STM32 har allt - Utom trådlöshet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17128
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Men hur stor uc behöver du för att hantera allt som krävs för att få till dina snygga websidor?

Jag lutar mer åt att enheterna hämtar config från någon central server där man också kan köra webconfig appen... med korrekt certifikathantering bör det gå att bli säkert.
DanielM
Inlägg: 2193
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Snygga hemsidor finns inte på uC :wink:
Mest flashigaste man kan säkert få på en uC med 1 Mb flash är säkert detta. http://swisscm.duke4.net/
(Om ni undrar vad detta är, så är det musdrivrutiner för spelet Duke Nukem så man kan köra med musen)

Mitt mål är att jag ska ansluta en server via Socket :)

Någon som kan tolka detta korrekt?
Strapping Pin (All strap pins have weak internal pullups or pulldowns. If the default strap
value is to be changed then an external 2.2 kΩ resistor should be used. See Section 4.9 for
details.)
4.9 Strap Options
The DP83848VYB uses many of the functional pins as strap options. The values of these pins are
sampled during reset and used to strap the device into specific modes of operation. The strap option pin
assignments are defined below. The functional pin name is indicated in parentheses.

A 2.2 kΩ resistor should be used for pulldown or pullup to change the default strap option. If the default
option is required, then there is no need for external pullup or pulldown resistors. Since these pins may
have alternate functions after reset is deasserted, they should not be connected directly to VCC or GND.
Menas det att varje pinne som har S som markering, ska antingen ha pull-up eller pull-down, beroende om standardvärdet ändras från sitt initiala tillstånd?
screenshot_6.jpg
Så alla som har S, PD ska alltså ha en pull-down resistor på 2.2K och alla som har S, PU ska ha en pull-up resistor på 2.2K?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Jag menar telefån, förkortat fån.

Nej, internet kommer aldrig in i styrsystem och liknande, eftersom det är för osäkert.
Spelar ingen roll vad det kostar att utveckla en bt-app, förmodligen inte mer än nånting annat, dvs inte dyrare än en webb-app.

Du vet väl att en av de största leverantörerna av DDOS är web-kameror och andra IOT-prylar.
De stora aktörerna använder inte ETHERNET i sina system utan allt körs via RS485 dvs MODBUS/BACNET.
I de fall man faktiskt använder ETHERNET, så är det oftast enbart för övervakning, styren körs då hårdtrådat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 25 januari 2021, 18:16:27 Någon som kan tolka detta korrekt?
Strapping Pin (All strap pins have weak internal pullups or pulldowns. If the default strap
value is to be changed then an external 2.2 kΩ resistor should be used. See Section 4.9 for
details.)
4.9 Strap Options
The DP83848VYB uses many of the functional pins as strap options. The values of these pins are
sampled during reset and used to strap the device into specific modes of operation. The strap option pin
assignments are defined below. The functional pin name is indicated in parentheses.

A 2.2 kΩ resistor should be used for pulldown or pullup to change the default strap option. If the default
option is required, then there is no need for external pullup or pulldown resistors
. Since these pins may
have alternate functions after reset is deasserted, they should not be connected directly to VCC or GND.
Menas det att varje pinne som har S som markering, ska antingen ha pull-up eller pull-down, beroende om standardvärdet ändras från sitt initiala tillstånd?
screenshot_6.jpg
Så alla som har S, PD ska alltså ha en pull-down resistor på 2.2K och alla som har S, PU ska ha en pull-up resistor på 2.2K?
Nej.
Precis som det står, så har alla strap-pinnar märkta PU ett inbyggt pull-up och vice versa för PD.

Om du vill ändra optionet ifrån default, så sätter du ett motstånd.
De som är default PU sätter du alltså pull-down till, för att ändra inställningen.
Senast redigerad av Klas-Kenny 25 januari 2021, 19:51:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 25 januari 2021, 18:16:27 Snygga hemsidor finns inte på uC :wink:
Mest flashigaste man kan säkert få på en uC med 1 Mb flash är säkert detta. http://swisscm.duke4.net/
(Om ni undrar vad detta är, så är det musdrivrutiner för spelet Duke Nukem så man kan köra med musen)

Mitt mål är att jag ska ansluta en server via Socket :)

Någon som kan tolka detta korrekt?
Strapping Pin (All strap pins have weak internal pullups or pulldowns. If the default strap
value is to be changed then an external 2.2 kΩ resistor should be used. See Section 4.9 for
details.)
4.9 Strap Options
The DP83848VYB uses many of the functional pins as strap options. The values of these pins are
sampled during reset and used to strap the device into specific modes of operation. The strap option pin
assignments are defined below. The functional pin name is indicated in parentheses.

