Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av teljemo »

Hej,

Jag beställde ett Siemens starter kit i veckan och tänkte testa en specifik lösning med hjälp av den och lite övriga prylar.
Kittet: https://mall.industry.siemens.com/mall/ ... 3BA01-0AA8

Det är de övriga prylarna jag tänkte försöka få lite tips på vad som är det rätta för mitt test.
Det färdiga testet ska ha 2 stationer med varsin start och stopp knapp samt något som simulerar en operation, tex en liten motor.
När man trycker på start på en av stationerna ska den operationen starta samt att en liten fläkt ska starta.
Om man trycker på start på den andra stationen startar den operationen och fläkten är redan igång så det händer inget mer.
När man sedan stänger av en av stationerna så slutar den operationen men fläkten kör vidare. När man stänger av den kvarvarande stationen stängs även fläkten.

Komponenter
Som fläkt har jag tänkt mig en liten radial fläkt.
Kollar på denna: https://www.elfa.se/sv/radialflaekt-dc- ... p/30037297
Tänker mig att jag ska kunna styra fläktens hastighet både via PLC (om möjligt) och externt. Externt för att simulera fel tillbaka till PLC vilket ska göra att startknapparna börjar blinka tex.

Knapparna ska vara belysta tryckströmbrytare med momentanfunktion (återfjädrande). Jag vill kunna programmera belysningen i lampan separat.
Det är här jag blev lite förvirrad. Det är ett par benämningar jag inte känner igen och inte hittar nåt bra på google.
Vad är egentligen: 1NO, 1NC, 1NO + 1NC, 2NO, 2NC, 2NO + 2NC, 3NO + 3NC och 2CO?
Jag vet om Normally open och Normally closed så är det att det är 2st NO brytare i knappen när det står 2NO?
2CO är nåt med common?
Kikar exempelvis på dessa:
https://www.elfa.se/sv/belyst-tryckknap ... p/30103142
https://www.elfa.se/sv/belyst-tryckknap ... track=true

För att simulera en operation tänkte jag använda någon motor, stepmotor eller servo motor. Alternativt bara en RGB LED.
Jag får väll göra någon lite arduino lösning vid sidan av tänker jag.

DI/DO
Min lilla startkit PLC har 8 ingångar (varav 4 kan ta emot analogsignal) och 4 utgångar.
Bara genom att vilja ha möjlighet att använda knapparnas lampor tar väl upp en utgång per knapp?
PLC ska styra fläkten men inte nödvändigtvis operationerna men till fläkten går en utgång till.
Om jag tänker rätt där så saknar jag utgångar och behöver bygga ut PLC'n. Eller så använder jag inte alla 4 knappar för att kunna blinka.
Är det denna modul som jag behöver? (relä som digital utgångstyp, samma som PLC)
https://www.elfa.se/sv/logo-dm16-24r-ut ... p/11095454
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Borre »

Ja siffran anger hur många kontakter brytaren har, 2NO har alltså två normaly open.
CO står för change-over, alltså växlande.

Den där modulen fungerar att utöka med.

Finns bättre priser på andra ställen, typ automation24.
JostyKid
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:54:34

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av JostyKid »

Bra och relativt billigt sätt att komma igång.
Nu är Logo en PLC främst för fastighetsautomation och enklare maskin styrningar och bra till det.

Vill man nosa på industri PLC och den mjukvara som används där finns det S7 1200 kit i stället. förutom mjukvaran så är den stora skillnaden att om du börjar i S7 världen så finns det ”inga” begränsningar i komplexitet, hastighet och noggrannhet.

Jag har använt båda och vet man begränsningarna från början så funkar Logo riktigt bra.
Det man skall ha i bakhuvudet är att:
Logon har bara en CPU typ och går ej att uppgradera CPU när du märker att det går för långsamt,
Minnet tar slut,
eller kräver mer än 10bit upplösning,
säkerhet finns inte heller.

Innan någon annan säger det så gör jag det själv; det går att komma runt begränsningarna med fiffiga kringlösningar. Men det bli sällan kostnadseffektivt med att bygga på en massa runtomkring istället för att hålla det inom en PLC.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag vill tipsa om att istället för att använda fysiska knappar som ansluts till ingångar, och för lamptrycknappar även utgångar, på din PLC kan du använda någon HMI app på din smartphone.

Både HMI Droid (Android) eller Odrid HMI (iOS) fungerar bra med Siemens LOGO! och är nästan gratis.





Så här skriver drygt 20 användare i tyskland på Google Play om Android-versionen:

https://play.google.com/store/apps/deta ... views=true


Det finns ju naturligvis andra HMI appar också.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Mindmapper »

teljemo skrev: 12 december 2020, 10:24:30 Hej,

Jag beställde ett Siemens starter kit i veckan och tänkte testa en specifik lösning med hjälp av den och lite övriga prylar.
Kittet: https://mall.industry.siemens.com/mall/ ... 3BA01-0AA8

Det är de övriga prylarna jag tänkte försöka få lite tips på vad som är det rätta för mitt test.
Det färdiga testet ska ha 2 stationer med varsin start och stopp knapp samt något som simulerar en operation, tex en liten motor.
När man trycker på start på en av stationerna ska den operationen starta samt att en liten fläkt ska starta.
Om man trycker på start på den andra stationen startar den operationen och fläkten är redan igång så det händer inget mer.
När man sedan stänger av en av stationerna så slutar den operationen men fläkten kör vidare. När man stänger av den kvarvarande stationen stängs även fläkten.

