Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

Jag gjorde denna simulering nyss. Finns att ladda ned här
circuit-20210303-1942.circuitjs.txt
Öppna den med Falstad.
2021-03-03_19-23.png
Denna simulering illusrerar en OFF-fördröjning när en låg puls sker.
Denna typ av konstruktion kan användas vid ILI9341 LCD + pekskärm som har en T_IRQ pinne som ger ut en LÅG signal när användaren tar på LCD skärmen, annars HÖG när användaren ej rör pekskärmen.

Men denna konstruktion är ganska dyr då den innefattar:
  • Inverterare - Ca 5 kr
  • Diod - Ca 4 kr
  • Kondensator - Ca 0.2 kr
  • Motstånd - Ca 0.2 kr
  • Schmitt trigger - Ca 7 kr
5 + 4 + 0.2 + 0.2 + 7 = 16 kr.

Då är min fråga: Tror ni att jag kan t.ex. använda en superbillig och liten uC som utför detta jobb fast till ett billigare pris?
Har ni några rekommendationer? Jag har tittat lite på AVR, men jag hittar även att PIC finns. Har dom utvecklingssverktyg för Linux? Är det smart att köra AVR om Microchip har köpt upp sin ärkefiende Atmel?
Finns det några andra processorer som bara kostar några kronor? Eller kan STM8 vara något för mig?

Jag är behov utav att skapa små logikgrindar, fast med uC om det är billigare.
Mina krav är:
  • Liten
  • Billig
  • Enkel
  • Programmerars med C
  • Utvecklingssverktyg finns för Linux
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 3 mars 2021, 20:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Klas-Kenny »

Du kan säkert spara några kronor om du kör med en enda hex inverterare med schmitt trigger.
Samt 4kr för en liten diod låter dyrt.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

Grejen är att jag är behov av en kondensator + resistor för att reglera denna förtröjning.
Jo, det var dyrt. Själv är man gjord av pengar.

Men jag hittar att många ATtiny kostar allt från 2 till 4 kr. Kan detta vara något för mig? Dom är dessutom väldigt små.
Men lägger jag på 1 kr så får jag en STM8.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Klas-Kenny »

Allt beror ju på omständigheterna, i vanlig ordning.

Tänk på att en uC kräver lite mera utvecklingstid för att skriva ett program, den behöver något sätt att koppla in en programmeringsutrustning (ett kontaktdon kostar pengar, om man inte kör typ tag-connect eller annat kontaktdonslöst), och inte minst tiden i produktion för att någon ska koppla in programmeringsutrustningen och trycka på en knapp och vänta.

I just detta fall, en 74HC14 kostar i modesta volymer runt 1.50:-, och en BAS21 kostar i modesta volymer, 1:-. Sen 0.50 för motstånd och kondensator ger en totalkostnad om tre kronor, helt utan arbetskostnad för programmering.
Hittar du en uC för 2kr finns det 1kr att spara. Men hur många sekunders jobb (utveckling och tillverkning) har du råd med för den kronan?


Ja, uC kan väldigt ofta vara kostnadseffektivt jämfört med logikkretsar, men det får inte gå till överdrift.


Edit: för övrigt, du pratar om en display, då borde det redan finnas en processor på kortet misstänker jag. Kan inte den göra jobbet?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Rick81 »

Jag förstår inte poängen med fördröja IRQ från en touchskärm, så billigaste är ju bara skippa fördröjningen då du ändå måste koppla display till en processor.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

Jag har slut på pinnar :wink:
Det är min STM32 PLC tråd och jag tänkte att det är bättre att jag separerar ämnet från STM32 så inte tråden blir en chatt-tråd. TomasL gillar att fylla på.

Okej, men då kanske jag ska försöka igen med analogt.

1.54 kr för en inverterare av schmitt trigger typ. Jag antar att detta är det som man kallar för...vanlig...inverterare?
https://www.mouser.se/ProductDetail/ON- ... SW2g%3D%3D

0.89 kr för en diod
https://www.mouser.se/ProductDetail/Nex ... zNeA%3D%3D

Men jag hittar ingen schmitt trigger, alltså en sådan där man kan ställa in brytgränser på. Jag kanske söker på fel?
Rick81 skrev: 3 mars 2021, 21:48:16 Jag förstår inte poängen med fördröja IRQ från en touchskärm, så billigaste är ju bara skippa fördröjningen då du ändå måste koppla display till en processor.
Nej!
Jag fördröjer inte IRQ från touch. Jag bara gör en logikkrets som skickar in 3.3v till bakgrundbelysningen under X tid när IRQ går låg. IRQ går låg när man tar på touchskärmen.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Rick81 »

Jag skulle verkligen försöka lösa det med befintliga processor.. Vad händer om du ha 1000 enheter ute och kunden vill justera hur länge skärmen ska vara tänd? Ska du ta in alla kretskort och byta komponenter?

Billigaste STM8 jag hittar är 3.48 kr:
https://se.farnell.com/stmicroelectroni ... 20?st=stm8
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

En potentiometer kanske för att styra tiden?

Bra argument!
Jag kan ju ta bort min IO-expanderare på 8-bit och lägga till en STM8.

Jag ser 8.82 kr.

Jag brukar beställa från Mouser.
Här finns det billiga STM8. Men de flesta verkar vara slut på lagret. STM8 måste vara enormt populära idag.
https://www.mouser.se/Semiconductors/Em ... =Pricing|0

Jag tror jag byter ut min IO-expanderare mot en STM32. STM8 finns bara utvecklingsverktyg för Windows. Tråkigt nog.
Men för att denna tråd ska bli en diskussion så bör vi dra en slutsats om uC kan egentligen ersätta logikkretsar?
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av persika »

Jag hade satt ett motstånd i serie med dioden för att begränsa strömmen när kondensatorn laddas upp av inverteraren.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Swech »

Är det bättre att cykla eller ta bilen till jobbet?
Ja det beror ju på om jobbet ligger 1km bort eller 10 mil....

på samma sätt så går det inte att svara på frågan i tråden, ibland är det ena bättre, ibland det andra
Swech
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17041
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av AndLi »

Rick81 skrev: 3 mars 2021, 22:05:23 Jag skulle verkligen försöka lösa det med befintliga processor.. Vad händer om du ha 1000 enheter ute och kunden vill justera hur länge skärmen ska vara tänd? Ska du ta in alla kretskort och byta komponenter?

Billigaste STM8 jag hittar är 3.48 kr:
https://se.farnell.com/stmicroelectroni ... 20?st=stm8
Men det är bara en off byggen att labba med, inget som ska säljas över huvud taget, så i mina ögon är det en suboptimering... men å andra sidan verkar hobbytid gratis så då kan man ju pula med konstiga detaljer.. i volymproduktion med bra inköpare är väl det här till största delen några cent komponenter? 4kr för en diod är ju bissart...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Swech skrev: 4 mars 2021, 08:59:25 Är det bättre att cykla eller ta bilen till jobbet?
Ja det beror ju på om jobbet ligger 1km bort eller 10 mil....

på samma sätt så går det inte att svara på frågan i tråden, ibland är det ena bättre, ibland det andra
Swech
Så är det. Har jag flera diskreta kretsar/komponenter där jag vill byta EN mot en uP? Eller är det så att jag kan ersätta ett helt koppel med med kretsar och komponenter med en uP??

Jag tittar på det senare alternativet i mina syntkretsar där EN mikrokrets kan ersätta alla diskreta komponenter.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 4 mars 2021, 09:08:49 Men det är bara en off byggen att labba med, inget som ska säljas över huvud taget, så i mina ögon är det en suboptimering... men å andra sidan verkar hobbytid gratis så då kan man ju pula med konstiga detaljer.. i volymproduktion med bra inköpare är väl det här till största delen några cent komponenter? 4kr för en diod är ju bissart...
Ja. Detta är bara hobby, men tanken med hobbyprojekt är att man ska lära sig också.
Så om priset är viktigast, då bli är det logikkretsar som gäller?
HUGGBÄVERN skrev: 4 mars 2021, 09:48:55
Swech skrev: 4 mars 2021, 08:59:25 Är det bättre att cykla eller ta bilen till jobbet?
Ja det beror ju på om jobbet ligger 1km bort eller 10 mil....

på samma sätt så går det inte att svara på frågan i tråden, ibland är det ena bättre, ibland det andra
Swech
Så är det. Har jag flera diskreta kretsar/komponenter där jag vill byta EN mot en uP? Eller är det så att jag kan ersätta ett helt koppel med med kretsar och komponenter med en uP??

Jag tittar på det senare alternativet i mina syntkretsar där EN mikrokrets kan ersätta alla diskreta komponenter.
Exakt! En uC kan ersätta alla diskreta komponenter. Men frågan om det verkligen är billigare?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Rick81 »

Exakt! En uC kan ersätta alla diskreta komponenter. Men frågan om det verkligen är billigare
Som sagt beror det på konstruktionen. I ditt fall är det gränsfall, men tänk på att en processor kan göra mycket mer än att fördröja en puls. Om du ska ersätta alla ex.funktioner som din STM32 kan göra så kommer du nog få sitta ett antal år med att lösa det med grindar och kostnaden kommer överstiga STM32 ett antal ggr.

Sen du vill ex. tända dispalyen vid ett larm eller nåt annat som du kommer på sent i konstruktionen blir det jobbigt göra om hela kretskort för det, medan bara byta kod är mycket lättare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är det billigare och bättre att använda uC än logikkretsar?

Inlägg av Glenn »

Fast då är det ju inte samam fråga som du ställde först.

Ingen här förnekar nog att en MCU kan göra väldigt mycket saker, och har man nytta av det så är det förstås normalt en bättre lösning än logiknät.

Har man ingen nytta av det däremot..
Skriv svar