Programmera Attiny

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Programmera Attiny

Inlägg av bocadillo »

Hej alla! Ny användare här.

Har sedan tidigare programmerat en del arduino i visual studio code/platformIO, och har på sistone börjat titta mer på ATtiny-processorerna för några projektidéer jag har. Arduino känns lite overkill i termer av prestanda och kostnad för det jag vill göra.

Någonstans har jag läst (rätt eller fel...) att ATtiny-familjen programmeras i C, och ville därför dubbelkolla med någon insatt ifall jag ändå inte kan fortsätta använda C++ och platformIO för att programmera dem? Vore ju skönt att kunna fortsätta med det jag redan är van vid!
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Programmera Attiny

Inlägg av ojz0r »

Jag är absolut inte säker på om det går, det beror nog på vilken tool chain du har. Du kan ju kolla om eclipse har stöd för c++ till attiny.
Om inte annat, det skiljer väl sig inte överdrivet mycket mellan c och c++ för mcu-programmering?
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Programmera Attiny

Inlägg av bocadillo »

Vet inte supermycket om C, men har också uppfattningen att det finns många likheter med C++. Är därför jag vill dubbelkolla detta...
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Programmera Attiny

Inlägg av hummel »

C är ett imperativt språk, C++ är objektorinterat. C++ har ärvt en del från C, många om inte alla C-program kan kompileras av en C++-kompilator. Genom att veta vad som är lämpligt att använda från C++ på en liten mikrokontroller kan det fungera med C++.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Programmera Attiny

Inlägg av bocadillo »

Bra synpunkter! Det går ju också att hålla sig till imperativt kodande i C++, ifall det nu är vad som krävs.

Behöver nog kolla mer på hur toolchainen funkar i detalj.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Programmera Attiny

Inlägg av RuneStone »

Jag kör attiny med vsc och platformio. Har även kört med med arduino ide. Är precis lika som att koda arduino. Jag kör med arduino som programmerare också
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Programmera Attiny

Inlägg av bocadillo »

Aha, kul! Upplever du att du behöver anpassa koden till arkitekturen mycket? I arduino finns ju vissa begränsningar... Till exempel avråds ju användandet av vektorer.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Programmera Attiny

Inlägg av RuneStone »

Iom att jag kör platformio med arduino.h så är det precis som vanlig arduinoprogrammering.. vektorer har jag inte behövt använda än så jag vet inte hur det funkar. Ska dock snart igång med vektorer och rotationsmatriser snart i mitt robotprojekt.. får se hur det artar sig.
Skriv svar