Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Du menar att man inte får göra konstruktionsmisstag och sådana udda förslag på detta forum som leder till följdfrågor, och får inte diskuteras på forumet för det kan spridas som dessinformation för informationskänsliga?

Du låter som en drama queen. Är du en drama queen? Alltså på riktigt?
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Mr Andersson »

Är man osäker på något är det bättre att fråga 'är det här x?' än att hitta på något eget och påstå 'det här är x' och hoppas att någon annan ska rätta det.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag tänker inte dra vidare med den diskussionen för det spårar alltid ur då det finns en dold kunskapstävling på detta forum. Så jag släpper all frågeställning om just transistorerna, och även MOSFET. Det som är sagt, är sagt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Det äre iongen dold kunskapsträning här överhuvudtataget.
Dock finns det vissa medlemmar som inte är intresserade av att ta till sig kunskap.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av E Kafeman »

Du låter som en drama queen. Är du en drama queen? Alltså på riktigt?
Nej men varje gång du påstår att 3+2 är 4 bör du nog inte bli så förvånad över att eventuellt bli motsagd.


Du menar att man inte får göra konstruktionsmisstag och sådana udda förslag på detta forum som leder till följdfrågor,

Fick du aldrig lära dej vikten av att inte hitta på sådant som inte är sant? Det handlar inte om följdfrågor. Det handlar om när du påstår sådant som är falskt.
Har skrivit det ett antal gånger redan. Lär dej vad som är falska påhitt.
Du kan mycket väl skriva, "Så här har jag kopplat..." och det är ingen lögn. Du kan skriva "Är detta Sziklai Pair koppling?" och det är ingen lögn.
Skriver du "detta är seriekoppling" och det inte är det, bara något du hittar på, så hittar du på till skada för efterföljande och dej själv. Jag kallar det för lögn när man medvetet förvränger saker och skriver det till andra.

Du skrev:
DaneilM skrev:Detta är en Sziklai Pair transistorkoppling.
Det är bevisligen falskt. Lika falskt som om du skulle påstå att 3+1 är 5.
Du borde ha lite hum om vad som är sant eller falskt? Vad som ligger i dom begreppen? Är ditt påstående ovan sant eller falskt enligt ditt sätt att se?

Tycker du det är drama queen när du blir rättad varje gång du påstår sådant som inte är sant, rena påhitt där du inte ens antyder att det kanske inte är helt sant?
Är det din uppfattning när du blir rättad att den som påtalar dina felaktiga påståenden, då är du drabbad av en drama queen?
Även när du förvränger låg nivå av grundkopplingar som finns i många läroböcker sedan 1960-talet som Sziklai Pair koppling? När du påstår annat så vill du se det som "nysanning" som ingen bör påstå att det är bottenlöst tokigt, att det inte alls stämmer med gammal väl inarbetad kunskap?
Du tycker dina felaktiga påståenden hellre skulle passera opåtalade? Att felaktiga antaganden gör sej bäst oemotsagda och ger dej bekvämast resa även mot ditt eget kunskapsbyggande?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 26 mars 2021, 22:05:39 Det äre iongen dold kunskapsträning här överhuvudtataget.
Dock finns det vissa medlemmar som inte är intresserade av att ta till sig kunskap.
Jo. Det finns en väldigt stort narcissistiskt driv på detta forum. Elektronik ska vara underhållande och roligt, inte en blodigt allvar där man måste håna varandra och fördumma eller göra höna av en fjäder t.ex. drama queen, för att kunna utstråla att man har rätt och den andre har fel.

Jag känner igen detta beteende. Mycket vanligt inom tillverkande industri.
Förklaringen är enkelt. Forumet betraktas som ett spel. Vinst skapar glädjekänslor. Man får rätt igenom att vinna, och om man strävar efter att vinna, så gör man allt för att få rätt. Ibland kan det till och med gå så långt att man väljer att hålla med vissa personer, för att känna sig delaktig i vinsten som utförs av en eller vissa personer.

Om jag inte har haft ett intresse att ta till mig kunskap från er, så skulle jag inte aldrig kunna göra dessa PCB kort. Så du ska ha ett speciellt stort tack iallafall som har visat det där med klampning, PTC-skydd och avlastningskondensatorer samt placeringar av komponenter hos ett PCB. :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Struntprat, vi är här för att hjälpa varandra, men vissa vill inte ha hjälp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Icecap »

Konstigt med påståendet om att detta forum är ett spel.

De bästa trådar jag har varit inblandad i är dom där en person har ett problem, det läggs fram (ofta med lite följdfrågar) och det blir givet en del hela eller halva lösningar.

Jag har ofta givit min del och insett när jag läste andra svar att jag hade missat saker - eller att jag lärde mig något nytt. Speciellt det siste gillar jag MYCKET.

Och tråden slutar med att TS har hittat fram till en lösning, utförd den och saken är biff, allt fungerar.

