Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Borre »

Strunta i det när du labbar.

Ja alla uttag ska vara jordade, även lamputtag.

Priser på att komplettera med skyddsjord är svårt att ange, beror på så många saker. Är det lätt att dra fram en skyddsledare utan att göra så mycket mer är det relativt enkelt och billigt. Men ska du göra mer saker så se till att göra allt direkt och inte massa småjobb här och där i omgångar, det blir garanterat mycket dyrare än allt direkt.
AMaurer
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 november 2015, 22:29:26

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av AMaurer »

Är det infällt montage så är det i princip bara en gulgrön FK och nya uttag som krävs. Det borde du kunna få en elektriker till att göra för (i sammanhanget) små pengar. Skyddsjord kommer dock inte göra systemet så mycket säkrare på det vis jag tror du menar. Det är snarare en JFB du söker om du vill ha någon form av skydd vid beröring av spänningsförande delar. Som mrfrenzy skrev så skaffa dig en liten JFB som sätts direkt i eluttaget.

Tänkte bara flika in med lite mer laborationsmöjligheter för PLC. Har aldrig använt mig av LOGO själv men det verkar vara något eget påhitt till programmeringsspråk på dem om jag tolkat inläggen rätt.

Vill du prova på att programmera enligt standardspråk i IEC 61131-3 så finns möjligheten att köpa CODESYS Runtime som kan snurra på en Raspberry Pi. Finns både som gratisvariant (tidsbegränsad per uppstart, sen måste enheten startas om) och i betalvariant som jag tycker är småpengar i sammanhanget. Dyrare blir det om du ska ha vettig IO. Går att köpa Modbus I/O-enheter för det, vet inte vad de kan kosta. Då kan du programmera i ST, SFC, LD osv. och du kommer ha mycket lättare att sätta dig in i nya PLCer.

https://store.codesys.com/codesys-contr ... 20versions

OBS att jag inte provat detta själv, men har kompisar som kört det i utbildningsammanhang och det verkar fungera bra.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Mindmapper »

Jfb ska naturligtvis användas oavsett andra insatser. Jfb hindrar inte folk att få stötar av potentialskillnaderna, mildrar möjligen stötarna något. Att istället få reseta jfb nu och då för att man tagit på ett ställe med potentialskillnader blir nog iriterande i längden och kan knappast ses som en bra lösning. Nu är det nog knappast troligt att dessa småströmmar från apparaterna kommer upp till halva utlösningsströmmen som minst behövs för att utlösa jfb. Därför kommer problemet med "stötar" beroende på potentialskillnader att kvarstå i stort sett oförändrat.

Jordning av rummet löser dessa problem. Att göra konstiga avledningar av dessa potentialskillnaderna som föreslagits av vissa är vad jag ser det både ett tveksamt sätt att gå förbi rådande föreskrifter samt ett otillförlitligt sätt att ordna någon slags skyddsjord som egentligen inte är skyddsjord. Att dra in skyddsjord tillsammans med jfb är lösningen.

Appropå PLC så är väl rätt PLC den som löser uppgiften. Många mikro PLC (reläersättare) följer inte IEC normerna och det kommer också att öka prissättningen av dessa om de ska klara dessa. Själv har jag använt ett antal av dessa småsystem genom tiderna. De flesta av dessa är dock inte några som helst svårigheter att använda om man har rätt styrtekniska grundkunskaper.

Jag vill påstå att det största felet som de som programmerar PLC gör är att de inte tänker på att systemen som styrsystemen sitter i ska underhållas. Där har faktiskt också företagen ett ansvar att kräva att systemen ska vara väldokumenterade. Vilket många företag gör. De som syndar är ofta de mindre företagen som är väldigt känsliga för kostnader. Då är det lätt att pruta bort underhållbarheten. Speciellt lätt verkar det vara för ekonomer att ta ett kortsiktigt sparande i stället för att se på LCC.

Företagen har naturligtvis ett ansvar där men även programmerare borde ha ett större ansvar för att skriva koder som är strukturerade och väldokumenterade. Där spelar det mindre roll om du har ett IEC normerat programmeringsspråk eller inte, utan där spelar programmerarna roll. En del kan helt enkelt inte låta bli att göra "smartprogrammering" som blir väldigt svårunderhållen. I större system har man helt otroligt stora möjligheter att ställa till det.

Nu menar jag inte att standardiseringen är av ondo. Naturligtvis är det jättebra att funktioner fungerar på ett sätt som vi känner igen och inte skiljer från olika system. Underlättar både för den som ska programmera och underhålla.

Samtidigt kan man fundera vad ett språk som IL (Instruktions Lista) har för berättigande som standard i moderna system?
AMaurer
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 november 2015, 22:29:26

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av AMaurer »

Att återställa JFB för att man tagit på "ett ställe med potentialskillnader (=230VAC)" skulle jag säga är en ganska bra kompromiss. :D

Bra fråga ang IL. Jag har aldrig sett det i verkliga livet förutom möjligtvis i utskrivet format i dokumentationen till reglering i gamla vattenkraftverk.

Sen jobbar jag inte med PLC så är nog inte rätt person att fråga.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av ojz0r »

IL är legacy och ingår fortfarande i standarden, det är den enda anledningen att det finns kvar. Med ST så fyller IL ingen funktion längre då det mestadels användes för beräkningar - om inte programmet var skrivet av en sadomasochist.
Jag håller på att uppgradera ett gammalt styrsystem till nytt och alla hemsnickrade block var skrivna i IL, jag använder dock ST i de flesta av fallen där där det är beräkningar.
Skriv svar