Komponenter
Som fläkt har jag tänkt mig en liten radial fläkt.
Kollar på denna: https://www.elfa.se/sv/radialflaekt-dc- ... p/30037297
Tänker mig att jag ska kunna styra fläktens hastighet både via PLC (om möjligt) och externt. Externt för att simulera fel tillbaka till PLC vilket ska göra att startknapparna börjar blinka tex.

Knapparna ska vara belysta tryckströmbrytare med momentanfunktion (återfjädrande). Jag vill kunna programmera belysningen i lampan separat.
Det är här jag blev lite förvirrad. Det är ett par benämningar jag inte känner igen och inte hittar nåt bra på google.
Vad är egentligen: 1NO, 1NC, 1NO + 1NC, 2NO, 2NC, 2NO + 2NC, 3NO + 3NC och 2CO?
Jag vet om Normally open och Normally closed så är det att det är 2st NO brytare i knappen när det står 2NO?
2CO är nåt med common?
Kikar exempelvis på dessa:
https://www.elfa.se/sv/belyst-tryckknap ... p/30103142
https://www.elfa.se/sv/belyst-tryckknap ... track=true

För att simulera en operation tänkte jag använda någon motor, stepmotor eller servo motor. Alternativt bara en RGB LED.
Jag får väll göra någon lite arduino lösning vid sidan av tänker jag.

DI/DO
Min lilla startkit PLC har 8 ingångar (varav 4 kan ta emot analogsignal) och 4 utgångar.
Bara genom att vilja ha möjlighet att använda knapparnas lampor tar väl upp en utgång per knapp?
PLC ska styra fläkten men inte nödvändigtvis operationerna men till fläkten går en utgång till.
Om jag tänker rätt där så saknar jag utgångar och behöver bygga ut PLC'n. Eller så använder jag inte alla 4 knappar för att kunna blinka.
Är det denna modul som jag behöver? (relä som digital utgångstyp, samma som PLC)
https://www.elfa.se/sv/logo-dm16-24r-ut ... p/11095454
Eftersom du beställt redan är det svårare att byta till något annat.
Koncentrerar mig därför på de frågor du ställt.
Fläkten kan du styra via reläutgången. Koppla 5V till reäutgångens ena sidan på reläkontakten och fläkten till den andra sidan, så kan du slå till och från fläkten med PLC't. Hastigheten på fläkten kan du ej styra med en reläutgång. Då behöver du endera en analog utgång eller en transistorutgång (+ lite annat). Finns att köpa till som moduler till LOGO.

Knapparna 1, 2 eller 3 är som du säger antalet funktioner. Normally open och normally closed hade du koll på. CO står för Change Over, (växlande kontakter).
Ska du utöka antalet utgångar kan du välja transistorutgångar. Då kan du laborera med PWM och få analoga utsignaler den vägen. Transistorutgångar är inte lika universiella som reläutgångar men har en del positiva egenskaper.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av teljemo »

Tackar :)

Kikar lite på automation24 nu och det kan bli något billigare faktiskt :tumupp:
Funderar på om jag istället för en stor expansionsmodul med reläutgångar kan skaffa en mindre med reläutgångar och en mindre med transistorutgångar? Huvudenheten har reläutgångar.

Angående LOGO! vs S7 1200
LOGO! är beställd. Det var den som kändes bra som start kit då den är ganska billigt och dom har marknadsfört den så att jag inte ens såg S7 1200 eller några andra alternativ. :P
En fråga.. Om jag fokuserar på LOGO! nu, kör igenom deras web kurs och labbar med den en period. Är det en helt annan värld att gå över till S7 1200 sedan eller är det mer en kraftfullare enhet men med samma programmering?
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av ojz0r »

En logo är egentligen bara ett smart relä. Tråkigt att behöva säga det.
Det enda den har gemensamt med ett "riktigt" PLC är att själva programmeringen sker på liknande sätt; tex Ladder och FBD.
Hade det varit till ett projekt där en uppgift skulle lösas så kan Logo duga väl men om din ambition är att lära dig PLC så är det en rejäl omväg som ändå kommer resultera i att du behöver kraftfullare utrustning.
En 1200 som nämnts i tråden är ljusår kraftfullare och även mer komplex (och dyrare).
Har du möjlighet till retur av beställningen á distansköpslagen?