A 2.2 kΩ resistor should be used for pulldown or pullup to change the default strap option. If the default
option is required, then there is no need for external pullup or pulldown resistors. Since these pins may
have alternate functions after reset is deasserted, they should not be connected directly to VCC or GND.
Menas det att varje pinne som har S som markering, ska antingen ha pull-up eller pull-down, beroende om standardvärdet ändras från sitt initiala tillstånd?
screenshot_6.jpg

Så alla som har S, PD ska alltså ha en pull-down resistor på 2.2K och alla som har S, PU ska ha en pull-up resistor på 2.2K?
Tja, det är ju rätt självklart, du kan hårdkoda din krets till vissa funktioner genom att ansluta vissa pinnar till jord eller matning, via ett motstånd.
Det står faktiskt väldigt tydligt.
DanielM
Inlägg: 2193
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 25 januari 2021, 19:50:12
DanielM skrev: 25 januari 2021, 18:16:27 Någon som kan tolka detta korrekt?
Strapping Pin (All strap pins have weak internal pullups or pulldowns. If the default strap
value is to be changed then an external 2.2 kΩ resistor should be used. See Section 4.9 for
details.)
4.9 Strap Options
The DP83848VYB uses many of the functional pins as strap options. The values of these pins are
sampled during reset and used to strap the device into specific modes of operation. The strap option pin
assignments are defined below. The functional pin name is indicated in parentheses.

A 2.2 kΩ resistor should be used for pulldown or pullup to change the default strap option. If the default
option is required, then there is no need for external pullup or pulldown resistors
. Since these pins may
have alternate functions after reset is deasserted, they should not be connected directly to VCC or GND.
Menas det att varje pinne som har S som markering, ska antingen ha pull-up eller pull-down, beroende om standardvärdet ändras från sitt initiala tillstånd?
screenshot_6.jpg

Så alla som har S, PD ska alltså ha en pull-down resistor på 2.2K och alla som har S, PU ska ha en pull-up resistor på 2.2K?
Nej.
Precis som det står, så har alla strap-pinnar märkta PU ett inbyggt pull-up och vice versa för PD.

Om du vill ändra optionet ifrån default, så sätter du ett motstånd.
De som är default PU sätter du alltså pull-down till, för att ändra inställningen.
Tackar!
Orsaken varför jag frågar har med att jag sökte lite på olika inkopplingar hos denna IC chip och hittade olika inkopplingar. Då blev man fundersam om man själv har gjort rätt eller inte.
DanielM
Inlägg: 2193
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 25 januari 2021, 19:45:53 Jag menar telefån, förkortat fån.

Nej, internet kommer aldrig in i styrsystem och liknande, eftersom det är för osäkert.
Spelar ingen roll vad det kostar att utveckla en bt-app, förmodligen inte mer än nånting annat, dvs inte dyrare än en webb-app.

Du vet väl att en av de största leverantörerna av DDOS är web-kameror och andra IOT-prylar.
De stora aktörerna använder inte ETHERNET i sina system utan allt körs via RS485 dvs MODBUS/BACNET.
I de fall man faktiskt använder ETHERNET, så är det oftast enbart för övervakning, styren körs då hårdtrådat.
Försent! Beijer Electronics har redan smackat in internet i sina PLC:apparater. Exakt alla av dom.
Även Siemens är på väg in.

Klart det spelar roll vad det kostar. Är det för dyrt så de som håller i pengarna, lägger sig ned och spelar död av förtvivlan. Jag har sett sådant.
Det är billigare med webb-app. Tro mig, jag har gjort en hel del.

Mer och mer eternet kommer in i företagen. Var så säker.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Öh, nej, så är det inte, även om det är tillgängligt så används det inte, av säkerhetsskäl.
Vi levererar MODBUS-TCP till våra system, dvs över ethernet, men allt som oftast måste vi konvertera det till RS485 , av säkerhetsskäl, nätverksuttag är helt enkelt inte tillåtna.
Nu pratar jag om tunga aktörer på marknaden.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av maDa »

Ethernet är väll rätt vanligt på en PLC idag skulle jag våga säga - men man lämnar aldrig någonsin aldrig det exponerat mot Internet eller ens ett kontorsnätverk. Gör man det är det rent tjänstefel och det kommer bli hackat/utnyttjat till all sannolikhet.
DanielM
Inlägg: 2193
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 25 januari 2021, 21:27:01 Öh, nej, så är det inte, även om det är tillgängligt så används det inte, av säkerhetsskäl.
Vi levererar MODBUS-TCP till våra system, dvs över ethernet, men allt som oftast måste vi konvertera det till RS485 , av säkerhetsskäl, nätverksuttag är helt enkelt inte tillåtna.
Nu pratar jag om tunga aktörer på marknaden.
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men jag antar att det är något med styrsystem och kommunikation.
Har du varit i kontakt med ethernet phy inom inbyggda system?
maDa skrev: 25 januari 2021, 21:29:35 Ethernet är väll rätt vanligt på en PLC idag skulle jag våga säga - men man lämnar aldrig någonsin aldrig det exponerat mot Internet eller ens ett kontorsnätverk. Gör man det är det rent tjänstefel och det kommer bli hackat/utnyttjat till all sannolikhet.
Ja. Självklart ska man inte låta en PLC vara öppen för allmänheten. Sådant kan man bara råka ut för om man medvetet gör port-forwarding på IP-adressen som PLC:n är konfiguerad till :wink:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av rvl »

Stuxnet kom visst in i Siemens PLCrna via programmeringskabel, men där fans ju litet ovanligt stor vilja bakom att ta sig in.
https://flexbridge.se/ vågar satsa på trådlöst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Daniel, jag levererar system till de största fastighetsägarna i Sverige, ett antal landsting, kommuner, städer, de största i fastighetsägarna Norge, inklusive det Norska Hovet, Norska försvaret, Norska tipstjänst, Norska Polisen mm.
Har levererat till ett antal skyddsobjekt både i Sverige och i Norge.
Så, ja jag har rätt bra koll på vad man vill ha.
Jag gjorde min första ETH/PHY applikation för 15 år sedan, på en 8-bitars processor med 16k programminne och 2k ram
Senast redigerad av TomasL 25 januari 2021, 22:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Ja. Självklart ska man inte låta en PLC vara öppen för allmänheten. Sådant kan man bara råka ut för om man medvetet gör port-forwarding på IP-adressen som PLC:n är konfiguerad till :wink:
Nej, det räcker med att någon illvillig stoppar in en nätverkssladd, där han inte får.
Behöver inte vara någon illvillig heller, utan en vanlig oförstående (sk nyttig idiot, typ)
DanielM
Inlägg: 2193
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 25 januari 2021, 22:33:06 Daniel, jag levererar system till de största fastighetsägarna i Sverige, ett antal landsting, kommuner, städer, de största i fastighetsägarna Norge, inklusive det Norska Hovet, Norska försvaret, Norska tipstjänst, Norska Polisen mm.
Har levererat till ett antal skyddsobjekt både i Sverige och i Norge.
Så, ja jag har rätt bra koll på vad man vill ha.
Jag gjorde min första ETH/PHY applikation för 15 år sedan, på en 8-bitars processor med 16k programminne och 2k ram
Jaha? Du är kunglig också?
Kommer du på allt själv, eller? Låter som du har en eller några produkter att sälja?

Jag kommer presentera min ETH/PHY-lösning som jag lovade Klas-Kenny att jag skulle återkoppla på hans inlägg. Där går jag igenom steg för steg hur jag går igenom ett datablad för att skapa det jag vill skapa.
Detta är mest bara för att jag ska få en återkoppling från er övriga (önskas) om jag har gjort rätt eller fel. Samt att få ett litet förtrående från er att jag kan läsa datablad :)
TomasL skrev: 25 januari 2021, 22:34:53
Ja. Självklart ska man inte låta en PLC vara öppen för allmänheten. Sådant kan man bara råka ut för om man medvetet gör port-forwarding på IP-adressen som PLC:n är konfiguerad till :wink:
Nej, det räcker med att någon illvillig stoppar in en nätverkssladd, där han inte får.
Behöver inte vara någon illvillig heller, utan en vanlig oförstående (sk nyttig idiot, typ)
Något som du skulle säkert gilla är: https://en.wikipedia.org/wiki/OAuth om du vill ha säkerhet. Jag har testat OAuth och det är helt underbart. Jag behöver inte hålla på med lösenord och därmed ej känna något ansvar om att bli hackad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Kommer du på allt själv, eller? Låter som du har en eller några produkter att sälja?
Samtliga produkter vi säljer kommer från mina idéer, samtliga produkter har jag utvecklat själv.
Dock har jag inte skrivit koden helt själv, utan med hjälp av en person här på forumet.
Eftersom koden omfattar nästan en miljon rader C-kod, så tror jag du förstår att det är ett hyffsat komplicerat system.

Något som du skulle säkert gilla är: https://en.wikipedia.org/wiki/OAuth om du vill ha säkerhet. Jag har testat OAuth och det är helt underbart. Jag behöver inte hålla på med lösenord och därmed ej känna något ansvar om att bli hackad.
Spelar liksom ingen roll vad jag gillar eller inte gillar, det intressanta är vad kunden vill ha, och kunderna vill inte ha "farliga" system, utan system där säkerheten är inbyggd, dvs RS485 och MODBUS, eller liknande.
Skriv svar