Förslag på olika funktionsblock

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Låt oss säga att du har följande
  • 12 Analoga ingångar
  • 5 Differentiella ingångar
  • 3 Frekvensingångar
  • 2 Encoder ingångar
  • 8 Digitala ingångar
  • 8 PWM (Open drain)
  • 3 Analoga utgångar
Låt oss säga att ni skulle få göra färdiga funktionsblock, även kallat program där man får välja strukturen på funktionsblocket. Ingångar -> Logik -> Utgångar ska funktionsblocket lyda.
Exempelvis så kan det vara en PI-regulator där man sätter 3 analoga ingångar (Referens, Förstärkning, Integration) och sedan så reagerar PWM och eller analoga utgångar.
Eller så kan det vara en logikbrygga där man sätter 8 digitala ingångar och då ändras 8 PWM utgångar.

Så av eran erfarenhet, vad skulle ni ha valt då?
Har ni några förslag på riktiga praktiska tillämpningar? :)

Jag har valt:
  • PI kontroll
  • Pulse kontroll
  • MRAC kontroll (Adaptiv PI-regulator)
  • ON/OFF kontroll
Men vad mer kan man välja?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av TomasL »

Är det inte så en helt vanlig PLC fungerar.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Jo. Så är det.
Jag bygger nämligen en. Fått min LCD till att visa höga FPS igenom SPI osv. :)
Men PLC:n kommer vara mera...statisk. Alltså man väljer färdiga program som kör ett block t.ex PI-regulator, ON/OFF regulator.

Målet är att man ska kunna logga till den via SD-kort och det har jag lyckats med.

CAN-bus har den också, vilket jag ska svara klas-kenny inom kort.
viewtopic.php?f=7&t=103001&start=15
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av ojz0r »

Processvärde som återföring och D-tid?

Jag vet inte om jag förstår frågeställningen.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Men tänk att du har en låda som har ingångar och utgångar. Du väljer program på denna låda och därmed sätter du ingångar efter programmets önskan och lådan utför logiken på utgångarna.

En analog ingång kan vara t.ex. referensen på en PI-regulator. De två andra ingångarna kan vara P och I.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av FormerMazda »

Kika på valfri PLCs utbud av programblock.
Tog Beckhoff som exempel nu, på deras infosys kan du klicka runt och se ganska detaljerat hur standardblocken fungerar:
https://infosys.beckhoff.com/english.ph ... ton.htm&id
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av ojz0r »

DanielM skrev: 1 augusti 2021, 22:09:50 Men tänk att du har en låda som har ingångar och utgångar. Du väljer program på denna låda och därmed sätter du ingångar efter programmets önskan och lådan utför logiken på utgångarna.

En analog ingång kan vara t.ex. referensen på en PI-regulator. De två andra ingångarna kan vara P och I.
Då är jag med, som olika "profiler" beroende på val. Lite så vanliga frekvensomriktare brukar ha sin programmering tex.

Jadu det är svårt att nämna vad som bör och inte bör finnas med. Om allt skall vara förkodat så antar jag att det behövs många val, tex de vanliga lågnivå logik som grindar och räknesätten.
Allt beror väl på vilket segment det riktar sig till.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Mindmapper »

DanielM skrev: 1 augusti 2021, 22:09:50 Men tänk att du har en låda som har ingångar och utgångar. Du väljer program på denna låda och därmed sätter du ingångar efter programmets önskan och lådan utför logiken på utgångarna.

En analog ingång kan vara t.ex. referensen på en PI-regulator. De två andra ingångarna kan vara P och I.
Först och främst förstår jag ej varför du ska knyta blocken till fysiska ingångar? Blir väldigt oflexibelt. Vi tar ett exempel. Om du använder en PI-regulatur så upptar den vissa ingångar. De andra funktionerna är ändå kopplade till sina fysiska ingångar. T.ex. den digitala som upptar 8 DI även om den inte används.
Knyt inte fysiskt utan använd blocken när de behövs. Ex. Du behöver en en regulator som styrs av 8 DI. Du tar din analoga regulator, ansluter dess börvärde till utgången från den digitala D/A-omvandlaren. Dess ingångar ansluter du till de 8 fysiska DI som den behöver. Regulatorn behöver ett ärvärde, det tar du från en fysisk analog ingång.

Jag förstår ej vad den analoga referensingången är. Är den börvärdet är det sällan man tar det som en analog fysisk ingång. Normalt är det ett värde man anger till blocket via en variabel. Skulle det vara en fysisk analog insignal så har du ett stort problem då du saknar en fysik ingång för ärvärdet. Likadant, P och I, att låta dessa ta upp två fysiska analoga ingångar vill jag påstå är vansinne. En variabel för varje värde. Vill du få in dessa signaler från andra system så använd modbus eller ethernet eller vilken annan buss som helst.
Senast redigerad av Mindmapper 3 augusti 2021, 10:10:43, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Tycker du inte att man borde ha P och I som analog igång också som man kan ändra under körning?
Vanliga PI regulatorer har ju sådant. P, I, referens in (börvärde) via analog potentiometer.

Analoga referensingången är börvärdet.

Då förstår jag. Ska försöka se om jag kan programmera LCD:n så den kan ta in och spara parametrar för olika program.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Mindmapper »

Börvärde från potentiometer tror jag ej jag sett annat än på utbildningsutrustning, tror det var på 80-talet. Är det något som krånglar snabbt i industriell miljö är det potentiometrar och laddbara batterier.

När det är bra med analog insignal som börvärde är vid någon form av kaskadreglering eller kvotreglering. Då är oftast de block som modulen kommer ifrån i samma styrsystem så att de kopplas ihop internt utan fysisk IO. Det var länge som man använde fristående regulatorer som man kopplade ihop med deras fysiska in- och utgångar. Finessen med styrsystem idag är att de har så många funktionaliteter att du kan lösa vad som helst inne i systemet. det enda de har svårt för är väl om du har extremt stora krav på snabbhet. Fast man klarar sig långt där också med IRQ.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Ja, det stämmer. Jag känner igen att potentiometrar brukar användas inom utbildning. Men jag har sett regulatorer där operatören rattar på en potentiometer dagligen för att reglera in värden.
Riktiga slitna potentiometrar.

Men då ska jag hitta på en lösning för att skriva in parametrar i .TXT filer på mitt SD-kort :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av sodjan »

Idag förväntar jag mig att ett PLC baserat styrsystem får sina ingångsvärden antingen från ett överordnat system eller via ett HMI. Möjligen manuellt via encoders om man måste kunna "vrida in" värderna, men det låter osannolikt.. .
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av DanielM »

Sett system from DaisyLab som använder potentiometrar.
https://www.systemtech.se/matprogram-dasylab

DaisyLab verkar riktigt gammelskola. Windows XP. :roll:
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av FormerMazda »

På riktigt gamla anläggningar kan det sitta kvar fysiska regulatorer med rattar på panelen. Men idag borde i princip allt det vara bortbyggt.
Visst, de nya systemen man satt in är tydligen aldrig lika bra som de gamla, enligt rävarna. Summerat är det iallafall så att nog ingen bygger nytt med fysiska inställningar av parametrar.

Jag vet inte exakt vad du ska bygga, jag tror jag förstår i grovt dock.
Men som nämnts innan så bind inte upp I/Os på en typ av regulator då den kanske inte måste ha alla ingångar den kan ha.

I PLC-världen så knyter man en variabel till en I/O, denna variabel används sen ofta på flera ställen i programmet beroende på vad det är för I/O.
Det är ju en väg jag hellre hade gått.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förslag på olika funktionsblock

Inlägg av Mindmapper »

Riktigt gamla anläggningar.
Jag är så gammal att det nästan dammar om mig.
Redan på 70-talet hade man oftast tryckknappar för att öka/minska inställningar på regulatorer.
Trimpotentiometrar hade NAF och Honeywell för att ställa parametrar. Men de var inte åtkomliga utifrån.
Har nog inte sett någon med ratt. Kanske har förträngt det isåfall, eller så var det en ratt med enkoder.
Det riktigt ruskiga från den tiden var de pneumatiska regulatorerna. De hade definitivt inte potentiometrar.
Så fort man vände ryggen till hade de nöts så att det var dags för dom att justeras igen. Hade de inte hunnit nötas så hade något litet skräp lossnat från luftflödet i signalrör eller matningstryck.
Skriv svar