Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 8 oktober 2020, 20:47:16 Jo. Dom är 90-tal. När du tvingas titta i datablad och grotta ned dig i binärtal så är vi på riktig gammal nivå. Fler och fler företag börjar allt mer gå över till "enklare verktyg" då dom märker att man behöver inte programmera som det vore 90-tal för att få saker gjorda. Känner ett företag som använder byggde en DAQ med en Arduino för sjukhusutrustning. Det känns dock lite osäkert. :shock:

Ja, hur dom nu tillverkar PCB korten :)
Snälla nån, du har inte en aning om hur man utveklar inbäddade produkter.
Tag SPI till exempel, SPI har ett antal olika överföringsmoder, alla uC-tillverkare har olika namn för dem, och det enda sättet du kan veta vad de egentligen menar är att "grotta ned dig" i databladet.

ALL inbäddad utveckling involverar att kunna sin processor.
Dock det du hitintills visat är ju tämligen enkla saker, och då behöver du inte läsa datablad.
För lite mer avancerade saker behöver du, oavsett om du kör CubeMX eller vad som helst annat, grotta ned dig i databladet.
Det kan handla om kritisk timing, dvs du måste veta hur lång fördröjning du har innan vissa signaler sätts, exempelvis om du har en adress/databus, där kontrollsignalern hanteras av hårdvara.
Kör du DMA mot en serieport, behöver du läsa på för att få reda på hur du kan avgöra om serieporten är klar eller inte, osv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 8 oktober 2020, 19:47:47 Visst, man kan ha ADC, PWM, I/O på en uC. Men det ska ju hänga ihop med varandra också. ADC:n tar ju sin tid att räkna. Även PWM tar ju sin tid och I/O tar ju även sin tid.
Jag skulle nog säga raka motsatsen.
Med de inbyggda periferierna finns det mesta tillgängligt direkt i ett register, det är alltså bara typ en instruktion för att läsa/skriva till dem.

Ska du prata med något över SPI så ska det ju skickas diverse instruktioner till dem, och väntas på den långsamma (jämfört med den interna minnesbussen) kommunikationen.
Med DMA kan det bli i princip lika effektivt, men i princip inte effektivare...

Sen kan det såklart finnas skäl till att ha vissa funktioner i separata kretsar. Men rent att inte "belasta processorn" är sällan eller aldrig en anledning till det.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Okej. Så pass lågt :tumupp: Trodde först 400 kr inkl frakt.

Hur som helst så har jag valt min processor.
https://www.st.com/content/st_com/en/pr ... 2f373.html

3x 16-bit sigma-delta ADCs, with up to 21 single or 11 differential channels and seven programmable gains per channel
12-bit ADCs with 1 MSPS
Up to 2x comparators
Up to 3x 12-bit DACs
USB FS and CAN 2.0B

Det är en STM32 F3 serie som innehåller rätt mycket olika finesser för att just mäta och styra. Jag vet att det finns någt som heter DAQ, men hittar inga som passar mig specifikt bra. Det jag är behov att göra är att mäta 4-20 mA och mäta t.ex. trådtöjning eller vanlig PT100 med brygga. Jag har behov utav att styra med PWM via timers. 12-bit DAC har jag intresse för att jag vill kunna styra en analog signal via DAC och där vill jag helst att DAC:en ska ge ut 4-20 mA.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 8 oktober 2020, 22:36:04
DanielM skrev: 8 oktober 2020, 19:47:47 Visst, man kan ha ADC, PWM, I/O på en uC. Men det ska ju hänga ihop med varandra också. ADC:n tar ju sin tid att räkna. Även PWM tar ju sin tid och I/O tar ju även sin tid.
Jag skulle nog säga raka motsatsen.
Med de inbyggda periferierna finns det mesta tillgängligt direkt i ett register, det är alltså bara typ en instruktion för att läsa/skriva till dem.

Ska du prata med något över SPI så ska det ju skickas diverse instruktioner till dem, och väntas på den långsamma (jämfört med den interna minnesbussen) kommunikationen.
Med DMA kan det bli i princip lika effektivt, men i princip inte effektivare...

Sen kan det såklart finnas skäl till att ha vissa funktioner i separata kretsar. Men rent att inte "belasta processorn" är sällan eller aldrig en anledning till det.
En person som jag har lärt känna bygger alla sina system i logikkretsar och använder bara uC till "tråkiga saker" som ska göra samma sak om och om igen. Medan logikkretsarna har han valt på grund utav robusthet och snabbhet. Han tycker uC tar lite tid, medan en shift-registrerare är snabb. Ja, han är old-school som han uttryckte det.

