Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Jag skaffade en sådan display själv för ett par år sedan på Banggood.com. Jag har för mig den gick på 5 volt också men när jag läser databladet så är det lite drygt 3,3 volt som max... Till Arduino finns det ganska många "färdiga" bibliotek men inget funkade bra för mig i alla fall... Den här pekplattefunktionen var svårast att få till, antingen gick den åt fel håll, finger och fräffpunkt låg i olika ändar mm. Så det här med X och Y var lite sådär från början. Bakgrundsbelysningen var mjukvarustyrd och dess drivning satt internt på modulen. (I mitt fall, men jag tror det är den, eller någon avart som du Daniel har beställt?)
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Regel 1: Beställ ALDRIG komponenter utan datablad.
Regel 2: Beställ ALDRIG komponenter utan datablad.
Regel 3: Beställ ALDRIG komponenter utan datablad.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev: 29 mars 2021, 13:16:00 Regel 1: Beställ ALDRIG komponenter utan datablad.
Regel 2: Beställ ALDRIG komponenter utan datablad.
Regel 3: Beställ ALDRIG komponenter utan datablad.
Janson1 skrev: 29 mars 2021, 09:09:38 Jag skaffade en sådan display själv för ett par år sedan på Banggood.com. Jag har för mig den gick på 5 volt också men när jag läser databladet så är det lite drygt 3,3 volt som max... Till Arduino finns det ganska många "färdiga" bibliotek men inget funkade bra för mig i alla fall... Den här pekplattefunktionen var svårast att få till, antingen gick den åt fel håll, finger och fräffpunkt låg i olika ändar mm. Så det här med X och Y var lite sådär från början. Bakgrundsbelysningen var mjukvarustyrd och dess drivning satt internt på modulen. (I mitt fall, men jag tror det är den, eller någon avart som du Daniel har beställt?)
Här är LCD:n som jag vill beställa.

https://www.banggood.com/2_8-Inch-ILI93 ... yxEALw_wcB
Janson1 skrev: 29 mars 2021, 07:21:20 Daniel: Det här med inbyggda pullup/pulldown, dom måste initieras innan det funkar. Processortillverkare har givetvis lagt in det för din och alla andras skull men dom kan ju inte veta när/var/hur eller om alls det skall användas... Så det är DU som programmerare som bestämmer det i slutändan. Men, precis under uppstart så hänger alla I/O fritt en kort stund tills den är resetad och initierad, en del blir input andra output, vissa får pullup andra pulldown osv. men då är processorn igång och snurrar!
Jo. Jag känner till detta.
TomasL skrev: 29 mars 2021, 01:12:21
Skriver du biblioteket helt själv?
Ja, naturligtvis, utifrån uppgifterna i databladet samt tillverkarens exempelkod (vilket är just exempelkod och inget annat)
Även font-biblioteken och bibliotek för grafiska symboler.
Men med min konstruktion så måste uC-pinnen LED_ON vara hög för att LCD:n ska få sin ström till baklyset?
Nej, utan PullUp/Down så kommer skärmen att blinka slumpvis innan processorn är helt initierad
Varför inte köpa en LCD som har färdigt bibliotek?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Med den displayen fanns ju en zip med schema och ett stm32 projekt kommenterat på kinesiska...
Men funktionsnamnen är på Engelska så då är det ju bara att köra!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Varför inte köpa en LCD som har färdigt bibliotek?
Finns inga vettiga bibliotek, för denna typ av produkter.
Detta eftersom du vill ha koden så kompakt smidig och så snabb som möjligt, utan en massa dödvikt.
Dessutom var det fysiska krav på Displayen, fysiskt utförande, interface mm.
Samt att det skulle vara en volymprodukt med långt tid kvar till EOL, dvs en standardprodukt.
Priset var ju dessutom en intressant aspekt också, även möjligheten att köpa i bulk samt leveranstider.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ToPNoTCH »

I exempel schemat så kopplar dom 3.3V in på pinne "LED-A" direkt från matningen via ett 3.9Ohm motstånd.

