Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Simba
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juni 2021, 10:10:54

Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Simba »

Hejsan!
Jag gör mitt exjobb inom datateknik och försöker hitta säkerhetsbrister inom smartklockor för barn. Mitt mål är att extrahera firmware från klockan genom att koppla upp mig på uart-stiften. Då kretskort inte är mitt område så behöver hjälp med att ansluta mig till uart-stift via en USB-TTL adapter. Därför vänder jag mer till proffsen, vilket är ni.

Jag tror jag har lyckats med att identifiera Tx,Rx och Gnd. Nu behöver jag hjälp med att koppla upp en USB-TTL adapter till respektive stift. Stiften är släta så det går inte att ansluta USB-TTL adaptern. Hur går jag tillväga? Måste jag löda, eller finns det en smidigare lösning? Bör jag använda 2,54 mm stiftlist? Stiften är även lokaliserade på usb-laddarens port. Om jag nu måste löda den så kan jag inte ladda klockan i framtiden.
Bifogar bilder...

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av anrhm »

Du skulle kunna löda dina anslutningar till "pogo pins" som du sedan trycker mot kontaktpunkterna i klockan.
pogo pins.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av AndLi »

Ser inga bilder. Ser bilderna...

Titta på pogopins som lösning för att kunna kontakta utan att förstöra...

Ser att fler tänkte samma :)
Simba
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juni 2021, 10:10:54

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Simba »

Tack så mycket för ert snabba svar!
Om jag nu löder fast dom hur kan ladda klockan i framtiden? Hur ver jag vilken storlek på pogopins jag ska använda?
Jag har aldrig lött något innan och är rädd för att förstöra komponenterna. Några råd innan jag börjar löda?

Tack ännu en gång för er hjälp!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av X-IL »

Du löder inte pinnarna på klockan, utan på din anslutningskabel till USB-TTL:n, sen sätter du dem i nån fixtur för klockan så att klockan hamnar med sina kontaktpunkter mot pogo-pinsen.
Simba
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juni 2021, 10:10:54

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Simba »

Aha!
Tack ännu en gång för all er hjälp!
Simba
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juni 2021, 10:10:54

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Simba »

Hej igen!
Jag gick in på en hemsida för att beställa pogo pins, men det finns olika storlekar. Hur vet jag vilken storlek jag ska inhandla?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Swech »

:humm: Vet du att mjukvaran i klockan verkligen går att komma åt via den porten ?

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Glenn »

Nej, troligen är den väl låst, men det vet man ju inte innan man testat.

Jag skulle lött på kablar bara, och sen fixat nån lösning för att koppla in laddaren samtidigt.

Snyggast vore förstås att slakta laddkontakten och modifiera in sladdarna där, kanske via pogopins (som nog originalstiften är), så kan du både ladda och kommunicera via den sen och klockan är omodifierad.
Simba
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juni 2021, 10:10:54

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Simba »

: :humm: Vet du att mjukvaran i klockan verkligen går att komma åt via den porten ?
Tyvärr så gör jag inte det.
Jag skulle lött på kablar bara, och sen fixat nån lösning för att koppla in laddaren samtidigt.

Snyggast vore förstås att slakta laddkontakten och modifiera in sladdarna där, kanske via pogopins (som nog originalstiften är), så kan du både ladda och kommunicera via den sen och klockan är omodifierad.
Finns det någon länk som kan guida en hur man går tillväga? Har googlat men har ej hittat någon länk som matchar mitt problem.
Jag har verkligen hamnat i hårdvaruvärlden...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av AndLi »

Vad baserar du uttalandet om att du behöver en USB TTL kabel för att ansluta klockan till en dator?
Jag skulle ha gissat att mittstiffen är USB.

Och bilderna är väldigt små för att visa något...

Här är ett exempel på hur man kan jobba med pogo pins
Bild
https://www.pcbway.com/project/gifts_de ... _Pack.html
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av rvl »

Skulle också gissa på USB på så pass modern produkt. Förr var det däremot vanligt med "serieport" på diverse olika spänningsnivåer.
Simba
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juni 2021, 10:10:54

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Simba »

Vad baserar du uttalandet om att du behöver en USB TTL kabel för att ansluta klockan till en dator?
Jag skulle ha gissat att mittstiffen är USB.

Och bilderna är väldigt små för att visa något..
Det behöver inte just vara en USB-TTL kabel, så länge den stödjer FTDI. Just USB-TTL kabeln var den billigaste adaptern i marknaden. Om jag nu har förstått din fråga korrekt?

Vad menar du med att mittstiften är USB, är det något som är till min fördel?
Jag kan skicka nya bilder ifall du så önskar?
Skulle också gissa på USB på så pass modern produkt. Förr var det däremot vanligt med "serieport" på diverse olika spänningsnivåer.
Underlättar det för mig att det är USB? Jag hänger inte riktigt med vad ni antyder.

Tack för ert engagemang!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av AndLi »

Vi undrar var du hittat specen för de pinnar du vill koppla in dig på.

Vad får dig att tro att du behöver en USB-TTL kabel, vet du vad den gör? Varför måste den vara FTDI kompatibel?
Simba
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juni 2021, 10:10:54

Re: Hjälp med att ansluta USB-TTL adapter till uart-stift

Inlägg av Simba »

Vi undrar var du hittat specen för de pinnar du vill koppla in dig på.

Vad får dig att tro att du behöver en USB-TTL kabel, vet du vad den gör? Varför måste den vara FTDI kompatibel?
Om du undrar hur jag vet vilka pinnar som är vad , så tog jag reda på det m.h.a. en multimeter. Datasheet har jag ingen tillgång då jag inte vilken cpu den använder sig av, den gömmer sig under en metallbit som jag inte har lött bort.

USB-TTL är en omvandlare från usb till uart, om jag inte har missförstått det. Varför det måste vara FTDI kompatibel kan jag inte svara på, det stod att det bör vara det enligt specen från KTHs "Hacking guides:Analyzing UART".

Själva syftet med det jag vill göra är att få root access och förhoppningsvis extrahera firmware. Jag behöver inte en USB-TTL kabel så länge jag det är en uart omvandlare. Eller finns det någon enklare tillvägagångssätt?

Tack på förhand!
Skriv svar