Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av ToPNoTCH »

Tidigare skrev du:
men frågan är om det blir billigare att köpa in delar för sig och bygga eget, än att köpa in en STM32 Nucleo 32 för ca 100 kr? Målet är alltså att komma ned i pris
Lägre pris, mindre storlek ?

Vad vill du egentligen ?

Det finns inga "Arduino STM32" möjligtvis STM32 som någon pillat in en bootloader som funkar med Arduino tillägget för STM32.
Så länge MCU är en STM32 så funkar verktygen. Vilket kort de sitter på är helt egalt.

Vad BOOT pinnarna gör finns i databladen. Klart man kan sätta dom till GND via motstånd, men det är smartare med en strap, lödbygel eller liknande.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av Synesthesia »

Är det för att spara pengar, är jag lite tveksam över lönsamheten, på en del varianter kostar det mer att köpa komponenterna än en färdig Nucleo. Det ingår även en programmerare/debuggger + USB serieport interface i en färdig Nucleo.
Fine-pitch är annars inte jättesvårt att löda om du bara ser vad du gör: det pilliga är att centrera kretsen, löd sedan 2 ben i varsin ända så den inte flyttar sig, eventuellt värma och rätta centrering, droppa några droppar fluss, ha lite tenn på lödkolven, sedan behöver du bara dra lödkolven med tennet över alla benen ungefär. Om det skall handlödas så skulle jag använda hålmonterat där det går för att slippa löda ytmonterat.

Det finns även 8-bit med något som motsvarar CubeMx, fast här kallas den "Processor Expert" istället, och förutom att konfigurera interface gör den färdiga "events" (interrupter), om det kan vara något för enklare byggen:
"CodeWarrior® for MCUs (Eclipse IDE)" och "Special Edition" för 9S08: https://www.nxp.com/design/software/dev ... _DOWNLOADS
Debugger/programmerare orignal är rätt dyr men det finns USBDM för några hundra.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av Rick81 »

Du kommer inte billigare undan än Nucleo om du ska göra montering i maskin i små volymer. Kör du lödning själv kan det blir det lite billigare. Största fördelen är givetvis att man slipper lösa moduler och kan göra layouten så den passar produkten.

Det är inte så svårt göra ett kretskort för STM32, men tänk på att du väljer en lödvänlig processor, dvs så man kan löda på stiften tex LQFP, undvik BGA, QFN kasplingar.

Kolla schema på dev kit från Nucleo, och gör en copy paste på det schemat på det du behöver. Sedan kan du anpassa layout efter dina önskemål.

Tips på gratis CAD program (begräsning på 2 lager men tror du kan klara dig med det):
https://www.autodesk.com/products/eagle ... quantity=1

Och ex här kan du beställa själva kretskorten:
https://www.pcbcart.com/pcb-fab/pcb-prototype.html
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 17 september 2020, 19:22:28 Jösses, vissa här verkar försöka få det att låta som att det vore någon raketforskning att få till ett kort med en STM32.

Du är ganska rätt ute i din första post.
Tänk som sagt på avkopplingskondensatorer, kondingar till kristallen och BOOT-pinnarna.
Pull-up och någon konding på reset också.
Och att även dra ut ISP-pinnarna till en lämplig kontakt.
Kika på en referensdesign så kommer du långt.
Kanske kan behövas Pull up/down på ISP-pinnarna också, gör som referensdesignen.

Lyckas du med de sakerna är det inte mycket som kan gå fel, normal PCB-design bara.
Oavsett om det blir billigare eller ej är det jättebra att börja göra sådant, om du någon gång vill komma längre som konstruktör än att bara bygga one-of Arduino-råttbon.
Att kunna rita egna kort med "lösa" komponenter är A och O som konstruktör, inte bara stoppa ihop moduler.
Tackar! Ledsen för sent svar!

Ja, jag vill alltså lära mig löda fast processorer på kretskort. Nu talar jag om enkla processorer som går att löda med utrustning från Kjell och Company.
För jag gillar inte att köpa ett komplett utvecklingskort som bara ska göra en eller två saker. Känns överdrivet och o-proffsigt.
ToPNoTCH skrev: 17 september 2020, 19:34:51 Tidigare skrev du:
men frågan är om det blir billigare att köpa in delar för sig och bygga eget, än att köpa in en STM32 Nucleo 32 för ca 100 kr? Målet är alltså att komma ned i pris
Lägre pris, mindre storlek ?

Vad vill du egentligen ?

Det finns inga "Arduino STM32" möjligtvis STM32 som någon pillat in en bootloader som funkar med Arduino tillägget för STM32.
Så länge MCU är en STM32 så funkar verktygen. Vilket kort de sitter på är helt egalt.

