Vad är häftiga CPU projekt?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 20 december 2020, 00:26:05 Men en IR-fyr....inomhus!
Jag hade hellre försökt kolla om man kan mäta avstånd via WiFi eller något liknande. Men sådant lär inte fungera.
https://www.silabs.com/products/wireles ... on-finding
Och sen läger du lite time of flight på det, så har du en position...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av rvl »

Roboten kanske kunde leverera kall öl, men även detta faller i kategorin 'har gjorts förr'. Men just navigeringen, som andra är inne på, kanske har rum för en del innovation. Själv kunde jag tänka mig experimentera med "GPS i slow motion" med några ultraljudsfyrar i taket. Liknande lösningar finns visserligen redan för undervattensnavigering.
JimmyAndersson skrev: 19 december 2020, 19:47:30 PS: Bara så du vet: Du skriver "dam-sugare". Damm stavas med 2st "m". Jag berättar inte för att vara mästrande, utan för att hjälpa dig så du inte ska få konstiga kommentarer. :wink:
Vem vet, det kan ju bli ett häftigt projekt... rent av med kommersiell potential om det blir bra. 8)
gh.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av DanielM »

rvl skrev: 20 december 2020, 01:45:06 Roboten kanske kunde leverera kall öl, men även detta faller i kategorin 'har gjorts förr'. Men just navigeringen, som andra är inne på, kanske har rum för en del innovation. Själv kunde jag tänka mig experimentera med "GPS i slow motion" med några ultraljudsfyrar i taket. Liknande lösningar finns visserligen redan för undervattensnavigering.
Tanken är bara att jag vill testa göra ett nytt kretskort för STM32 och sedan köpa några billiga ultrasonicgivare. Sätta dessa på en Arduino-bil med 4 hjul. Eller 3 hjul.

Bilen ska då lära sig själv vart den ska gå och hur den ska gå.
AndLi skrev: 20 december 2020, 01:44:40
DanielM skrev: 20 december 2020, 00:26:05 Men en IR-fyr....inomhus!
Jag hade hellre försökt kolla om man kan mäta avstånd via WiFi eller något liknande. Men sådant lär inte fungera.
https://www.silabs.com/products/wireles ... on-finding
Och sen läger du lite time of flight på det, så har du en position...

Nej. Inte bluetooth! Hemska saker!
Men jag förstår nu vad du menar med fyr. Har man te.x tre fyrar så kan man räkna ut signalstyrkan mellan dessa fyrar. Därmed så kan man räkna ut vinkeln mellan dessa och styrkan kan räknas om till längd.

Men borde man inte kunna göra detta med vanlig radio nF-Nordic?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

LPS Local Position Systems istället för Global vore nice. Jag har ett kit om slika enheter, har skrivit om det tidigare. Krille Krokodil kan en hel del om sånt också.
MDEK1001 provides customers interested in a scalable RTLS network solution
En kombination av att veta vart man är rent fysiskt och hur det ser ut i vägen (hinder) är väl det man skall tänka sig.
Förövrigt har jag blivit serverad en kall go öl av en instängslad robothand i Tyskland!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av Janson1 »

Eller, bygg en bensinmotor eller dieselmotorstyrning. till det behövs många ingångsparametrar och många utgångar till div spjäll och ventiler, somliga är pwm-reglerade, andra skall bara öppna helt kort då och då, vissa bara när motorn är kall osv. Det jag kunnat se av ditt kort så klarar den nog det om du skippar 4-20 mA ingångarna. Däremot om processorn fixar det har jag ingen susning om. + för att det är lätt och ganska billigt att få tag på en donatormotor som säkert är hel - för att det krävs ganska mycket kunskap om elektronik, motorer, förbränningsteknik, styr och regler. Det största +:et är att fixar du detta så har du fått en bra grund för all reglerteknik!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av AndLi »

Nej du kan inte räkna om signalstyrka till avstånd.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av Gimbal »

Jag sökte för ett tag sedan efter info om att koppla in sig på en LIDAR från en Roborock dammsugare utan att hitta något alls märkligt nog. Det borde ju vara en enhet som hobbyrobotiker kastar sig över, men en förklaring kan ju vara om det krävs mycket speciell hårdvara för att kunna nyttja den? Dock var det något år sedan jag sökte så det kanske finns mer info nu?

Hela LIDAR enheten finns annars att köpa som reservdel. Å andra sidan navigerar redan Roborock dammsugarna alldeles fantastiskt bra, det är nöje att se den bygga upp en karta när den för första gången kommer in i ett nytt rum, och flyttar man den tar det bara några sekunder innan den vet exakt var den är. Så det blir svårt att slå den funktionen men det vore säkert roligt att labba med.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av DanielM »

Janson1 skrev: 20 december 2020, 08:44:29 Eller, bygg en bensinmotor eller dieselmotorstyrning. till det behövs många ingångsparametrar och många utgångar till div spjäll och ventiler, somliga är pwm-reglerade, andra skall bara öppna helt kort då och då, vissa bara när motorn är kall osv. Det jag kunnat se av ditt kort så klarar den nog det om du skippar 4-20 mA ingångarna. Däremot om processorn fixar det har jag ingen susning om. + för att det är lätt och ganska billigt att få tag på en donatormotor som säkert är hel - för att det krävs ganska mycket kunskap om elektronik, motorer, förbränningsteknik, styr och regler. Det största +:et är att fixar du detta så har du fått en bra grund för all reglerteknik!
Jag har en Skidoo Elan motor från 1975. Grövsta enstånkare jag har varit med om.