Men för min del så kanske räcker det med en F3-serie?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

En person som jag har lärt känna bygger alla sina system i logikkretsar och använder bara uC till "tråkiga saker" som ska göra samma sak om och om igen. Medan logikkretsarna har han valt på grund utav robusthet och snabbhet. Han tycker uC tar lite tid, medan en shift-registrerare är snabb. Ja, han är old-school som han uttryckte det.
Han har nog inte förstått vad man har en mikroprocessor till. Att ha externa skiftregister tror jag inte någon annan gör när man har en processor. Man använder det inbyggt i processorn så långt det går för då kan man väldigt enkelt ändra sin applikation/fixa buggar/lägga till nya funktioner utan att behöva göra om kretskort. Det är dessutom billigare/snabbare och tar mindre plats.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

F3 borde funka enligt dina krav. Dock ger ju inte DAC ut 4-20 mA, men det får du ju fixa med motstånd och vad som finns "på andra sidan" processorn
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Jag har faktiskt gjort två designer med uC och shiftregister... som Output extenders.. jag behövde 32 io pinnar utan någon som helst hastigheteskrav, de var utspridda över ett stort kort med.. Blev en onödigt jobbig kapsel om man skulle haft en uC med 32 extra pinnar.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Men hur löder jag fast uC på PCB? Måste jag ha lödpenna eller är det någon speciell ugn man värmer PCB + uC tillsammans med och sedan sitter dom där?

Jag tänker börja med att köpa 1 uC till att börja med. Hoppas det finns återförsäljare som kan sälja styckvis.

Ni får gärna rekommendera mig en enklare uC. Men kravet är PWM, ADC(16-bit) och någon DAC.
Senast redigerad av DanielM 9 oktober 2020, 18:31:18, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev: 9 oktober 2020, 16:31:31
En person som jag har lärt känna bygger alla sina system i logikkretsar och använder bara uC till "tråkiga saker" som ska göra samma sak om och om igen. Medan logikkretsarna har han valt på grund utav robusthet och snabbhet. Han tycker uC tar lite tid, medan en shift-registrerare är snabb. Ja, han är old-school som han uttryckte det.
Han har nog inte förstått vad man har en mikroprocessor till. Att ha externa skiftregister tror jag inte någon annan gör när man har en processor. Man använder det inbyggt i processorn så långt det går för då kan man väldigt enkelt ändra sin applikation/fixa buggar/lägga till nya funktioner utan att behöva göra om kretskort. Det är dessutom billigare/snabbare och tar mindre plats.
Han har byggt många komplexa kommersiella styrsystem igenom logikkretsar och OP-förstärkare.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev: 9 oktober 2020, 16:57:09 F3 borde funka enligt dina krav. Dock ger ju inte DAC ut 4-20 mA, men det får du ju fixa med motstånd och vad som finns "på andra sidan" processorn
Jag får läsa in mig på vad man ska komplettera med en DAC för att den ska ge ut 4-20 mA. Hoppas det inte är någon raketforskning.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Då finns det två personer på planeten som använder externa skiftregister :D
Men hur löder jag fast uC på PCB? Måste jag ha lödpenna eller är det någon speciell ugn man värmer PCB + uC tillsammans med och sedan sitter dom där?
Smal lödspets, tunn löddtenn, flussmedel och lödfläta så går det. Har själv lött flera 48/64 pinnars ytmonterade STM32 på prototypkort. Men undvik QFN eller BGA kasplingar, de är inte lödvänliga för hand.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Jag har också använt skiftregister som IO en gång.
ANvänder Latchar som IO också, på en 16 bitars databus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

AndLi skrev: 9 oktober 2020, 17:47:17 Jag har faktiskt gjort två designer med uC och shiftregister... som Output extenders.. jag behövde 32 io pinnar utan någon som helst hastigheteskrav, de var utspridda över ett stort kort med.. Blev en onödigt jobbig kapsel om man skulle haft en uC med 32 extra pinnar.
Har också gjort några konstruktioner (kommersiella produkter) med skiftregister, inget konstigt med det. Kan få till väldigt billiga utgångar på det viset, om processorn inte räcker till och man inte behöver mer hastighet än så.

Riktiga I/O expanders är ju svindyra, jämfört med skiftregister.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Micke_s »

Jag kan löda din MCU i tqfp/qfn om du vill...
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Tackar för frågan. Men jag tror jag ska lära mig löda ytmonterat :)

Hur som helst. Jag tittade i databladet och hittade ingen "typisk" inkoppling. Jag menar, hur att koppla in så att det går att programmera den.

Jag förväntar mig att man måste ha en kristall och massa motstånd samt kondensatorer?

Eller ksn man verkligen köra den helt naken som den är? Jag ska inte upp i några höga hastigheter. Jag vill bara mäta med den. Så om jag får 1 mätvärde per 100 ms så är jag nöjd.
Skriv svar