Vad BOOT pinnarna gör finns i databladen. Klart man kan sätta dom till GND via motstånd, men det är smartare med en strap, lödbygel eller liknande.
Jag vill bara lära mig att bygga från grunden. Sådant är ett måste. Ogillar bygga kråkbon av utvecklingskort. Ser förjävligt ut och svårt att felsöka efter en tid. :)
Synesthesia skrev: 18 september 2020, 00:54:55 Är det för att spara pengar, är jag lite tveksam över lönsamheten, på en del varianter kostar det mer att köpa komponenterna än en färdig Nucleo. Det ingår även en programmerare/debuggger + USB serieport interface i en färdig Nucleo.
Fine-pitch är annars inte jättesvårt att löda om du bara ser vad du gör: det pilliga är att centrera kretsen, löd sedan 2 ben i varsin ända så den inte flyttar sig, eventuellt värma och rätta centrering, droppa några droppar fluss, ha lite tenn på lödkolven, sedan behöver du bara dra lödkolven med tennet över alla benen ungefär. Om det skall handlödas så skulle jag använda hålmonterat där det går för att slippa löda ytmonterat.

Det finns även 8-bit med något som motsvarar CubeMx, fast här kallas den "Processor Expert" istället, och förutom att konfigurera interface gör den färdiga "events" (interrupter), om det kan vara något för enklare byggen:
"CodeWarrior® for MCUs (Eclipse IDE)" och "Special Edition" för 9S08: https://www.nxp.com/design/software/dev ... _DOWNLOADS
Debugger/programmerare orignal är rätt dyr men det finns USBDM för några hundra.
Inte för att spara pengar. Kanske lite i långa endan. Men jag vill bli bättre på att bygga från grunden.

Jag tror jag ska följa STM32's schema över Nucleo 32 pinnars.

CubeMX känns bättre. Finns ju STM8 :)
Rick81 skrev: 18 september 2020, 09:11:31 Du kommer inte billigare undan än Nucleo om du ska göra montering i maskin i små volymer. Kör du lödning själv kan det blir det lite billigare. Största fördelen är givetvis att man slipper lösa moduler och kan göra layouten så den passar produkten.

Det är inte så svårt göra ett kretskort för STM32, men tänk på att du väljer en lödvänlig processor, dvs så man kan löda på stiften tex LQFP, undvik BGA, QFN kasplingar.

Kolla schema på dev kit från Nucleo, och gör en copy paste på det schemat på det du behöver. Sedan kan du anpassa layout efter dina önskemål.

Tips på gratis CAD program (begräsning på 2 lager men tror du kan klara dig med det):
https://www.autodesk.com/products/eagle ... quantity=1

Och ex här kan du beställa själva kretskorten:
https://www.pcbcart.com/pcb-fab/pcb-prototype.html
Exakt. Jag vill anpassa mina applikationer så jag har det jag behöver, istället för att köpa in ett fett utvecklingskort som tar massa plats och kostar ca 300 kr med frakt. Känns inte värt.

Tackar! Jag ska titta på detta. Normalt kör jag allt som är GNU licens.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av TomasL »

Jag vill bara lära mig att bygga från grunden. Sådant är ett måste. Ogillar bygga kråkbon av utvecklingskort. Ser förjävligt ut och svårt att felsöka efter en tid
Då skall du ju inte kopiera ett utvecklingskort, utan starta från scratch.
istället för att köpa in ett fett utvecklingskort som tar massa plats och kostar ca 300 kr med frakt. Känns inte värt.
Nja, om du skall göra one-off kort så lär din kostnad bli minst 10x per kort.
2 lager är ingen bra grejj med dagens prollar.
Personligen så skulle jag inte fundera på mindre än 4 lager för ett processorkort.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av mankan »

Ser inte att det ska behövas fyrlagerskort för en STM32. När man börjar blanda in externt RAM med lite hastigheter och andra bussar som flash, PCIe, USB3 och HDMI så då är det säkert enklare med 4 lager fast det går med 2 det också, men då måste man veta vad man gör. (Jag som hobby-HW-designer skulle inte klara det men jag vet att det går). Skickade för övrigt mitt första egenritade kort för tillverkning med en STM32 på i tisdags. En STM32L031F6P6 med RS-485 och ett par skiftregister och en SMPS (också första gången).
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Bygga eget STM32 kort? Vad bör man tänka på?

Inlägg av perra_e »

En lång film på ett STM32-baserat kort i KiCAD från början till slut.
https://www.youtube.com/watch?v=t5phi3nT8OU
Skriv svar