Uppdatera firmware ESP8266

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Uppdatera firmware ESP8266

Inlägg av manicken »

Ja man lämnar gpio15 ifred tills den bootat.
Menar du max232
https://www.maximintegrated.com/en/prod ... AX232.html
De har intern pullup, 400k på bilden men det kanske kan variera.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Uppdatera firmware ESP8266

Inlägg av H.O »

Just den här är en ST3232EB och databladet visar inte någon pullup men de kanske är där ändå, det får jag kanske undersöka senare.
Skärmklipp 2.PNG
Nu ska jag testa - för 337:e gången eller nått sånt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Uppdatera firmware ESP8266

Inlägg av H.O »

Först och främst - nu fungerar det så än en gång, ett megastort tack till manicken!

1) Den fysiska serieporten på min dator, till vilken jag ansluter RS232<->TTL convertern och som använts för nerladdning verkar inte stödja non-standard baudrates vilket är anledning till att jag bara fått skräp trots att jag haft 74880 inställt. Jag hängde på oscilloskopet och veriferade att bootmeddelandet kommer ut ur ESP-modulen med en bit-tid på ca 13us och med skopets protokollavkodare kunde jag läsa meddelandet i klartext samtidigt som det i terminalen bara blev dynga. Mätte på RS232<->TTL omvandlaren utgång och får 115200 trots att den är inställd på 74880. (128k och 256k funkar inte heller). Det hade jag ju lite på känn redan igår men kom aldrig till att faktisk kontrollera det.

2) Det verkar som att jag kan lämna min FTDI-adapter ansluten till GPIO15/13 och starta upp/om ESP-modulen utan problem men om jag däremot gör jag samma sak med RS232<->TTL convertern så svarar inte ESP-mdoulen över huvud taget. MEN om jag startar upp ESP-modulen och sedan kopplar in RS232<->TTL convertern så fungerar det. ESP-modulen och RS232<->TTL kretsen spänningmatas från samma ställe medan FTDI-kretsen uppenbarligen matas via USB-kabeln och förblir spänningssatt när ESP-modulen stängs av. Jag envisades med att använda RS232<->TTL convertern eftersom jag VISSTE att den fungerade att ladda ner firmware med - det var ju dumt...hade jag provat med FTDI-adaptern så kanske jag hade kommit loss betydligt fortare.

3) Ännu en sak som antagligen bidragit till förvirringen är att jag nog förväntade mig någon output från modulen när den startar upp (för så var det ju innan) men med ny firmwaren så är den ju helt tyst och att få den helt tyst verkar vara en av anledningarna till att det bytt UART för AT-kommandon.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Uppdatera firmware ESP8266

Inlägg av Castor »

HO skrev:
1) Den fysiska serieporten på min dator, till vilken jag ansluter RS232<->TTL convertern och som använts för nerladdning verkar inte stödja non-standard baudrates vilket är anledning till att jag bara fått skräp trots att jag haft 74880 inställt. Jag hängde på oscilloskopet och veriferade att bootmeddelandet kommer ut ur ESP-modulen med en bit-tid på ca 13us och med skopets protokollavkodare kunde jag läsa meddelandet i klartext samtidigt som det i terminalen bara blev dynga. Mätte på RS232<->TTL omvandlaren utgång och får 115200 trots att den är inställd på 74880. (128k och 256k funkar inte heller). Det hade jag ju lite på känn redan igår men kom aldrig till att faktisk kontrollera det.
Vet någon om detta är vanligt, alltså att baudrate bara kan ställas till standardvärden?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Uppdatera firmware ESP8266

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En väldigt bra tråd, jag har inte möjlighet att söka kontrollera källan som TS har gjort här.
Men att kolla hela vägen är ju viktigt.
Det är glädjande att Sef har slika trådar.
Skriv svar