Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av DanielM »

Nu har jag inte gjort något projekt på länge så jag tänkte slänga ihop något. Normalt har jag alltid kört på Nucleo utvecklingskort och nu vill jag kunna tillverka egna kort.

Så vad när man tänka på?
Om jag får berätta hur jag har tänkt och där efter får ni slå mig på fingrarna sedan.

1. Jag väljer processor efter behov och pris
2. Jag tankar ned databladet
3. Jag hoppar direkt till I/O pinnarnas format och kollar vilka som VCC, GND och externa oscillatorn.
4. Jag väljer en lämplig kristall t.ex 16 MHz eller 8 MHz.
5. Jag skaffar ett kretskort för att löda fast allt på och kristallen kopplas till STM32.
6. Jag kopplar på strömmen och börjar programmera till den. Här använder jag Stm32CubeIDE med standardinställningar.

Jag har missat mycket? Vadå?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av tecno »

5
förklara dig i mera detalj
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av AndLi »

Var är stegen där du funderar på om din slutliga produkt är möjlig att placera på marknaden och vilka direktiv din design behöver uppfylla?
Var är stegen där du designar lämpliga skydd på dina I/O pinnar?
Var är stegen där du optimerar ditt kretskort för produktion?

Men det kanske bara är ett hobbyprojekt? Då är det väl bara att välja den största möjliga processor du kan löda fast på ditt kort?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av TomasL »

Dessutom, om du inte är rätt van med att löda fine-pitch och har bra lödverktyg, skall du nog fullständigt glömma det där med att "löda fast allt"
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av ToPNoTCH »

Avkopplingar och BOOT1,BOOT2 är nog bra att tänka på med. Och rätt kondensatorer om du använder kristall.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 573
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av Synesthesia »

Det kan vara bra att testa din pinkonfiguration i Stm32CubeIDE redan i början innan du väljer I/O pinnar, det har hänt mig mer än en gång att man fått modifiera för att någon pinne inte gick att konfigurera som tänkt (inte bara för STM32 i och för sig). I alla fall om pinnarna skall gå till något bestämt och inte bara en stiftlist som "universal IO".
Resten är det väl bara att koppla som i Nucleo-korten av det du behöver (kristall, reset, ström).
Programmeraren/debuggern: titta på något schema med STM32 för att se vilka pinnar som skall gå till vad, det finns flera olika konfigurationer där man använder olika många pinnar och olika kontakter.
Om 2-lager kort lägg jordplan på bottenlagret, och placera avkopplingskondensatorerna alldeles vid VCC-pinnarna.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av DanielM »

tecno skrev: 16 september 2020, 22:55:26 5
förklara dig i mera detalj
Det är det jag inte kan.
AndLi skrev: 16 september 2020, 23:11:45 Var är stegen där du funderar på om din slutliga produkt är möjlig att placera på marknaden och vilka direktiv din design behöver uppfylla?
Var är stegen där du designar lämpliga skydd på dina I/O pinnar?
Var är stegen där du optimerar ditt kretskort för produktion?

Men det kanske bara är ett hobbyprojekt? Då är det väl bara att välja den största möjliga processor du kan löda fast på ditt kort?
Du frågar en som inte vet.
Jag har mest bara tänkt att bygga en "bare-bones" STM32. Alltså minimal som det bara går, men den måste ha kristall.
TomasL skrev: 16 september 2020, 23:23:30 Dessutom, om du inte är rätt van med att löda fine-pitch och har bra lödverktyg, skall du nog fullständigt glömma det där med att "löda fast allt"
Jag är inte direkt van med att löda fast SOIC. Men det kanske är dags att jag börjar med det också? Jag har lödigt sådant förut för kul. Rätt svårt att hålla still med handen. Man fick ha förstoringsglas.
ToPNoTCH skrev: 17 september 2020, 00:15:45 Avkopplingar och BOOT1,BOOT2 är nog bra att tänka på med. Och rätt kondensatorer om du använder kristall.
Alltså resistorer kopplat till GND?
Synesthesia skrev: 17 september 2020, 03:56:37 Det kan vara bra att testa din pinkonfiguration i Stm32CubeIDE redan i början innan du väljer I/O pinnar, det har hänt mig mer än en gång att man fått modifiera för att någon pinne inte gick att konfigurera som tänkt (inte bara för STM32 i och för sig). I alla fall om pinnarna skall gå till något bestämt och inte bara en stiftlist som "universal IO".
Resten är det väl bara att koppla som i Nucleo-korten av det du behöver (kristall, reset, ström).
Programmeraren/debuggern: titta på något schema med STM32 för att se vilka pinnar som skall gå till vad, det finns flera olika konfigurationer där man använder olika många pinnar och olika kontakter.
Om 2-lager kort lägg jordplan på bottenlagret, och placera avkopplingskondensatorerna alldeles vid VCC-pinnarna.
Jag funderar på en STM32 32-pinnars. Jag har ett grundligt schema på en STM32, men frågan är om det blir billigare att köpa in delar för sig och bygga eget, än att köpa in en STM32 Nucleo 32 för ca 100 kr? Målet är alltså att komma ned i pris då jag använder STM32 till så många små projekt och i många fall så är projekten så enkla att man kan använda en 8-bits processor eller mindre som bara gör samma sak hela tiden. Men jag kan inte programmera 8-bits AVR/PIC osv för dom är för krångliga då dom inte har det där ultimata framtidsverktyget CubeMX.
Markering_008.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av AndLi »