Nu har ju displayen 40 pinnar i Schemat och 14 på bilden, men det är ju inte rocketscience att se hur det är kopplat på PCB.
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ktm_micke »

Nu har jag skummat igenom tråden. Driver du med folket här? Vad ska du göra med det? Alltså rent konkret?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

ktm_micke skrev: 29 mars 2021, 20:51:05 Nu har jag skummat igenom tråden. Driver du med folket här? Vad ska du göra med det? Alltså rent konkret?
Jag bygger ett sådant kort.
2021-03-28_22-58.png
Denna har:

* 3 0-20mA DAC
* 8 PWM
* 8 Digitala ingångar
* 4 0-20mA ADC 12-bit singel
* 2 0-20mA DAC 16-bit differential
* 4 0-20mA ADC 16-bit signel
* USB
* RTC
* LCD
* Touch
* SD-kort
* Anslutning till webbapplikation så man kan styra den från internet/mobilen eller hur man nu kopplar upp den.
* Databasanslutning till MySQL
* Skyddad mot höga spänningar (1000-2000V under kort tid, Max 30V under lång tid)

Så den är ett styrkort, en logger och en PLC som man kan programmera lite. Den följer dock inte PLC-språkets standard. Syftet med kortet är att driva med TomasL ;) Skojar bara.
ToPNoTCH skrev: 29 mars 2021, 20:00:25 I exempel schemat så kopplar dom 3.3V in på pinne "LED-A" direkt från matningen via ett 3.9Ohm motstånd.

Nu har ju displayen 40 pinnar i Schemat och 14 på bilden, men det är ju inte rocketscience att se hur det är kopplat på PCB.
Jo, men LCD:n drar ju inte 3.3/3.9 = 0.84A ;)
TomasL skrev: 29 mars 2021, 19:33:40
Varför inte köpa en LCD som har färdigt bibliotek?
Finns inga vettiga bibliotek, för denna typ av produkter.
Detta eftersom du vill ha koden så kompakt smidig och så snabb som möjligt, utan en massa dödvikt.
Dessutom var det fysiska krav på Displayen, fysiskt utförande, interface mm.
Samt att det skulle vara en volymprodukt med långt tid kvar till EOL, dvs en standardprodukt.
Priset var ju dessutom en intressant aspekt också, även möjligheten att köpa i bulk samt leveranstider.
Men du har utgått från ett exempelbibliotek till att börja med? Bara undrar, för jag brukar göra så med typ alla bibliotek. Skriver ingen från grunden helt själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Nej, vi tittade i exempelkoden hur initiering mm gick till, sedan implementerade vi en egen lösning.
Exempelkoden var ett par tre C-funktioner, för att bl.a. visa initiering osv.
Dock tittar man i databladen, så tenderar det inte att vara någon "raket-vetenskap" precis, utan snarare hyffsat enkelt.
Och ja, utifrån databladet för displayen i fråga, så skrev vi ett helt nytt bibliotek, så som vi ville ha det.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag brukar ta typ Arduino C++ bibliotek och skriva om dessa till STM32 C bibliotek. Sjävklart går jag igenom biblioteket och tar bort det som är helt onödigt för en STM32.
Men jag brukar alltid vela ha en grund att stå på först.

Att börja från grunden har jag dock svårt med. Jag tycker att vissa datablad är rent av konstigt skrivna. Men det har med att jag är fortfarande ovan med att läsa register från ett datablad. Alltså jag menar typ vilket register man ska börja med, inte skriva själva funktionen för att t.ex. skicka data via SPI.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Det har och göra med okunskap och ovana, mest okunskap.
Alla datablad jag läst är förhållandevis klara över hur saker skall göras.
Dock när det gäller SPI, så kan det bli lite rörigt, då alla tillverkare verkar ha sin egen terminologi när det gäller SPI-moder osv.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Exakt. Det gäller SPI.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Men det löser man genom att vetha hur SPI fungerar och vad de olika moderna betyder och gör, vilket man får fram i databladen, samt att man läst på en del tidigare.
99% av en design går åt att läsa och först datablad, däri finns inga genvägar.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Jo, men LCD:n drar ju inte 3.3/3.9 = 0.84A ;)
Nej så klart det inte funkar så. Vore ju konstigt om LCDpinnen var GND.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag har en fråga angående om gate-motstånden.

När jag tittar i databladet på 771-BUK9Y07-30B115 så tolkar jag som att om man har 25V spänning mellan D och S, samt en last på D med 1 Ohm och man applicerar 5 Volt på Gate och Source är kopplad till GND, så rekommenderas det att använda ett minst 10 Ohm motstånd på Gate. Eller hur ska jag tolka detta som?

https://www.mouser.se/datasheet/2/916/B ... 599128.pdf
2021-04-21_19-34.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar