Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

bobobo skrev: 24 februari 2021, 18:11:10
DanielM skrev: 23 februari 2021, 22:57:17 Då kan jag ha plats för två stycken PWM utgångar också. Dessa två PWM utgångar kan jag definiera som en encoder.
Tror det är detta Tomas hängt upp sig på. Varför pratar du om utgångar och encoder, det är väl ingångar du skall ha till encodern...

Ang oscillatorn, om du vill mäta exakt rotationshastighet med dina encodrar så behöver du ha en exakt tidbas som en kristall. Dvs om du vill mäta att något snurrar XX rpm +-0.x% då behöver du kristall.
Men om du bara ska t.ex. mäta sträcka som ett hjul rullat, eller mäta skillnaden i hastighet mellan höger och vänster hjul, eller om du vill mäta rotationshastighet XX rpm +-x% så räcker det med en mindre exakt rc-oscillator

Kolla i uc'ns datablad vilken noggrannhet inbyggda oscillatorn har för att se hur stort +-x% ovan är.
Ungefär -1 till 1% i nogrannhet vid 25 grader. Är det bra eller dåligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17136
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Det måste vara ett tryckfel på den där tabellen..
Det måste vara -2.3 till +2.2% för 0-70grader, inte -2.3 till -2.2...

En vanlig kristall ligger runt 20-100 ppm, 1 % är 10 000 ppm, så du får väl titta på USB standarden och se om det är acceptabelt att tiderna varierar +/- 1%.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag är lite kluven på om jag ska använda STM32's egna USB eller om jag ska bara sätta dit ett FTDI-chip efter UART.

Jag tänkte att om jag använder intern kristall så får jag sämre nogrannhet på mätningen och mer "svajjiga" värden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Du har ju ingen intern kristall, utan en intern RC-oscillator.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Ja, men du vet vad jag menar. Puls puls! Vibb vibb! :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Nä, jag vet inte vad du menar, använd korrekta benämningar, och hitta inte på egna.
Så skall du använda den interna RC-oscillatorn eller den interna kristalloscillatorn med extern kristall, eller skall du använda en extern kristalloscillator?
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag vet inte om jag ska använda den externa kristallresonatorn eller den interna kristallresonatorn. Allt beror på hur stor noggrannhet jag behöver. Har jag 1% nogrannhet så blir jag supernöjd!
Men om den externa kristallresonatorn kan motverka någon sorts av stablitet i mätningarna eller liknande så måste jag välja den. Allt beror på om....det blir bättre mätningar.

Jag funderar på att även använda mindre komponenter, och dessutom rätt komponenter t.ex. tantalumkondensatorer istället för elektrolyt.
0603 istället för 1206 så jag kan flytta kondensatorerna närmare processorn.
Ta bort Boot0 pinnen och bara koppla den till GND utan 10k pull-down motstånd.
Lite små förbättringar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Snälla du HAR INGEN INTERN KRISTALL, du har en vanligt RC-oscillator, det har ingenting med kristaller att göra.

Tantaler kan vara rätt otrevliga om man gör fel.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Okej. Men Kuben visar något helt annat.

Jasså? Otrevliga? Du menar om man löder dom fel?
Köpte 4 stycken sådana. 2 till spänningsregulatorn 12v till 3.3v och 1 till en extern DAC och 2 till Ethernet PHY. Men det är för det andra kortet. Men jag funderar på att använda denna till detta kort också.
https://www.mouser.se/ProductDetail/755-TCSM1C106M8R/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Det är en extern komponent, ingenting som finns i din processor.

Otrevliga pga av att de går i kortslutning om man använder dem fel.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Ja just nu ja. Men frågan är om jag ska använda den interna RC-oscillatorn eller om jag ska använda den externa kristallen.
Får man bättre mätning? Minskar det störningar? Mår processorn helt enkelt bättre?

Hur menar du då? Enligt databladet så rekommenderas det att använda tantalum, både för den externa DAC:en, Ethernet PHY och linjära spänningsregulatorn. Så då kör jag på det. Nu ska jag bara använda det för den linjära spänningsregulatorn för detta kort.

Jag har kört mitt kort nu snart i 2 månader och det har fungerat och varit stabilt. Lite brusiga signaler, men jag vet inte om det kommer från spänningskällan eller om ADC:n är brusig eller om linjerna på PCB kortet är dåligt dragna. Jag har ingen kondensator mellan analog in och GND dock.

Om jag mäter tempertur så svarjar det ca 0.1-0.3 grader vid 25 grader. Min givare är en PT100-tretrådad och en transmitter från medeltiden som programmeras med ett program för en gammal Windows 2000 dator.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Men frågan är om jag ska använda den interna RC-oscillatorn eller om jag ska använda den externa kristallen.
Får man bättre mätning? Minskar det störningar? Mår processorn helt enkelt bättre?
Nej processorn mår inte bättre, den struntar i vilket. Bättre mätning beror jo på vad du mäter. Den mäter ju tider exaktare, men bara du kan svara på vad din applikation behöver.

Din ADC kommer inte mäta mindre brusigt om du har extern kristall. Men mäter du fasskillnad mellan de samplade signalerna då kan det påverka.

Jag kör oftast på intern RC.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag funderar också på köra med intern RC-oscillator. Bara för att kolla.
Sedan funderar jag på att lägga till en op-amp efter DAC så jag kan få ut 4-20mA. Men har ni något förslag på hur man ska göra? Jag är dålig på Op-amp. Speciellt när det kommer till urval så man får en linjär Op-amp som möjligt.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Men du kör väl Ethernet? Då behöver du nog en 25 MHz kristall.

Vad vill du göra med OPamp efter DAC?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17136
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Varför lägger du inte stöd för bådeoch, så kan du ju utvärdera dina behov...
Vilket du skulle kunna prova redan idag med Nucelus korten...
Skriv svar