Värderar du inte din tid (och vår tid) så kanske ren komponentkostnad kommer bli billigare..

Men du försöker konkurrera med ett kort framtaget för att sälja en produkt, och göra det lättillgängligt för tidiga prototyper så man stannar kvar, första silen är gratis typ...

Sätt dit en kristall och kör, skit i resten, det kommer funka, ibland, lite som CubeMX, det kommer funka i down the happy path, släng minsta grus i vägen och det kommer börja strula...

Lycka till! (Det finns sannolikt redan en Arduino STM32 klon som gör precis det du vill till en bråkdel av kostnaden)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av Glenn »

SOIC är lätt, men STM32 är väl ofta QFP ? ..QFP är svårare men med lite lödvana fixar man det utan större problem hemma också, det finns betydligt värre kapslingar.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 17 september 2020, 10:53:24 Värderar du inte din tid (och vår tid) så kanske ren komponentkostnad kommer bli billigare..

Men du försöker konkurrera med ett kort framtaget för att sälja en produkt, och göra det lättillgängligt för tidiga prototyper så man stannar kvar, första silen är gratis typ...

Sätt dit en kristall och kör, skit i resten, det kommer funka, ibland, lite som CubeMX, det kommer funka i down the happy path, släng minsta grus i vägen och det kommer börja strula...

Lycka till! (Det finns sannolikt redan en Arduino STM32 klon som gör precis det du vill till en bråkdel av kostnaden)
Jag konkurrerar inte. Detta är inte affärer.

Jag har testat köpa in en Arduino STM32 från Bangood, men inget av dessa går att programmera med STM32-verktyget längre. Man måste ha en äkta STM32 processor nu.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av Findecanor »

OBS att jag är inte någon kretsdesigner, men ...

Jag tror att du skulle kunna använda dig av schemat för Nucleo32 i stort sett rakt av, men... tänk på att små avkopplingskondensatorer bör sitta så nära sin pinne på µC:n som möjigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av Glenn »

Du kan inte använda en Bluepill då ?

Det använde jag för min greaseweasle-klon, och jag programmerade den med ST's verktyg.

(Sen tror jag att det dräller av bluepillkloner med fejkade chip också iofs, jag köpte min från tüskland..)
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av DanielM »

Jag ska kolla efter BluePill som fungerar med STM32's verktyg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av DanielM »

Fast det känns ändå värdelöst med BluePill då man kan göra det enklare. Oftast så kanske man vill få plats på mindre kretskort om man bara ska använda t.ex. 2 pinnar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jösses, vissa här verkar försöka få det att låta som att det vore någon raketforskning att få till ett kort med en STM32.

Du är ganska rätt ute i din första post.
Tänk som sagt på avkopplingskondensatorer, kondingar till kristallen och BOOT-pinnarna.
Pull-up och någon konding på reset också.
Och att även dra ut ISP-pinnarna till en lämplig kontakt.
Kika på en referensdesign så kommer du långt.
Kanske kan behövas Pull up/down på ISP-pinnarna också, gör som referensdesignen.

Lyckas du med de sakerna är det inte mycket som kan gå fel, normal PCB-design bara.
Oavsett om det blir billigare eller ej är det jättebra att börja göra sådant, om du någon gång vill komma längre som konstruktör än att bara bygga one-of Arduino-råttbon.
Att kunna rita egna kort med "lösa" komponenter är A och O som konstruktör, inte bara stoppa ihop moduler.
Skriv svar