäta temperaturen där.
Den är ju SPI, så du behöver 2 linor(pinnar) för data och klocka samt en lina(pinne) för varje givare, så med 6 st givare behöver du 9 pinnar lediga varav 2 skall vara SPI-pinnar
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av mazellan »

TomasL skrev: 19 augusti 2021, 11:32:37 Max6675 är redan kompenserad för det kalla lödstället, så du behöver inte mäta temperaturen där.
Den är ju SPI, så du behöver 2 linor(pinnar) för data och klocka samt en lina(pinne) för varje givare, så med 6 st givare behöver du 9 pinnar lediga varav 2 skall vara SPI-pinnar
Klarar man sej med en Arduino UNO (MEGA328) rev 3? https://www.electrokit.com/produkt/ardu ... 328-rev-3/
eller blir det för få ingångar om man ska ha 6 TC? (om jag känner mej själv rätt så kommer jag snart hitta på användning av någon till TC :))
Nästa steg är väl en Arduino MEGA2560 rev 3 https://www.electrokit.com/produkt/ardu ... 560-rev-3/.

Om jag förstår det rätt så kan man mata dessa med 12 V (7-12V) direkt?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av Noxin »

Jag använder två st MAX6675 för att mäta avgastemperaturerna i en MC, ca 650-700°C. Funkar kanon. Färdiga bibliotek finns för Arduino.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av Mindmapper »

MAX6675 är obsolete.
Om jag minns rätt heter efterföljaren max31855
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av TomasL »

Nja Maxim säger att den är "Active In Production"
Ingen anmärkning om att den skulle vara utgående
https://www.maximintegrated.com/en/prod ... X6675.html
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av Mindmapper »

mazellan skrev: 19 augusti 2021, 11:12:16 Vad är det jag mäter på då? och hur är miljön runt omkring? Det är en egentillverkad kolugn för att göra grillkol. Den körs "mitt i skogen" utan några andra elektrika källor i närheten.
Jag gjorde en mätare på 80-talet för att mäta i en kolmila. I den var det bra mycket över 1000 grader inners i milan. Rostfria skyddsrör smälte ner och blev så deformerade att vi blev tvungna att använda keramiska skyddsrör. Dessa var svindyra på den tiden. Vi använde långa rör därför blev de ju extra dyra. Sedan knäckte vi så många, att vi knäckte för stor del av budgeten också. Vi la ner mätningen. Han som drev projektet fortsatte med milor en stund sedan la han ner.
I Thailand har jag studerat en kille som hade milor ganska länge. Han körde med betydligt lägre temperaturer och det blev riktigt bra kol. Han mätte med händerna.

Hur som helst lycka till!
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Arduino + termoelement (5-6 st)

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev: 19 augusti 2021, 22:25:24 Nja Maxim säger att den är "Active In Production"
Ingen anmärkning om att den skulle vara utgående
https://www.maximintegrated.com/en/prod ... X6675.html
Konstigt
max.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar