Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

rvl skrev: 18 oktober 2020, 16:02:27 Upprepar inte mera det jag skrivit två gånger tidigare...
Om jag tolkar Markering_002.png rätt, så är det fyrlagerskort? Som Tomas säger, tänkte jag inte ladda ned "Inte nerladdad ännu", bara för att bekräfta detta.
Tror att en erfaren designer kan ta fram ett bättre fungerande kort med bara två lager. ...och med fyrlagerskort blir det garanterat flera hästlängder bättre.
4-lagers kort rekommenderas mer än 2-lagers kort.


Se mellan 0.20 till 1:15.
Han berättar att 4-lagers kort är mycket bättre på alla hörn. Nackdelen är att priset går upp något.

2-lager kort rekommenderas för små kort som är enkla.
4-lager kort rekommenderas för avancerade kort som har mycket komponenter på kortet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Mitt kort kan du inte routa manuellt på en timme. Glöm det. Du klarar inte av det.
Varför tror du jag inte skulle klara det?
Det kortet är ju rätt okomplicerat och enkelt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

DanielM skrev: 18 oktober 2020, 16:07:31 Jag har tyvärr inte kollat upp om det finns någon sådan återförsäljare. Jag har förväntat mig att det är jag som ska löda lite.
Är processorn hålmonterad?
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 18 oktober 2020, 16:19:13
Mitt kort kan du inte routa manuellt på en timme. Glöm det. Du klarar inte av det.
Varför tror du jag inte skulle klara det?
Det kortet är ju rätt okomplicerat och enkelt.
För du överdriver. Det är inte första gången du kryddar på saker. Det tog ca 30 minuter för FreeRouting att dra så allt blev optimalt och allt blev anslutet. Om du kan göra det på en timme, varför tror du FreeRouting uppfanns då? För att folk var lata, dåliga, åt chips varje dag och spelar spel istället för att göra nytta?
säter skrev: 18 oktober 2020, 16:25:37
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 16:07:31 Jag har tyvärr inte kollat upp om det finns någon sådan återförsäljare. Jag har förväntat mig att det är jag som ska löda lite.
Är processorn hålmonterad?
Den är ytmonterad. Jag ska ansluta min Raspberry Pi 4 till kortet också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

För att folk var lata, dåliga, åt chips varje dag och spelar spel istället för att göra nytta?
Ja.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

Det gäller att öva upp färdighet, då går allt snabbt utan alla möjliga hjälpmedel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

DanielM skrev: 18 oktober 2020, 16:07:31 Jag har förväntat mig att det är jag som ska löda lite.
Har du god lödvana sedan tidigare?
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 18 oktober 2020, 16:41:49
För att folk var lata, dåliga, åt chips varje dag och spelar spel istället för att göra nytta?
Ja.
Naivt av dig att säga detta utan motivering. Jag höll mycket på med ANSYS för att analysera hållfasthetslära. Här talar vi om att man analyserar på djup nivå. Man började med att rita ut punkter och sedan skulle man dra linjer osv. Mycket att tänka på!
Efter man var klar så gjorde man sin simulering och sedan fick man fram ett svar. Dock så stämde det inte med verkligheten.

Några år senare höll jag på med CATIA och dom hade en inbyggd FEM-analysgenerator som genererade. Den var enklare att använda och mest bara "klicka och dra". Resultatet visade sig stämma riktigt bra med verkligheten.

Så dom kan man dra slutsatsen att använda metoder där man får göra allt själv, och det blir sämre, så kräver det mer erfarenhet för att bli bra på sakerna.
Många företag idag väljer hellre att man autogenrerar kod, ritningar, scheman osv för då kan man sätta mindre erfarna människor framför datorn, för det är ändå datorn som sköter de svåra sakerna.

Microsoft skulle aldrig vara så stora på sin .NET platform om det inte vore för Visual Studio! Medan hard-core knackarna kör fortfarande Emcas, Vim eller "Text editor". Trots att dom är hard-core så lyckas dom ändå inte producera så mycket jämfört de som "fuskar sig fram med verktyg". Den enda gången jag skulle dra ledningar på ett PCB själv, är när jag får tid och jobbar hårt med det och går sedan fram till spegeln som en narcissist och säger "vad duktig du är". För det är ingen i världen som kommer ändå bry sig om jag drog det manuellt eller automatiskt.

Bild

säter skrev: 18 oktober 2020, 16:46:05 Det gäller att öva upp färdighet, då går allt snabbt utan alla möjliga hjälpmedel.
Självklar så måste man öva upp färdighet :) Det är därför jag har lyssnat på alla era tips.
säter skrev: 18 oktober 2020, 17:21:50
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 16:07:31 Jag har förväntat mig att det är jag som ska löda lite.
Har du god lödvana sedan tidigare?
Ja. Dock bara DIP. Har lödigt mycket. Dock aldrig ytmonterat.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

säter skrev: 18 oktober 2020, 15:58:13 Går det inte att köpa färdiglödda kort från Kina?
Jodå! Från Sverige med finns en drös bolag som fixar sånt...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

Då tycker man ju att det vore det enklaste?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 18 oktober 2020, 15:20:54Ta det lugnt istället. Förstår inte varför det är så många som har så kort stubin nu för tiden. Så var det inte för 30 år sedan.
Du måste inse att dra dessa linjer manuellt är tidskrävande och mycket svårt. Därför använder man verktyg för att underlätta (och spara hår) av rent logik.
Att man sätter en avkopplingskondensator ca 1 CM ifrån tror jag knappast resulterar kaos och saker slutar fungera. I så fall skulle jag vilja ha bevis på det också. Övrigt så tycker jag att om mikroprocessorer idag är så känsliga med matningsspänningen så
de kräver avlastningskondensatorer, varför inte implementera in det i själva mikroprocessorn? Halvledartillverkarna verkar ju få plats man vad som helst i en uC nu för tiden.
Nu är jag inte 30 år gammal, så jag vet inte hur det var för 30 år sedan. Men jag gissar att inte du heller skrev så värst mycket på internetforum för 30 år sedan (oavsett hur gammal du är)?
Här är det inte frågan om kort stubin, utan den brinner ganska långsamt i form av att samma saker påtalas ett flertal gånger utan att lyssnas på. Varför ens fråga på ett forum om man inte lyssnar på de råd man får?

Att det kan vara tidskrävande och ibland svårt är jag fullt medveten om.
Och jag är också medveten om att det finns lägen där autoroutern går att använda (även om jag personligen aldrig gör så). MEN, man måste ju såklart veta var det är, och vad som måste göras manuellt.

Jag har sett kort som inte fungerat, på grund av att avkopplingskondensatorer suttit för långt ifrån kretsar.
Exempelvis en liten PIC-processor som styrde ett par små DC-motorer. Så fort motorerna startade så fick processorn frispel. Bättre avkoppling löste problemet.
Även sett switchade spänningsregulatorer som fungerat helkass (började självsvänga vid kanske 20% last), där avkoppling på matningen satt ca 20 mm ifrån. Att flytta avkopplingen till direkt emot matningspinnen gjorde att det fungerade perfekt.

Databladet för din processor skriver så här (sidan 54):
Caution: Each power supply pair (VDD/VSS, VDDA/VSSA etc..) must be decoupled with filtering
ceramic capacitors as shown above. These capacitors must be placed as close as possible
to
, or below, the appropriate pins on the underside of the PCB to ensure the good
functionality of the device
.
Är inte det tillräckligt "bevis" på att tillverkaren inte byggt in all avkoppling som behövs?

säter skrev: 18 oktober 2020, 17:41:12 Då tycker man ju att det vore det enklaste?
Klart det är enklast att lägga ut monteringsjobbet hos någon annan.
Det brukar kosta en ganska bra slant, dock.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

säter skrev: 18 oktober 2020, 17:41:12 Då tycker man ju att det vore det enklaste?
Fast det är ju en erfarenhet att börja lära sig löda ytmonterat också :)
Klas-Kenny skrev: 18 oktober 2020, 17:44:15 Nu är jag inte 30 år gammal, så jag vet inte hur det var för 30 år sedan. Men jag gissar att inte du heller skrev så värst mycket på internetforum för 30 år sedan (oavsett hur gammal du är)?
Här är det inte frågan om kort stubin, utan den brinner ganska långsamt i form av att samma saker påtalas ett flertal gånger utan att lyssnas på. Varför ens fråga på ett forum om man inte lyssnar på de råd man får?
Jag lyssnar. Jag har ju tagit emot de råd jag har fått. Jag uppskattar det.
Att det kan vara tidskrävande och ibland svårt är jag fullt medveten om.
Och jag är också medveten om att det finns lägen där autoroutern går att använda (även om jag personligen aldrig gör så). MEN, man måste ju såklart veta var det är, och vad som måste göras manuellt.
I detta fall så var det inte bara tidskrävande, det var helt omöjligt. Så fort jag drog en linje så fick jag planera om en annan linje. Det liksom...gick inte.
Jag har blandat manuellt och automatiskt. Alla 3.3v och GND är manuellt dragna. Det är endast signalledningar som är automatiskt dragna.

Jag har sett kort som inte fungerat, på grund av att avkopplingskondensatorer suttit för långt ifrån kretsar.
Exempelvis en liten PIC-processor som styrde ett par små DC-motorer. Så fort motorerna startade så fick processorn frispel. Bättre avkoppling löste problemet.
Även sett switchade spänningsregulatorer som fungerat helkass (började självsvänga vid kanske 20% last), där avkoppling på matningen satt ca 20 mm ifrån. Att flytta avkopplingen till direkt emot matningspinnen gjorde att det fungerade perfekt.

Databladet för din processor skriver så här (sidan 54):
Caution: Each power supply pair (VDD/VSS, VDDA/VSSA etc..) must be decoupled with filtering
ceramic capacitors as shown above. These capacitors must be placed as close as possible
to
, or below, the appropriate pins on the underside of the PCB to ensure the good
functionality of the device
.
Är inte det tillräckligt "bevis" på att tillverkaren inte byggt in all avkoppling som behövs?
Ja. Detta är ett tydligt bevis från tillverkaren. Tackar. Vad tycker du om min placering nu?
Markering_010.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

I detta fall så var det inte bara tidskrävande, det var helt omöjligt. Så fort jag drog en linje så fick jag planera om en annan linje. Det liksom...gick inte.
Det går alldeles utmärkt, jag handroutar kort som är betydligt mer komplicerade än ditt, utan några som helst problem.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Mr Andersson »

Capture.PNG
Ser inte det här konstigt ut?
Även om det är samma nät så bör ju inte en vcc-pinne kunna dra ner en annan om den dippar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av JimmyAndersson »

”I detta fall så var det inte bara tidskrävande, det var helt omöjligt. Så fort jag drog en linje så fick jag planera om en annan linje. Det liksom...gick inte. ”

Om det var omöjligt så skulle ju inte auto-routingen klara det. Eller om man ser det såhär: Om auto-router inte fanns, så skulle du inte klarat routa ditt kort. = Du har inte fått in vanan att bedöma om någon annan skulle klarat det på en timma! :)
Skriv svar