Förslag på olika funktionsblock

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av AndLi »

Jag började min karriär efter gymnasiet och bygga styrskåp med Tour& Andersson prylar till ventilation och klimatsystem. Där fanns det en grundregulator och sen kunde man bygga på med massa olika moduler om man ville förändra signalen. De hade ofta ett gäng pottar för ändra parametrar på kretskortet och sen ibland några för användaren med..
Bild
https://www.ebay.com/itm/303504426137
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av sodjan »

Jo, det stämmer ju. Men här så diskuteras ju (väl?) en helt ny konstruktion/design.
Varför man skulle bygga något från grunden som man får färdigt för ett par tusenlappar
med valfri PLC från t.ex. Siemens, förstår jag dock inte.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av AndLi »

Det kan vara lärorikt att uppfinna hjulet.
Men då ska man göra det för att lära sig och inte tro att man kommer utveckla en ny produkt...
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Rick81 »

Nu har ju TS i annan tråd sagt att han vill göra en egen "PLC" av STM32... och det är ju hans val.

Vem vet, han kanske har en miljon enhets order på g och då blir några tusenlappar/enhet mycket pengar :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av AndLi »

Men då är väl inte stm32 det bästa valet mtp deras leveransproblem...
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Rick81 »

Jo ST suger ju verkligen på få fram processorer....
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Danfoss senaste frekvensomriktare har en potentiometer som man ställer in mätvärden med. Vilket rappel kan jag säga. Snacka om låg kvalité, trots att frekvensomriktaren var dyr.
sodjan skrev: 3 augusti 2021, 10:37:23 Jo, det stämmer ju. Men här så diskuteras ju (väl?) en helt ny konstruktion/design.
Varför man skulle bygga något från grunden som man får färdigt för ett par tusenlappar
med valfri PLC från t.ex. Siemens, förstår jag dock inte.
Jag uppfinner bara hjulet på nytt för att lära mig. Dessutom tycker jag det är roligt också. Man får liksom experimentera och testa.

Snart är jag klar med min STM32 PLC som jag kallar den för. Den har mycket finesser som skulle få en Siemens LOGO att framstå som gammal.
Rick81 skrev: 3 augusti 2021, 11:13:49 Nu har ju TS i annan tråd sagt att han vill göra en egen "PLC" av STM32... och det är ju hans val.

Vem vet, han kanske har en miljon enhets order på g och då blir några tusenlappar/enhet mycket pengar :)
Nej. Dom enda ordrarna jag har fått är från mina vänner :)
Men tydligen så är det jag som ska få löda ihop allt för dom "kan inte löda" eller "orkar inte löda".
AndLi skrev: 3 augusti 2021, 13:18:50 Men då är väl inte stm32 det bästa valet mtp deras leveransproblem...
Jag säljer inget för det skulle vara för tidskrävande att certifiera och följa vissa standarder om man ska sälja saker.
Dessutom finns det redan företag som säljer gamla tråkiga och beprövande saker för lägre priser.

Men har inte ST leveransproblem för att dom säljer så bra? :mrgreen: Sälja bra och leveransproblem brukar gå ihop.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av ojz0r »

Det är nog bara budgetversionerna av Danfoss som har detta. Den jag knappade in värden på i början av juli hade bara knappar.

Och LOGO är gammal, måste vara minst 15 år gammal teknik vid detta laget (även om jag antar att det har skett en liten utveckling under den tiden).
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Krille Krokodil »

Nu har man verktygslådor för reglerkretsarna i PLC IDE:erna med olika "autotunes" så det är väl vanligt att man använder de
under driftsättningen och sedan om något behöver justeras.

Det finns lika många åsikter om vad som är rätt som det finns instämplare på 5-skiftet så rattar det går att pilla på vill
man helst inte ha, bättre ha det i HMI:et där man precis kan styra vem som har rätt att pilla på vad samt kan logga allt
som görs.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Angående ett programblock jag tänker skapa så har jag tänkt en array på uint8_t som innehåller X element.

Varje element är ett binärt tal 8 bit.
7 digitala ingångar ska sätta värden på 8 olika digitala utgångar.

Så om man sätter digitala ingångar som en sanningstabell så borde man enkelt skapa någon typ utav logikprogrammering. Eller hur?


0b1001001 = Out0
0b1000100 = Out1
0b1110011 = Out2
0b1101111 = Out3
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av AndLi »

Visst är det så, man kan hitta samma lösning i gamla logikkonstruktioner med prom och andra minne, använd adress som ingång och få ut värdet på datapinnarna...

Känns omständligt idag med så billiga processorer, tydligare att förklara det i logisk algebra med bra variabelnamn.
Men en tabell för konvertering används ju lite nu och då i kodandet...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av swesysmgr »

sodjan skrev: 3 augusti 2021, 10:37:23 Jo, det stämmer ju. Men här så diskuteras ju (väl?) en helt ny konstruktion/design.
Varför man skulle bygga något från grunden som man får färdigt för ett par tusenlappar
med valfri PLC från t.ex. Siemens, förstår jag dock inte.
Det finns ett antal olika PLC-liknande lösninga baserade på Raspberry Pi som säljs kommersiellt, antar det är för att få 100% flexibilitet eller för att ha något slags IoT gateway eller liknande i samma burk.

https://www.industrialshields.com/indus ... -pi-202007

https://www.kunbus.com/
revpi-teaser-kunbus-industrie-40-en.png
Jag kan tyvärr inget om PLC men någon med erfarenhet kanske kan peka ut ett glapp i marknaden som DanielM kan fylla med sin konstruktion?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Rick81 »

Jag skulle säga att det borde finnas ett business case för en billig "STM32 PLC"...

Om raspberry pi varianterna kostar 250 EUR st, är det ju lätt bygga en "STM32 PLC" för en bråkdel av de pengarna.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag gillar verkligen konceptet som DanielM jobbar på.
Tänk hur hjulet skulle ha varit om det stannade när det uppfanns!
En stenskiva (typ Flintstone) eller Ekerpinnar av olika sorters träd?
Eller kanske de spinkiga som indianerna anföll på de som drog västerut!
Nå och detta med moduler eller funktionsblock! Se bara hur vi gjorde GoTo i början för att slippa skriva igen och igen.
Nu finns det Scratch och Blockly i språk, https://developers.google.com/blockly/
varför?
Ju för att vi vill bli bättre.
Så jag hejar på DanielsM s metod. Låt mig köpa några kort. Är med på tåget istället för att blockera med stendöda ting!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av TomasL »

Hårdvarukostnaden är i regel fullständigt ointressant, eftersom allt annat kostar betydligt mer. Dvs design, implementering, konstruktion, installation osv.
Hårdvarukostnaden utgör kanske 10% av den totala kostnaden för ett PLC-system.
Skriv svar