Sedan är det trådar med TS som ber om hjälp men ihärdigt påstår att allt som kommer av kunskap är fel och att dom som svarar har en agenda med att mobba TS.
De är mindre intressanta och jag har nästan konsekvent låtit bli att svara i dessa. Dock har jag ibland lagt in ett svar, inte för TS' skull men för de vettiga folk som bör har lite vettigt också.

Jag har 2 medlemmar (numera bara 1 tydligen...) på min ignorera-lista, det är allt.

Min svärfar är också konspirationstillhängare, han kommer också med påstående som är ytterst ologiska men hävdar att det är fakta, han har nämligen läst det på Qanon...
Och jag känner igen det i denna tråd. Det kallas "Faktaresistans", alltså en intensiv förnekelse av fakta som alla andra lägger dom fram mot den egna tolkningen baserat på en totalt brist på kunskap om alla grundläggande principer i elektronik (eller dagen ämne).

Här i Danmark finns ett ordspråk: "Spildte Guds ord på Balle-Lars". I essens var det en kyrko-typ av högre karaktär som skulle lede en dödsdömt förbrytare in i Guds rike. Efter att ha talat med förbrytaren ("Balle-Lars") gick han ut i vredesmod och sade dessa ord.

Det är likaså med TS i denna tråd: det är som att kasta vatten på en gås. Inget tas in, inget reflekteras över och inget duger.

Så varför bry sig? Det ger inte mig någon glädje - men jag kan bara styra mig och välja mina kamper och TS är inte värd någon kamp alls.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Och så tillbaks till ämnet.

Du krånglar till det om du vill styra LED. Gör antingen:
1) koplla LED direkt till processor och ett motstånd för begränsa ström. Funkar om LED kan drivas på processorns matning och max 20 mA ( brukar vara vad processor kan driva)

2) koppla LED till en NPN, LED till kollektor och emitter till jord så kan du styra större strömmar och spänningar
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Hej!

Det är inte riktigt en LED, utan baklyse på en LCD. Men pinnen på LCD:n heter LED som ström ska gå till.

Jag vet inte hur mycket ström denna LED-pinne ska ha för att lysa baklyset. Så jag måste komma på någon konstruktion där man ej kan ta hänsyn till strömförbrukningen. Typ ett mekaniskt relä där strömmen bara kan passera från 3.3V till LED. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Alla data finns i displayens datablad, bara att läsa.
Det kan vara så att belysningen matas internt, så LED-signalen bara slår på den.
Om det faktiskt är matningen till en LED-eller liknande, måste du läsa i databladet för att få fram vilken spänning den skall ha och hur mycket ström den drar.
Är det dessutom en EL-panel utan intern drivniong och matning, så blir det värre, då dessa skall ha relativt hög spänning, typ 100V eller så.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Alt 3 om du vill styra en positiv spänning istället "som ett relä"

Bild

Men som ThomasL säger måste du kolla datablad, annars är risk du bränner displayen eller kopplingen inte funkar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av sodjan »

> Det är inte riktigt en LED, utan baklyse på en LCD.

Baklyse har man på cykeln. Det heter väl bakgrundsbelysning på en LCD.

Hur som helst. De LCD som jag har sett har antingen EL som kräver speciella
drivdon (inte så vanligt i dag kanske), eller LCD där det ofta kan vara inbyggd
strömbegränsning så att den kan anslutas direkt till drivspänningen. Det är inte
heller säkert att 3.3V räcker till för att driva den, men det kanske du har testat?

Du kan inte bara konstatera att den har en pinne som heter "LCD"...

Den kanske saknar inbyggd strömbegränsning och då lär det bli spännande
om den ansluts direkt till matningsspänningen.

Men visst, jag håller med Icecap, vad f-n gör jag här...
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 27 mars 2021, 12:32:54 Alla data finns i displayens datablad, bara att läsa.
Det kan vara så att belysningen matas internt, så LED-signalen bara slår på den.
Om det faktiskt är matningen till en LED-eller liknande, måste du läsa i databladet för att få fram vilken spänning den skall ha och hur mycket ström den drar.
Är det dessutom en EL-panel utan intern drivniong och matning, så blir det värre, då dessa skall ha relativt hög spänning, typ 100V eller så.
Databladet finns inte tillgängligt. Det är en kina-LCD.
Rick81 skrev: 27 mars 2021, 12:37:34 Alt 3 om du vill styra en positiv spänning istället "som ett relä"

Bild

Men som ThomasL säger måste du kolla datablad, annars är risk du bränner displayen eller kopplingen inte funkar.
Varför har du en pull-up på 3.3V vid NPN-transistorn? Då blir transistorn alltid ON, så länge inte GPIO är låg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Databladet finns inte tillgängligt. Det är en kina-LCD.
Då är du nog tvun gen att skaffa en annan LCD.
Utan datablad är risken rätt stor att du eldar upp saker.
Skriv svar