Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Så här gjorde jag. Det fungerar utmärkt. Kunde lägga på 30V utan problem också.
150 Ohm + 0-24mA igenom ger 0 till 3.6V. Perfekt på gränsen. Men zenern öppnar tidigare än så iallafall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av hummel »

DanielM skrev: 22 februari 2021, 12:39:06 Okej. Kanske lika bra då att om jag har ett 100 Ohms motstånd, precis som förra kortet (dock använde jag 150 Ohms motstånd där). :tumupp:

Men hur blir det med styrning med en 12-bit DAC? Ska jag låsa till 4-20mA, eller ska jag bara ha som jag gjorde förut, dvs skydda DAC:en med en schottky-diod + 3.6v zener och sedan använda spänningen för att styra saker igenom en förstärkare?

Eller man brukar man använda uC's DAC:ar till?

Kafeman: Ser perfekt ut! Men jag lyckades lösa sådant med PTC motstånd :)
Varför låsa 4-20 mA? Vill du inte kunna detektera fel?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Jo. Det vill jag.
Jag hade bara lite funderingar allmänt så :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 22 februari 2021, 10:54:55 Vad är det för fel med att använda CubeMX? ST rekommenderar hellre att använda CubeMX än att grotta ned sig i register. :)
Såklart de gör, de vill komma in i projektet så snabbt som möjligt, gärna redan på första prototypen, varför tror du deras nucelus kort är så billiga?
Jo för att de typ ska ligga och drälla överallt och folk ska bara ta ett när de har en Poc/LabFredag grunka de vill prova.
När det sen blir dags för ett riktigt projekt så finns det något som har den uC snurrandes och vem orkar då börja fundera på att byta?

Samma sak är det ju med Cube, kan du få upp kortet snabbt så att det går att köra PoCen så är det guld värt, sen att det är ett härke att underhålla är ointressant, för då sitter redan uC på kortet och kanske har det redan körts en batch eller två, då orkar man inte ha olika revisioner ute i fält med olika fw..

Det finns inga gratis luncher!
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av hummel »

DanielM skrev: 22 februari 2021, 17:46:24 Jo. Det vill jag.
Jag hade bara lite funderingar allmänt så :)
Och hur tänkte du då?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 22 februari 2021, 18:15:19
DanielM skrev: 22 februari 2021, 10:54:55 Vad är det för fel med att använda CubeMX? ST rekommenderar hellre att använda CubeMX än att grotta ned sig i register. :)
Såklart de gör, de vill komma in i projektet så snabbt som möjligt, gärna redan på första prototypen, varför tror du deras nucelus kort är så billiga?
Jo för att de typ ska ligga och drälla överallt och folk ska bara ta ett när de har en Poc/LabFredag grunka de vill prova.
När det sen blir dags för ett riktigt projekt så finns det något som har den uC snurrandes och vem orkar då börja fundera på att byta?

Samma sak är det ju med Cube, kan du få upp kortet snabbt så att det går att köra PoCen så är det guld värt, sen att det är ett härke att underhålla är ointressant, för då sitter redan uC på kortet och kanske har det redan körts en batch eller två, då orkar man inte ha olika revisioner ute i fält med olika fw..

Det finns inga gratis luncher!
Nuclos är billiga för STM32 är billigt redan från början.

Så du menar att det finns en trategi bakom varför PIC(Kan man säga nu att AVR är PIC?) har ingen "CubeMX"-liknande verktyg?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

hummel skrev: 22 februari 2021, 18:27:55
DanielM skrev: 22 februari 2021, 17:46:24 Jo. Det vill jag.
Jag hade bara lite funderingar allmänt så :)
Och hur tänkte du då?
Att jag ska använda 150 Ohms motstånd och mäta spänningsfallet över där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 22 februari 2021, 18:31:49
AndLi skrev: 22 februari 2021, 18:15:19
DanielM skrev: 22 februari 2021, 10:54:55
Så du menar att det finns en trategi bakom varför PIC(Kan man säga nu att AVR är PIC?) har ingen "CubeMX"-liknande verktyg?
Du har nog dålig koll.
PIC och AVR är två helt skilda proccessorfamiljer och det enda gemensamma mellan dem är att Microchip äger bägge.
MPLABX är nog identiskt med det du använder, men för Microchips processor
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 22 februari 2021, 18:31:49
AndLi skrev: 22 februari 2021, 18:15:19
DanielM skrev: 22 februari 2021, 10:54:55 Vad är det för fel med att använda CubeMX? ST rekommenderar hellre att använda CubeMX än att grotta ned sig i register. :)
Såklart de gör, de vill komma in i projektet så snabbt som möjligt, gärna redan på första prototypen, varför tror du deras nucelus kort är så billiga?
Jo för att de typ ska ligga och drälla överallt och folk ska bara ta ett när de har en Poc/LabFredag grunka de vill prova.
När det sen blir dags för ett riktigt projekt så finns det något som har den uC snurrandes och vem orkar då börja fundera på att byta?

Samma sak är det ju med Cube, kan du få upp kortet snabbt så att det går att köra PoCen så är det guld värt, sen att det är ett härke att underhålla är ointressant, för då sitter redan uC på kortet och kanske har det redan körts en batch eller två, då orkar man inte ha olika revisioner ute i fält med olika fw..

Det finns inga gratis luncher!
Nuclos är billiga för STM32 är billigt redan från början.

Så du menar att det finns en trategi bakom varför PIC(Kan man säga nu att AVR är PIC?) har ingen "CubeMX"-liknande verktyg?
Jag menar att det finns en strategi bakom Cube och Nucelus korten.
Är verkligen ST så billiga jämfört med liknande ARM baserade uC?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Prismässigt ligger alla uC jämbördigt, så ST är inte billigare än motsvarande PIC/ARM etc.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Det finns samma strategi bakom CubeMX så som Visual Studio eller Intellij.
Att förenkla så att verktyget blir populärt.

Få vill skriva C++ i Emacs nu för tiden med andra ord :wink:
TomasL skrev: 22 februari 2021, 19:07:03 Prismässigt ligger alla uC jämbördigt, så ST är inte billigare än motsvarande PIC/ARM etc.
Men man verkar få mer pröjs för pengarna. :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Öh, nej, det får du inte.
Som jag skrev, en likvärdig processor från ST och uChip kostar lika mycket.

Dessutom, tror jag faktiskt att uChip är något billigare än ST
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 22 februari 2021, 18:31:49 Så du menar att det finns en trategi bakom varför PIC(Kan man säga nu att AVR är PIC?) har ingen "CubeMX"-liknande verktyg?
Microchip har sitt MPLAB Harmony, som är ett liknande verktyg som Stm32Cube.
Har funnits i många år, hette nog något annat förut vill jag minnas.

De flesta av de stora uC-tillverkarna har liknande verktyg idag. Inget unikt för ST.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Men det låter bra att det finns fler uC tillverkare som kör ett enklare spår, istället man tvingas läsa register hela dagarna och hoppas pricka alla ettor och nollor felfritt.

En fråga!

Finns det något bra sätt i KiCad där man kan t.ex. kopiera flera motstånd, utan att fystiskt kopiera dom? Man bara skriver att det finns 8 likandana motstånd här redan. Vet inte om det finns en sådan funktion?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av TomasL »

Men det låter bra att det finns fler uC tillverkare som kör ett enklare spår, istället man tvingas läsa register hela dagarna och hoppas pricka alla ettor och nollor felfritt.
Vad menar du??
Skriv svar