Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Castor »

Eftersom det är du som skall använda kortet för att göra något som dina kunder vill ha gjort, måste det enligt min mening vara du, med input från dina kunder, som bestämmer vad kortet ska ha för specifikationer, inte EF-medlemmarna som inte vet något om dina kunder o deras behov.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av ojz0r »

DanielM skrev: 19 februari 2021, 20:45:45 * DAC för att styra ut 4-20mA (Vet dock inte hur man ska lyckas göra det)
Det finns en krets hos electrokit som har ett schema på det https://www.electrokit.com/produkt/4-20-ma-t-click/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Det finns en hel del sådana.
Själv använder jag AD5422 (16-bitar)
Dock i princip omöjlig att handlöda, måste lödas i ugn.
Current output ranges: 4 mA to 20 mA, 0 mA to 20 mA, 0 mA to 24 mA
±0.01 % FSR typical total unadjusted error (TUE) ±3 ppm/°C output drift

Voltage output ranges: 0 V to 5 V, 0 V to 10 V, ±5 V, ±10 V
10% overrange ±0.01 % FSR typical total unadjusted error (TUE) ±2 ppm/°C output drift
Väldigt praktisk krets som kan generera de flesta typer av analoga signaler, som används industriellt.

Använder den till 4-20mA, 0-5V och 0-10V för närvarande.
SPI-interface.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Castor skrev: 19 februari 2021, 20:58:25 Eftersom det är du som skall använda kortet för att göra något som dina kunder vill ha gjort, måste det enligt min mening vara du, med input från dina kunder, som bestämmer vad kortet ska ha för specifikationer, inte EF-medlemmarna som inte vet något om dina kunder o deras behov.
Som jag har sagt, flera gånger, det är bara jag som ska använda det. Jag lägger upp kortet som öppen källkod för om alla vill hålla på med det.
Jag lyssnar sällan på vad kunder vill göra. Kunder är vilsna och virriga och jag sätter deras fötter på jorden :wink: Skämt och sido, jag tänker använda denna lilla apparat till privat bruk till att börja med och göra något roligt av den.
ojz0r skrev: 19 februari 2021, 21:06:47
DanielM skrev: 19 februari 2021, 20:45:45 * DAC för att styra ut 4-20mA (Vet dock inte hur man ska lyckas göra det)
Det finns en krets hos electrokit som har ett schema på det https://www.electrokit.com/produkt/4-20-ma-t-click/
ojz0r skrev: 19 februari 2021, 21:06:47
DanielM skrev: 19 februari 2021, 20:45:45 * DAC för att styra ut 4-20mA (Vet dock inte hur man ska lyckas göra det)
Det finns en krets hos electrokit som har ett schema på det https://www.electrokit.com/produkt/4-20-ma-t-click/
Tackar! Detta ska jag spara! :)
TomasL skrev: 19 februari 2021, 21:13:31 Det finns en hel del sådana.
Själv använder jag AD5422 (16-bitar)
Dock i princip omöjlig att handlöda, måste lödas i ugn.
Current output ranges: 4 mA to 20 mA, 0 mA to 20 mA, 0 mA to 24 mA
±0.01 % FSR typical total unadjusted error (TUE) ±3 ppm/°C output drift

Voltage output ranges: 0 V to 5 V, 0 V to 10 V, ±5 V, ±10 V
10% overrange ±0.01 % FSR typical total unadjusted error (TUE) ±2 ppm/°C output drift
Väldigt praktisk krets som kan generera de flesta typer av analoga signaler, som används industriellt.

Använder den till 4-20mA, 0-5V och 0-10V för närvarande.
SPI-interface.
Ja, den verkar bra. Ett problem med 12-bit är att 4095 är ganska litet, speciellt när man redan använder upp de första "bitarna" igenom 4 mA. Eventuellt så kanske man skulle kunna använda en förstärkare, om gör om 0-3.3v till 4-20mA, men då vet jag inte hur linjär förstärkaren är på slutet. Jag tror ditt förslag är bra, men då kan jag välja en annan processor till att börja med :)

Det finns AD5422 med TSSOP.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Ana ... PxFQ%3D%3D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Jo, men oavsett kapslingen är den i princip omöjlig att löda, då den har en "exposed pad" , dvs hela undersidan av kapseln är en pad skall lödas om kortet.

Var fick du 12 bitar ifrån?
Den jag använder är 16 bitar.
Och nej, den skalar området, sätter du den i 4-20mA-mode så är 0x0000 4mA och 0xFFFF 20 mA

Du kanske skulle studera databladet först.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Jag menar att de andra är 12 bitar. Det är inte bra då man förburkar rätt mycket DAC värden vid 4 mA viloström.

Aha! Smart!
Jag ska titta mer på detta! Låter som en häftig sak faktiskt. Visste inte att denna DAC hade inbyggt 4-20mA utgång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Det står ju för jösse namn i databladet, och det jag klippte in från databladet, är du blind, eller läser du helt enkelt inte svaren du får?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Tror du måste läsa om mitt inlägg igen. Ställde ingen fråga där. Hehe :wink: :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Eftersom du blandar och ger, så går det inte riktigt att förstå vad du menar, du citerar mig, och skriver om något helt annat.

Du citerade mitt inlägg om AD 5422 med
Ja, den verkar bra. Ett problem med 12-bit är att 4095 är ganska litet, speciellt när man redan använder upp de första "bitarna" igenom 4 mA. Eventuellt så kanske man skulle kunna använda en förstärkare, om gör om 0-3.3v till 4-20mA, men då vet jag inte hur linjär förstärkaren är på slutet. Jag tror ditt förslag är bra, men då kan jag välja en annan processor till att börja med
Så, vad har 12 bitar med AD5422 att göra.
Är dessutom rätt övertygad om att de "andra kretsarna" som ger 4-20mA ut, skalar korrekt, oavsett om de är 12 eller 16 bitar, så du tappar ingenting där.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Om du läste så menar jag att den andra (vi talar om DAC) är på 12-bitar :)

Jag ska fundera på denna. 4-20mA på 12-bit är OK, men 16-bit låter riktigt häftigt :tumupp:

En fråga: Vad kör du för processorer och varför? Atmel, STM32, Pic, Infineon osv?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Men som sagt, omöjlig att löda utan ugn.


Fn PIC32MX

Varför, tja, bland det häftigaste då, bra support och verktyg, samt bra datablad.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Förstår inte varför denna är svår att löda.
2021-02-19_20-42.png
Du menar att STM har brister i information och support?
Jag kan delvis hålla med där. Ofta skulle man vilja ha exempelkod i databladen som t.ex. Atmel har (Nuvarande Microchip).
Jag kör bara STM på grund utav CubeMX.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av hummel »

Som tidigare skrivits i tråden (titta i den röda markeringen på bifogad bild).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är dock inga större problem att löda en sån.
Antingen med varmluftsstation om man har, annars kan man göra ett stort hål i padden, så kommer man åt med lödkolven ifrån baksidan. Det sistnämnda är inte optimalt, men definitivt fungerande och görbart.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

hummel skrev: 20 februari 2021, 11:51:42 Som tidigare skrivits i tråden (titta i den röda markeringen på bifogad bild).
Detta säger mig inget.
Jag vill helst ha en text "Kan endast lödas i ugn", inte någon gåta. :)

Hur som helst till er övriga. Vad tycker ni jag borde ha i mitt PLC projekt? Finns så mycket att välja så man blir helt snurrig.
Peka på något så bygg jag ihop och lägg upp på forumet.
2021-02-19_20-42.png
2021-02-20_11-57.png
Klas-Kenny skrev: 20 februari 2021, 11:56:51 Det är dock inga större problem att löda en sån.
Antingen med varmluftsstation om man har, annars kan man göra ett stort hål i padden, så kommer man åt med lödkolven ifrån baksidan. Det sistnämnda är inte optimalt, men definitivt fungerande och görbart.
Då är du troligtvis bättre på läda än TomasL, då TomasL sade att detta var helt omöjligt. Antar att det är grundat på personlig erfarenhet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar