STM32 har allt - Utom trådlöshet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 22 januari 2021, 17:30:08 Det var ju helt klart ett hopp i familjen... Trodde F207 var den minste med Ethernet, men tydligen inte..

Jag skulle tagit den Mac som sitter på Nucleo korten, det borde leda till minst strul...
(vilket enligt bomen för F207ZG är "internet IC,LAN8742A-CZ-TR,SQFN-24,MICROCHIP")
LAN8742A finns inte på Mouser.

Jag är verkligen förvånad av ST att dom lyckas trycka i så mycket i en enda liten krets. Nästan som man borde tycka att dom borde trycka in en Ethernet PHY också. :)

Jag tror jag väljer denna.
https://www.mouser.se/datasheet/2/268/K ... 888831.pdf

Hoppas man kan löda den. Det är paketet QFN-24.
Men är det bara koppla efter vad KSZ8081RNA kräver + vad STM32 vill bli kopplad mot KSZ8081RNA? Sedan är det klart?
Ingen konfiguering eller liknande?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Klas-Kenny »

Spelar nog inte så hemskt stor roll vilken PHY man väljer, de brukar vara extremt lika varandra, mjukvarumässigt.

QFN är ju inte vidare skoj att löda. Kolla på tex KSZ8041TL istället, den är TQFP som är betydligt trevligare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Att tänka på är att MII/RMI är bussar med hyffsat hög hastighet, vilket i princip kräver ett 4-lagerskort minst, samt att man tänker på impedanser och ledarlängd.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju "bara" 25 resp. 50 MHz, inte så hemskt noga så länge man inte drar ledarna allt för långt.
Även på tionde övertonen så pratar vi ju fortfarande våglängder på över metern (eller halvmetern på RMII), så med bara några centimeter långa ledare är det inga större problem utan impedansanpassning.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Okej!
Detta chip är LQFP, billigt, litet och finns massvis på lager hos Måsen.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Tex ... 2FQQ%3D%3D

Så i detta fall behöver jag bara koppla exakt så här. Jag behöver inte fundera så mycket mera på register eller någon annan typ av programmering?
Hur ska jag fästa kristallen? Både ST och TI säger helt annat mot varandra.
screenshot_4.jpg
screenshot_5.jpg
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 341
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av ffredrik »

Du borde försöka lösa dina problem själv.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Rick81 »

Det är ju "bara" 25 resp. 50 MHz
Du tänker fel. Det är stig/falltid som som man måste ta hänsyn till på digitala signaler inte klockfrekvensen.

Man kan ställa dessa i STM32.

Och man bör impedansanpassa dessa ledare. Men det går göra på 2lager men lättare på 4 lager.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Varför gör du det alltid så svårt för dig? och sen lär du byta plan vid första motgång...

Varför inte ta deras färdiga labbkort för 207an? Eller i alla fall plocka schemat därifrån? Sen kan du ju be nån av alla pcba tillverkare att montera korten åt dig.. sannolikheten för framgång borde vara mycket hög då !
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

ffredrik skrev: 23 januari 2021, 18:37:08 Du borde försöka lösa dina problem själv.
För varje gång jag gör det, så är det alltid någon erfaren bessewisser som skriker i örat på med "Du gör FEEEL!".
AndLi skrev: 23 januari 2021, 19:44:33 Varför gör du det alltid så svårt för dig? och sen lär du byta plan vid första motgång...

Varför inte ta deras färdiga labbkort för 207an? Eller i alla fall plocka schemat därifrån? Sen kan du ju be nån av alla pcba tillverkare att montera korten åt dig.. sannolikheten för framgång borde vara mycket hög då !
Jag gör väll det då.
Men! LAN8742A-CZ-TR är SQFN-24.

Notera att den är också slutsåld hos Mouser.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Javisst, det är ju så man lär sig saker och ting.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Klas-Kenny »

Rick81 skrev: 23 januari 2021, 19:05:24
Det är ju "bara" 25 resp. 50 MHz
Du tänker fel. Det är stig/falltid som som man måste ta hänsyn till på digitala signaler inte klockfrekvensen.

Man kan ställa dessa i STM32.

Och man bör impedansanpassa dessa ledare. Men det går göra på 2lager men lättare på 4 lager.
Nej, jag tänker inte fel.
Det är just därför jag pratade om tionde övertonen, inte grundtonen.
Jag vet flera produkter som går i industrimiljö och har gjort så i många år utan problem, med MII utan hänsyn taget till impedansanpassning.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 23 januari 2021, 21:06:03 Javisst, det är ju så man lär sig saker och ting.
Exakt. Men det är en konst att ta ett valfritt chip från en slumpmässig återförsäljare och sedan få det att fungera.
När jag plockar ett chip från t.ex. Mouser och sedan kollar i databladet så undrar man vart man ska börja. Vilka register ska man skriva till. Hur ska man skriva.
Med tanke på att varje chip är unik och databladen är väldigt opedagogiskt skrivna, så misstänker jag att de företag som producerar dessa chip, säljer även utbildning för dessa chip också för att just
underlätta utvecklingen.

Jag kan säga att jag var på en avdelning som höll på "programmera inbyggda system" och det talades om ARM lite hit och dit bland dom anställda. Men all kod var datorgererad och "programmeringen" skedde i Simulink.
Det var ingen som höll på läsa datablad och skulle dom programmera, så fanns det alltid färdig kod att använda. Speciellt färdiga bibliotek. Jag fick den känslan att ingen riktigt visste vad som hände i bakgrunden. Allt bara fungerade.

Men jag antar att dessa bibliotek och verktyg kostar en hel del.

Men nu kör jag på en F207 istället och kopierar schemat för ethernet, rakt av. :tumupp:
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

En nyfiken fråga! När ni jobbar som systemutvecklare, använder ni er av GitHub, Youtube, Google eller färdiga exemplarer?
Eller tittar ni direkt i datablandet och sedan knackar C kod som det vore bara ettor och nollor?

Jag måste alltid titta på vad andra gör, sedan modifiera efter mina behov.
Jag skulle aldrig kunna utveckla något eget från grunden.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Man använder den teknik som passar och löser problemet!

Det är sällan man behöver göra allt från grunden, men en förstålse från grunden är oftast bra och underlättar felsökning...
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 341
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av ffredrik »

Jag läser databladen och kodar i C. Sedan tester och justeringar.
Databladen är nästan alltid välskrivna och fullständiga.
Har aldrig använt YT eller google i utvecklingssammanhang.
Skriv svar