Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla turn on och turn off-time och fundera över hur det förhåller sig till periodtiden hos PWM.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Det hade jag inte, jag har tänkt på detta men jag brukar använda kablar som har inbyggd diod. Men strömmen ska ju skickas tillbaka dit den kom(spänningskällan), inte vidare.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 29 april 2021, 18:39:26 Kolla turn on och turn off-time och fundera över hur det förhåller sig till periodtiden hos PWM.
Jag tolkar det som att här tar det 76 us för att det ska vara påslagen.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Inf ... YCsw%3D%3D

Men jag tycker det är väldigt snabbt och jag blir glad om jag har en PWM frekvens på 1/((76+130)*10^(-6)) = 4854 Hz. Jag behöver bara 1 kHz.
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ktm_micke »

DanielM skrev: 29 april 2021, 11:00:55 Jag körde på ca 1000 Hz först, då hände det inte så mycket. Jag ökade då till ca 1 Mhz och då hände det saker.
Så jag antar att jag inte hade en perfekt CMOS signal.
Hade du flyback dioder över spolarna?
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ktm_micke »

DanielM skrev: 29 april 2021, 18:42:59 Det hade jag inte, jag har tänkt på detta men jag brukar använda kablar som har inbyggd diod. Men strömmen ska ju skickas tillbaka dit den kom(spänningskällan), inte vidare.
Borde bli bra värme i mosfetarna utan flyback dioder
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Ang sista transistorförslaget på måsen så: Den verkar ha någon slags logik inbyggd Den leder nog hyfsat bra vid 3,3 volt, ännu bättre vid 5 volt... (Egentligen ser jag ingen större skillnad mellan en vanlig MOS-FET och denna MOS-FET med inbyggd logik, och det är klart, det finns inget som driver logiken när den väl är ON mer än gateströmmen, och det var ju där det egentliga problemet började...) Men Daniel: Köp ett antal som du kan labba med, det är guld värt. Jag vet!!! Sen så alla dom här olika simuleringsprogrammen fungerar bra för att få en bra grundfunktion i labmiljö. Men sen när det är "på riktigt" så är det inget som slår verkligheten! Jag har själv blivit mer besviken än det har hjälpt mig när jag provade ett par sådana simulatorer...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 29 april 2021, 18:45:49 Jag tolkar det som att här tar det 76 us för att det ska vara påslagen.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Inf ... YCsw%3D%3D

Men jag tycker det är väldigt snabbt och jag blir glad om jag har en PWM frekvens på 1/((76+130)*10^(-6)) = 4854 Hz. Jag behöver bara 1 kHz.
Ja, det tar max 76µs för den att slå till så långt att den ger 10% utspänning (Vout = 10% Vbat).
Och max 130µs att slå ifrån till "bara" 90% utspänning.

Så om du har 50% duty cykle och de där 4854 Hz så kommer den att stå och hoppa lite kring halvt på och bara bli väldigt varm. Den kommer aldrig hinna slå till helt, och aldrig hinna slå ifrån helt. Vid mer eller mindre duty cykle blir problemet ännu värre.
Du vill att den ska hinna slå till på bara en bråkdel av periodtiden.

Edit: Förtydligande; Eftersom det är low-side så är 10% resp 90% "bakvänt" hur man kanske tänker sig, 10% Vbat betyder alltså nästan helt ledande, 90% betyder nästan helt avstängd.
Men även det är inte tillräckligt för att hinna med i hög frekvens.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Kollar lite, max 76 uS från oändligt till fullt ledande, det låter skitmycket, tog en koll på dom transistorer jag har IRFZ44N och dom har bara typiskt 60 nS alltså nästan 1000 gånger snabbare... Tänker jag fel nu?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 29 april 2021, 19:06:31 Ja, det tar max 76µs för den att slå till så långt att den ger 10% utspänning (Vout = 10% Vbat).
Och max 130µs att slå ifrån till "bara" 90% utspänning.

Så om du har 50% duty cykle och de där 4854 Hz så kommer den att stå och hoppa lite kring halvt på och bara bli väldigt varm. Den kommer aldrig hinna slå till helt, och aldrig hinna slå ifrån helt. Vid mer eller mindre duty cykle blir problemet ännu värre.
Du vill att den ska hinna slå till på bara en bråkdel av periodtiden.

Edit: Förtydligande; Eftersom det är low-side så är 10% resp 90% "bakvänt" hur man kanske tänker sig, 10% Vbat betyder alltså nästan helt ledande, 90% betyder nästan helt avstängd.
Men även det är inte tillräckligt för att hinna med i hög frekvens.
I praktiken kommer jag bara köra 1 kHz eller mindre. Du tror det ska räcka?
Jag menar, den var billigt och tål mycket effekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej, jag tror inte det kommer att fungera bra ens till 1 kHz.

Tänk på vad som händer vid låg eller hög duty cycle. Säg 5%. Då kör du på en puls som är 50µs lång. Men den kommer inte mer än knappt hinna starta, innan du stänger av den igen.
Du kommer att få ett olinjärt beteende, och mycket värme.

Men denna kanske vore något? Betydligt snabbare, påstås fungera bra upp till 20kHz. Den tar bara enstaka µs på sig att switcha.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Inf ... vGRxyH3lq2
Janson1 skrev: 29 april 2021, 19:14:05 Kollar lite, max 76 uS från oändligt till fullt ledande, det låter skitmycket, tog en koll på dom transistorer jag har IRFZ44N och dom har bara typiskt 60 nS alltså nästan 1000 gånger snabbare... Tänker jag fel nu?
Nej du tänker helt rätt. Dessa switchar är betydligt mer än bara en transistor, och de är förhållandevis långsamma på att slå från och till.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Glöm sen inte att du måste lägga till strömmätning också, om du vill kunna ström-styra proportionalventiler lite vettigt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Ja men då faller dom väl bort till just PWM mer än vid väldigt låga frekvenser? För mig så faller dom bort helt då jag inte ser nån vits med dom...
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 29 april 2021, 19:35:22 Glöm sen inte att du måste lägga till strömmätning också, om du vill kunna ström-styra proportionalventiler lite vettigt.
Men då kan jag ju använda en vanlig MOSFET då orsaken varför vi pratar om en mer "avancerad" MOSFET har med att en vanlig MOSFET klarar inte PWM vid höga frekvenser på grund utav gate måste laddas upp snabbt.

Tanken med detta är att det ska just vara vanlig PWM. Inte någon återkopplad strömmätning med hjälp av en DAC + op-amp.

Vad tror du om denna då?
https://www.mouser.se/ProductDetail/STM ... OO9w%3D%3D
2021-04-29_19-59.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Den var det ju bra fart på. Dock verkar det inte riktigt räcka till med 3.3V på ingången, så den blir svår att styra direkt ifrån processorn.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Att det ska vara så svårt att välja MOSFET som är billiga och duger till PWM!
Senast redigerad av DanielM 29 april 2021, 22:26:04, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar