Få till den inbyggda RTC-klockan i Arduino Nano Every

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Få till den inbyggda RTC-klockan i Arduino Nano Every

Inlägg av Janson1 »

Hej, för en tid sen så kom det en "förbättrad", ja förändrad Arduino Nano som har tillägget Every. Jag köpte ett par sådana bara för att den innehåller en RTC. Däremot har jag inte lyckats hitta något bibliotek som behandlar just den inbyggda klockmodulen. Skall tilläggas att jag är ganska kass på att söka då jag inte vet vad jag skall söka på/efter.
I dag så använder jag Atmega´s 328 processor till det mesta. Den nya Every har en annan Atmega-processor 4809, fortfarande 8 bitars. Som IDE använder jag Arduino´s egna då jag känner mig hyfsat inkörd där och allt fungerar så länge jag har 328 eller 2560 processorn. Så min fråga är: Finns det något bibliotek för just den inbyggda realtidsklockan?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Få till den inbyggda RTC-klockan i Arduino Nano Every

Inlägg av Hesabon »

Sök på: Arduino Time library
I det skall det finnas stöd också för den interna RTC:n

Men räkna inte med någon precisionsklocka med den interna RTC:n - Nano Every använder 4809:s interna oscillator, och den är inte speciellt stabil.

En kompis som utvecklade mätinstrument, och därför var ytterst noga med att klockfrekvenserna skulle vara stabila, brukade säga så här om instabila sådana (ex 2% fel): "Minst 2% av mänskorna som använder den som väckarklocka, missar flyget"
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Få till den inbyggda RTC-klockan i Arduino Nano Every

Inlägg av Janson1 »

Tja, den verkar inget vidare... Jag köpte den mest för klockans skull men inser nu att dom sparat in på kristallen. (ja även för att den hade 16 analoga ingångar men insåg även där att den var inte så smartinkopplad så dom når jag inte heller...) Även 20 Mhz är kanske oåtkomligt i Arduinos IDE? Annars skulle jag vilja prova och lägga in 20 Mhz klockfrekvens i setupen så den alltid startar på 16 Mhz men sen går upp i fart varje gång den går i gång på sitt program. Den måste nog alltid gå i 16 Mhz vid start för att kunna nå den via Arduinos IDE? Eller hur funkar detta? Det finns ju 2 ben på kretsen som är till just klockkristallen på 32.768 Khz men inga padar utdragna för att kunna montera den. Men, det går nog att få till oavsett ändå? Får se vad jag hittar på med den, men först skall jag se om den överhuvudtaget funkar i mina alster såsom Atmega 328/2560 gör. (ECU till dieselmotor)
Skriv svar