Jag byggde annars ett ölbryggeri som hade en Model Predictive Control inbyggt + Touch LCD. Ja den fungerar. Mycket jobb för att reglera lite temperatur dock ;)

Reglerteknik är häftigt. Men att värma lite vatten kan man göra med ett relä eller PID. Men jag måste säga att en Model Predictive Control gav en väldigt fin temperaturreglering.

Men jag har inte hittat något mer häftigt inom reglerteknik förutom det NASA använder uppe i rymden.
Gimbal skrev: 20 december 2020, 10:14:37 Jag sökte för ett tag sedan efter info om att koppla in sig på en LIDAR från en Roborock dammsugare utan att hitta något alls märkligt nog. Det borde ju vara en enhet som hobbyrobotiker kastar sig över, men en förklaring kan ju vara om det krävs mycket speciell hårdvara för att kunna nyttja den? Dock var det något år sedan jag sökte så det kanske finns mer info nu?

Hela LIDAR enheten finns annars att köpa som reservdel. Å andra sidan navigerar redan Roborock dammsugarna alldeles fantastiskt bra, det är nöje att se den bygga upp en karta när den för första gången kommer in i ett nytt rum, och flyttar man den tar det bara några sekunder innan den vet exakt var den är. Så det blir svårt att slå den funktionen men det vore säkert roligt att labba med.
Nu tänker jag inte bygga en robotdamsugare. Jag tänker bygga en robot som kan använda sig av Algoritmen A* för att navigera sig. Detta är riktigt häftigt. :)
AndLi skrev: 20 december 2020, 09:40:09 Nej du kan inte räkna om signalstyrka till avstånd.
Okej. Tackar.
Men hur ska jag räkna ut position om jag har t.ex 3 fyrar då?
Lasp skrev: 20 december 2020, 03:11:37 LPS Local Position Systems istället för Global vore nice. Jag har ett kit om slika enheter, har skrivit om det tidigare. Krille Krokodil kan en hel del om sånt också.
MDEK1001 provides customers interested in a scalable RTLS network solution
En kombination av att veta vart man är rent fysiskt och hur det ser ut i vägen (hinder) är väl det man skall tänka sig.
Förövrigt har jag blivit serverad en kall go öl av en instängslad robothand i Tyskland!
Har du billigare förslag? Detta ska ju bara vara en liten leksak bara. Kanske för öl med :)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av Gimbal »

"Nu tänker jag inte bygga en robotdamsugare. Jag tänker bygga en robot som kan använda sig av Algoritmen A* för att navigera sig. Detta är riktigt häftigt. :)"

Nej det menade jag inte heller, däremot att din robot skulle kunna använda LIDAR för att bygga upp sin karta över omgivningen samt undvika tillfälliga hinder på samma sätt som vissa robotdammsugare.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av DanielM »

I detta fall tänker jag lägga upp en karta via ultrasonicgivare.

Den precision jag behöver är på själva navigeringen. Här talar vi om centimeter.

Ett förslag från mig är att använda encoders på hjulen som ständigt räknar ut positionen vart den är.
Då får man det noggrannt. Men man får inte röra Roboten.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av AndLi »

Jag har redan föreslagit hur du kan göra... tyvärr är du några år sen för att vara först.

Hur kan encoders på hjul bli exakt? Minsta motstånd och de riskerar att slira och du har ingen aning var du är..
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av DanielM »

Jag vet att du har givit förslag om Bluetooth 5.1. Men jag söker lite billigare saker.

Jag bara spånade på någon idé.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av hawkan »

En fluglaser? https://en.wikipedia.org/wiki/Mosquito_laser
Där kan du använda ML för att identifiera flugor och reglerteori för att styra lasern.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av DanielM »

Låter omöjligt i mina öron :) Jag har dessutom byggt en webbapplikation som kan lägga upp film på nätet där filmen ramar in kända objekt, och dessutom larmar om felaktigt objekt inträder in i bilden.

Hmm...nu vet jag vilket område. Automation!
Fortfarande sugen på en robot som kan köra omkring.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad är häftiga CPU projekt?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 20 december 2020, 01:44:40
DanielM skrev: 20 december 2020, 00:26:05 Men en IR-fyr....inomhus!
Jag hade hellre försökt kolla om man kan mäta avstånd via WiFi eller något liknande. Men sådant lär inte fungera.
https://www.silabs.com/products/wireles ... on-finding
Och sen läger du lite time of flight på det, så har du en position...
Kan man köpa ett sådant färdigt kort på Mouser?
Jag hittar inga BLE 5.2 där.
Skriv svar