Styrning av 230V pump (eller något annat)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av Albireo »

Hej!
Jag söker ett färdigt "tillbehör" med ingående/utgående 230V, samt en anslutning som ger möjlighet att styra detta 230V uttag med t.ex. en arduino.

Man bör kunna styra en 230V vattenpump eller cirkulations pump eller belysning eller... 10A?

ex. När en nivåbrytare slår till startar (eller stannar) en pump beroende på önskemål.
Eller när en temperatur uppnås startar en cirkulations pump eller....

(Ja, det går att bygga själv med reläer osv., - men upplever att det lätt blir "klumpigt")

Finns några tips?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av Henry »

Klumpigt vet jag inte om det blir med reläer, det är ju beroende på ström men 10A reläer är inte stora. Men om du inte vill använda reläer så en SSR då kanske men i princip samma storlek och de går att styra med låga spänningar ned mot ofta en 3V och en arduino kör med 5V så det funkar och så av och på som ett relä men tyst.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av Albireo »

Tack för svar!
Som jag ser det blir .:
  • En "klump" Schuko-kontakten
  • Nästa "klump" blir Schuko-honan
  • Tredje "klumpen" blir en låda för elektroniken (relä i huvudsak) - om inte säkringar behövs.
Hittar ingen passande inbyggnadslåda med dubbla dragavlastningar. (som även bör vara ganska vattentät - IP-64?)

Helst hade jag önskat att allt kunde inkluderas i samma "klump" - eller alla fall kanske Schuko-hanen tillsammans med reläet och en sladd stump till honan.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av Wirewrap »

Kan du kanske hitta en en radiostyrd fjärrströmbrytare av utomhustyp att skrota?
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av pfyra »

Med en https://www.clasohlson.com/se/Fjär ... /p/36-4607 så du ju antingen byta innehållet (som wirewrap föreslår) eller åtminstone separera ut 230V delarna från arduinon. Signalerna till nexarelät kan du skicka med en 433MHz sändare till arduinon. Hittar ingen sån hos kjell nu, men jag har ett gäng liggandes om det behövs.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av pfyra »

En-vägs-radio kan ju anses vara opålitlig, men för min del (till motorvärmaren) har jag löst det genom att kontinuerligt repetera signalerna ~1gång/minut utöver att signalera sänds flera ggr vid triggning.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av Albireo »

Intressanta tankegångar!
Hade tänkt mig en "trådad" lösning - men varför inte trådlöst...

Vad krävs för att få en 433MHz- lösning? (inte fel att hålla någon standard)
Hur bra klarar 433MHz väggar / hinder? (dvs. hur lång räckvidd får man i praktiken?)
Finns något "testprogram" att nyttja eller måste man börja från "0"?

Kanske skulle börja kika på Z-Wave? (= dubbelriktad kommunikation) - Men man kommer väl att drunkna i programmering innan det blir en stabil / tillförlitlig lösning.
- - - - -

Har fortfarande inte hittat en stabil lösning - Hur data skickas från dator / Aurdino och tvärt om - men det är en annan fråga (Kommunikation mellan PC - Arduino UNO)
Vilket skrämde mig lite...
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Styrning av 230V pump (eller något annat)

Inlägg av pfyra »

Det som behövs för 433MHz-relät är:
* själva relät, länkad tidigare
* en sändare, ~20kr på ebay
* en microcontroller till att styra sändaren, t.ex en arduino
* några trådar till att koppla ihop grejjerna

Nexarelät följer så klart Nexas protokoll och det är ett tämligen enkelt protokoll. Sökte lite snabbt och hittade t.o.m. en svensk beskrivning:
https://sebastiannilsson.com/project/ar ... d-arduino/

Man behöver inte alls kopiera någon fjärrkontrolls koder utan man kan hitta på koden helt själv, t.ex 12345 eller så.
Räckvidden för min del är helt okej, inte magiskt bra men genom en tegelvägg och ett antal metrar till åtminstone.

Jag har aldrig använt Z-wave men det ska vara bra grejjer. Dock är det inte bara 1 prisklass högre än nexarelät + sändaren utan det är lite mer än så.

Jag har ingen bra lösning på hur en arduino och PC kommunicerar på ett bra sätt. Jag har provat seriellporten men det blev lätt skrivningar i skrivningar och därmed korrupta meddelanden. Nu kör jag istället esp8266-baserade kort (utan arduino, t.ex [0]) och pratar wifi och mqtt med dom istället.

[0] https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 266-p87947
Skriv svar