Siemens LOGO programmering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av H.O »

Jag verkar inte kunna skicka PM, det fastnar i utkorgen. Jag provade att skicka mail istället..
Det ligger i din utkorg tills dess att mottagaren "hämtat det" där - dvs läst det.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Mindmapper »

teljemo skrev: 23 december 2020, 08:52:00
ojkroken skrev: 22 december 2020, 22:35:32 skicka mig din epost i pm så ska jag skicka dig min fil på hur du får till det . skrev om mitt program lite för att passa dig.
Jag verkar inte kunna skicka PM, det fastnar i utkorgen. Jag provade att skicka mail istället..
----------
Nedan har jag infogat bilder på hur den räknaren jag hittar ser ut samt en comparator jag hittade.
Räknaren ser ut att kunna fungera för att starta nåt vid ett värde och stänga av vid ett annat men inte för att skicka signal vid olika räknevärden?

upDownCounter.png
analogComparator.png
Värdelöst om inte räknaren kan ge ett räknevärde (analog signal). Tänk om du ska ha en räknare för att räkna 5000ggr för att då byta filter. Måste då finnas ett sätt att se hur långt räknaren har räknat. Du kanske vill ha en förvarning att du har 100ggr kvar innan filterbyte. Då lägger du en jämförare som varnar när du når 4900.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojkroken »

har kontaktat dig med uppgifter hur du når mig på pm . forumet verkar inte funka som de ska ju
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojkroken »

hej . vet inte om du har försökt kontakta mig men såg jag hade fel epostadress i inställningarna . det kontot lades ner för ett tag sen . men finns på pehr@teknikrummet.se om du vill ha programmet:) mvh
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av teljemo »

Det är nåt vajsing med PM delen verkar det som.. Brukar aldrig krångla annars..
Jag har skickat ett mejl till dig nu i alla fall :tumupp:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

Var tvungen att leka lite i min LOGO editor.
Här har du en lösning som jag modifierat från ett Siemens exempel med shiftregister.
Shiftregistrets utgång Q sätts till S1.3 vilket innebär att man shiftar in en "etta" för var tredje tryckning.
Du vill ju ha en unik utgång för tre tryckningar på Switch I1 -> S1.1 S1.2 S1.3 osv...
Ändra (höger klicka på Shifregistret) när Q skall gå hög för andra antal tryckningar tex Q=S1.5 ger 5 tryck/varv osv upp till max 8.
Vid uppstart sätts alltid S1.1 via special flaggan M8.
Shift register 2.JPG
Bifogar koden
Shift register 2.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av sodjan »

Jag kanske har missat det ifall det har ändrats under tiden, men i första inlägget står det:

"Jag har en switsh med lampa ansluten. Jag skulle vilja att när man trycker på den en gång börjar den blinka, en gång till så lyser den fast och en gång till slocknar den."

Alltså en knapp och *EN* utgång/lampa. I ditt exempel, Palle, så verkar det vara flera utgångar (?).

Och jag ser inte att detta med att lampan i ett läge ska blinka har adresserats alls...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

@Sodjan detta tänkte jag att TS skulle få klura ut själv.
Jag har gett grunderna till att få en knapp att ge 3 olika lägen.
Läge S1.1 Släkt lampa
Läge S1.2 Blinkande lampa
Läge S1.3 Tänd lampa

Edit
Sorterat om lite.
Lite ledtrådar är att styra utgång Q1 (den omtalade lampan) via en OR grind som matas från S1.2 och från S1.3 via en on/off timerfunktion.
Jag la in Q1-Q8 för att man skall se hur en bit shiftas runt.
Givetsvis skall dessa utgångar tas bort på den slutgiltiga koden.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

På allmän begäran så gjorde jag ett fungerande PLC hack enligt TS önskemål.
S1.1 förhindrar att lampan "råkar blinka" en sista gång om man snabbt trycker till läge 0.
Men tror inte detta behövs då "blink timer" nollställs när enable signalen försvinner.
läge 0 släckt lampa (uppstart)
läge 1 blinkande lampa (1+1 sekunder)
läge 2 tänd lampa
Shif register 3.jpg
Logo PLC kod:
Shif register 3.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

Det här var ju kul :-)
Fixade ett PLC hack med räknare istället för shiftregister. Är lite tveksam att jag gjort rätt med omvandling av räknarvärdet till analogt?
Men det fungerar i simulatorn. Man kan även jobba med själva räknaren som ett internt WORD men tycker detta sätt blev enklare att läsa.
Counter 1.jpg
PLC kod:
Counter 1.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojkroken »

när vi ändå pratar räknare till såna här projekt, kan man på nått sätt ändra den inställda tiden som räknarn har utifrån wia word eller dint eller va de nu kallas för?

tex om du har en timer och väljer att den är 30 sek i programmet, kan man då anropa blocket utifrån och tex då ändra till 20 sek?

vet att man tex kan ändra i/o block men kan man även ändra parametrar?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

TS verkar vara fullt upptagen i en annan tråd så vi kör lite off topic som jag tror TS kan ha nytta av.
Ja man kan lätt ändra timervärden via olika räknares värden. Finns många andra sätt att ändra saker tex via funktionsknapparna på LOGO!, via WEB interfacet m.m.
här är ett PLC program som blinkar en utgång 0,5 + 0,5 sekunder via "Puls timer" när ingång I1 är hög. man sätter on/off tiden via räknarvärdena (CounterTime ON/OFF) och och själva räknarvärdena ändrar man med knappar (öka/minska) anslutna på olika ingångar .
Set Timer via Counter.jpg
Set Timer via Counter.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojkroken »

jaha e de så man gör😀 kan man ersätta ingångarna med flaggor om man vill ändra dom med tex nodered via ett s7 protokoll då? eller tänker ja fel?
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av teljemo »

Hej,

Jäklar vad spännande att slå sig ner här vid datorn efter en tids frånvaro. Här har det hänt grejer!
Jag har varit fullsketen med att sluföra projekt och förbereda 2021 planering så LOGOn har varit avstäng i dagarna.
Som någon påpekade var jag i en annan tråd och rotade och det var för att få färdigt ett mindre provat projekt men det fick också pausas för att prioritera annat.

Jag har provkört ett program jag fick av ojkroken på mejl och det fungerade så att när jag trycker på knappen växlar lampan i knappen varje tryckning mellan 3 lägen.
Tyvärr ser jag fortfarande inte hur programmet jobbar och materialet jag skrivit ut som jag tänkt läsa under mellandagarna ligger så fint här precis intill. Tiden har inte riktigt räck till den här julen!

Palle500 har legat i hårt här vilket resulterat i att han fått en mapp i min dator uppnämnd efter sig där jag lagt programmen.
Jag har inte hunnit öppna dom såklart men kvällen är ung!

Tack så jätte mycket för all support.
En sak som kanske kan hjälpa mig att fatta hur programmen fungerar är om någon vill kommentera programflödet till en Pelle500 bild tex. Vilken väg går programmet och vad händer i noderna. Varför man valt ett visst ben på en nod..?
Jag har försökt att läsa i program och hitta hur programmet väljer i vilken ordning de 3 olika lägena ska komma men inte hittat de som bestämmer..
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

Är inte med på vad du menar med nod? Men jag tror att det enklaste för dig att följa vad som händer är när shiftregister används (första exemplet).
Läs in filen och kör den i simulering så ser du bättre vad som händer.
Om du talar om vilket program du vill ha mera förklaring till så kan jag kommentera detta. Men jag är bara en intresserad amatör som höll på lite med PLC:er för över 20 år sedan.
Skriv svar