Tipset jag hade gett om du hade frågat innan du beställde hade varit att ladda ned Codesys (gratis nedladdning) och börja programmera och labba där, det ingår en simulator så att du kan se att programmet gör som du vill.
Vill du sedan gå från simulator till hårdvara så är det absolut billigaste, och tillräckligt för att labba och lära sig, att köpa en raspberry pi (billigaste zero w räcker). Man kan köra live i två timmar åt gången på den och sedan måste man starta om runtimen inne i Codesys, vill man slippa detta kan man köpa en runtimelicens för 500kr och köra obegränsat. Det enda som saknas då (om man inte vill använda GPIO som I/O) är att köpa distribuerade I/O av någon bus som stödjs, tex modbus tcp eller profinet. Dessa borde man kunna hitta relativt billigt begagnade.
En fördel med codesys är att du kan få HMI i form av en webserver på enheten så kan man öva på den biten också med styrningen och eliminera fysiska tryckknappar/vred.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Jan Almqvist »

teljemo skrev: 13 december 2020, 12:20:20 Om jag fokuserar på LOGO! nu, kör igenom deras web kurs och labbar med den en period. Är det en helt annan värld att gå över till S7 1200 sedan eller är det mer en kraftfullare enhet men med samma programmering?
Det är inte en helt annan värld men det finns heller inte något direkt släktskap mellan LOGO! och de andra Siemens PLC:erna som 1200, 1500, 300 etc utöver att det står Siemens på alla.

Man använder olika verktyg för att programmera, LOGO! Soft Comfort respektive TIA Portal.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Klas-Kenny »

En väsentlig skillnad är att S7 använder "standard" IEC 61131 som programspråk. Rent programmeringsmässigt känner man alltså mycket väl igen sig sen mellan i princip alla fabrikat av PLC'er på marknaden.

LOGO! Använder såvitt jag vet (har själv aldrig jobbat med dessa) ett eget påhitt till programmeringsspråk, ej baserat på IEC 61131.
Det har säkert många likheter, men inte på alls samma nivå.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av teljemo »

Tack för all input!
Så går det när man impulsköper julklappar till sig själv höhö.

Visade sig nu i veckan att den elektriker vi anlitar på min arbetsplats som jag bett ta fram en lösning på en styrning kom med Siemens LOGO och installerar :D
Så nu gör det ju ingenting om jag lär mig lite mer om den utrustning vi har på jobbet.

Jag tänker mig att jag labbar loss på min LOGO och använder den till hemautomation och skaffar mig en S7:a om ett tag! :tumupp:

Jag har dock glömt beställa några små detaljer noterade jag när jag läste manualen.
Man ska som jag tolkar det ha både en dvärgbrytare och huvudströmbrytare innan själva LOGO:n.
Det finns ca en miljon dvärgbrytare i listorna när man söker på webshopparna.
Är det nåt speciellt man ska tänka på när man väljer en sån?
Det är ju bara hemma nätet och sen in i LOGO Power modulen.

Sen verkar det som att jag borde köpa några "relän" som utgångarna på LOGO kan styra. Den lilla Power modulen känns som att den inte kan driva speciellt mycket mer än mina blinkande knappar.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av Borre »

Står det något rekommenderat värde på dvärgbrytare? Kan inte tänka mig att det ska behövas något annat än de du har i centralen, vilket sannolikt är 10A.
Likaså med brytare, behöver du någon sån sätt dit en, ska du bara labba hemma fungerar antagligen en stickpropp lika bra.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av teljemo »

Fick tag i en dvärgbrytare och instruktionen att köra fasen igenom den.
När jag kröp ner under skrivbordet för att mäta fram fasen påmindes jag om att jag ju för tusan inte har jordade uttag i kontoret!

Vad brukar man räkna med för summa för att dra in jord i ett rum som ligger 5m från centralen och som har 3 uttag?

Jag har PC och 3d skrivare anslutna där inne men tydligen förträngt bristen på jord.. typiskt.. känns inte helt rätt att plugga in LOGOn där innan det är åtgärdat men men fick ju med en isolerad Siemens mejsel.. höhö
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av H.O »

Har LOGO! eller dess separata kraftaggregat om du har ett sådant ens någon anslutning för skyddsjord?
Om inte (vilket jag tror är fallet) vad spelar det då för roll om uttaget du ansluter den till är jordat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver inte jordat uttag när du laborerar, inte heller någon säkring.
Nätaggregatet har inbyggd säkring.
Elcentralen har säkring som skyddar ditt uttag.

Jordfelsbrytare däremot är alltid bra att ha, köp en sladdmonterad för 99kr om det inte finns i centralen. (den fungerar även i ojordat uttag)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Tänkte labba med PLC. Behöver reda ut så jag köper rätt komponenter.

Inlägg av teljemo »

LOGO har en anslutning för skyddsjord.
Skärmbild 2020-12-18 094240.png
Men som ni säger kan borde jag kunna labba utan jorden.
Kommer ändå dra in jord i kontoret såklart. (Finns fler ställen i kåken som är ojordade så får bli ett litet projekt.)

En OT fråga som säkert nån kan svara på:
När man drar in jord så ska alla uttag i rummet jordas!. Räknas takbelysningen med i den regeln?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar