STM32 har allt - Utom trådlöshet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 21 januari 2021, 17:23:04 Det blir väl ungefär lika mycket externt klister om du tar en STM32F207 mot om du tar en STM32F205 och en W5500

Jag hade helt klart valt STM32F207 spåret, jag har kört en gammal W5100 och en ATMEGA1284 i ett gammalt projekt, man är ju nervös varje dag att det ska hittas en bugg i TCP/IP stacken i kislet vilket hade gått att lösa med en mjukvarufix med STM32F207... Men fortfarande såhär 8 år senare och ett antal tusen enheter på marknaden håller det ihop..

Finns inget krav på att köra RTOS bara för att man kör LWIP på STM32...
Visst är W5500 stabil och beprövad.
Men jag tänker mer ergonomiskt och enkelt. Det är väll bättre att ha FreeRTOS-TCP + FreeRTOS på en uC som har inbyggt ethernet.
Alltså det finns något som heter FreeRTOS+TCP https://www.freertos.org/FreeRTOS-Plus/ ... index.html
Denna hanterar alltså TCP stack och man har anslutning med Ethernet hos processorn.
Mr Andersson skrev: 21 januari 2021, 17:31:13 Jag hade varit väldigt försiktig med hårdvaru-tcp/ip.. Alla som försökt (som jag sett) har lyckats bygga in säkerhetshål.
Mjukvara är lätt att uppdatera jämfört med att byta ut hårdvaran.
Okej. Tack! Men om W5500 har osäkerhet så kanske man inte ska använda den då.
Rick81 skrev: 21 januari 2021, 18:03:36 Lekte med ENC26J80 med STM32....efter det är jag väldigt skeptiskt till externa SPI/Ethernet chip...det chippet hade hur många konstiga instabiltetssaker som helt....enda sättet använda den är nog pinga www.google.se varje sekund och starta om skiten om den inte får svar....

såå jag hade lätt valt STM32 med inbyggd Ethernet..
Då väljer jag också en STM32 med inbyggt Ethernet :) Ni har ju prövat metoderna och ni vet bäst.
Vad tror du då om detta?
https://www.freertos.org/FreeRTOS-Plus/ ... index.html
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Rick81 »

Tycker det ser intressant ut!
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Fast nu när den där processorn jag har valt - STM32H730VBT6 - Har RTOS och LwIP i STM32CubeIDE så då kanske det är lika bra att använda det.
Du vet inte hur man gör för att sätta upp LwIP med STM32? Jag har sökt lite på LwIP, men det verkar vara fattig information om hur man gör.
Jag vill ju bara att STM32 ska ansluta internet och sedan vill jag använda socket-kommandon för att kommunicera. Inte svårare än så vill jag göra.

Jag önskar FreeRTOS kunde styra GPIO pinnarna också och göra allt det CubeMX kan göra. Då hade FreeRTOS varit perfekt!
Senast redigerad av DanielM 21 januari 2021, 22:52:11, redigerad totalt 1 gång.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Rick81 »

Har för mig det finns exempelkod för LWIP i Hal biblioteket för STM32H7
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Bra! Då ska jag ta mig i ditt där.

Annars då?
Tror du hemsidor på en STM32 rekommenderas? Eller är det bara hobby-folk som gör det?
När jag gör hemsidor så brukar jag använda Spring Boot för att göra webbapplikationerna. Riktigt underbart smidigt.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Rick81 »

Beror hellt vad det är för hemsida.

Ska du ex ha GUI för konfigurera en hårdvara, funkar det bra i stm32

Ska du ex ha en sida där folk laddar upp/ned bilder funkar stm32 mindre bra.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Jag tänkte konfiguering.
Men måste man inte ha något lösenord i LwIP? LwIP kanske inte hanterar sådant?
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av ToPNoTCH »

DanielM skrev: 21 januari 2021, 22:48:18 Jag önskar FreeRTOS kunde styra GPIO pinnarna också och göra allt det CubeMX kan göra. Då hade FreeRTOS varit perfekt!
Jag tycker du bladar olika begrepp hela tiden.

Cube MX styr inga pinnar och kommer aldrig göra det heller.
Det är en kodgenerator som genererar en grundkonfiguration (initieringar av peripherals) för STM HAL.
Jag får känslan att du tror att Cube MX är ett operativsystem eller något.

Du kan välja att lägga till FREERTOS i CubeMX, så får du initieringskoden genererad på samma sätt.
Finns under meny "middleware" i CubeMX. Man väljer inte mellan CubeMX och FREERTOS.

För övrigt så kan du givetvis styra pinnar och allt även när du kör FREERTOS.
Vet du ens vad ett RTOS är och dess för och nackdelar ?

Om du inte vet det så undrar jag varför du funderar på att köra det.

Du frågar efter jämförelser mellan att köra ett Ethernetchip och Microprocessor ?
Du kan inte köra W5500 utan uC, så frågan är ju helt galen.

Man blir ju helt förvirrad av dina inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 21 januari 2021, 23:58:30 Men måste man inte ha något lösenord i LwIP? LwIP kanske inte hanterar sådant?
LWip är en TCP/IP stack, lösenord och annan säkerhet löses vanligtvis högre upp, om behovet finns...
Bara att börja implementera de protokoll du vill använda med önskad säkerhetslösning.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

ToPNoTCH skrev: 22 januari 2021, 00:44:12 Jag tycker du bladar olika begrepp hela tiden.
Nej.
Cube MX styr inga pinnar och kommer aldrig göra det heller.
Det är en kodgenerator som genererar en grundkonfiguration (initieringar av peripherals) för STM HAL.
Jag får känslan att du tror att Cube MX är ett operativsystem eller något.
Jag har byggt många projekt i CubeMX och jag vet att det är en projektuppstartare som underlättar.
Du kan välja att lägga till FREERTOS i CubeMX, så får du initieringskoden genererad på samma sätt.
Finns under meny "middleware" i CubeMX. Man väljer inte mellan CubeMX och FREERTOS.
Jag vet. Jag har redan använt FreeRTOS i CubeMX.
För övrigt så kan du givetvis styra pinnar och allt även när du kör FREERTOS.
Vet du ens vad ett RTOS är och dess för och nackdelar ?
Kan jag styra pinnar från FreeRTOS, eller gäller bara FreeRTOS trådar/tasker?
Nackdelen med RTOS är att det drar mycket minne.
Om du inte vet det så undrar jag varför du funderar på att köra det.
För manualer från ST säger att man ska göra det om man kör Ethernet.
Du frågar efter jämförelser mellan att köra ett Ethernetchip och Microprocessor ?
Du kan inte köra W5500 utan uC, så frågan är ju helt galen.
Detta vet jag.
Man blir ju helt förvirrad av dina inlägg.
Du läser bara delvis av inläggen :)
AndLi skrev: 22 januari 2021, 09:24:59 LWip är en TCP/IP stack, lösenord och annan säkerhet löses vanligtvis högre upp, om behovet finns...
Bara att börja implementera de protokoll du vill använda med önskad säkerhetslösning.
Jo. Det vet jag. Men tänkte om LwIP hade någon inbyggt funktion för detta.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Mr Andersson »

> Men tänkte om LwIP hade någon inbyggt funktion för detta.

Varför skulle det finnas? tcp/ip är ett transportlager. Du jämför äpplen med tomater.
Det är som att förvänta sig att postnord ska rätta stavfel i breven de transporterar.
Det enda lwip gör är att se till att data som kommer fram till mottagaren är samma som skickades från avsändaren. Det är helt ovetandes om innehållet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11338
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 22 januari 2021, 10:14:54 Kan jag styra pinnar från FreeRTOS, eller gäller bara FreeRTOS trådar/tasker?
Alltså;
FreeRTOS är ju bara ett OS som ger viss "trådhantering". Sen är det ju helt fritt fram att göra precis vad du vill i dina tasker. Där kan du styra hur mycket pinnar du vill, med de vanliga HAL-drivrutinerna ifrån CubeMX.

FreeRTOS ger dig ingen "hjälp" med själva styrningen av några pinnar. Men naturligtvis kan det göras i en task, under FreeRTOS.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Mr Andersson skrev: 22 januari 2021, 10:37:41 > Men tänkte om LwIP hade någon inbyggt funktion för detta.

Varför skulle det finnas? tcp/ip är ett transportlager. Du jämför äpplen med tomater.
Det är som att förvänta sig att postnord ska rätta stavfel i breven de transporterar.
Det enda lwip gör är att se till att data som kommer fram till mottagaren är samma som skickades från avsändaren. Det är helt ovetandes om innehållet.
Jag vet att LwIP är ett transportlager, men man vet aldrig med dagens bibliotek. Dom är som en fällkniv.
Klas-Kenny skrev: 22 januari 2021, 10:57:54 Alltså;
FreeRTOS är ju bara ett OS som ger viss "trådhantering". Sen är det ju helt fritt fram att göra precis vad du vill i dina tasker. Där kan du styra hur mycket pinnar du vill, med de vanliga HAL-drivrutinerna ifrån CubeMX.

FreeRTOS ger dig ingen "hjälp" med själva styrningen av några pinnar. Men naturligtvis kan det göras i en task, under FreeRTOS.
Som jag misstänkte.

Det jag tänker göra nu är att bygga ihop en STMH730VB. Målet är att bygga en socket-klient, samt att använda externa OPAMPS som ger ut 0 till 4v, samt DAC som också ger ut 0 till 4v.
Ni får gärna komma med förslag mer. Jag har många GPIO's över.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Nu har jag gjort grunden för att få en uC att starta. Jag valde F107 då den var billigare och mindre GPIO's. Jag kommer troligtvis få en hel del över också.

Vilken Ethernet PHY rekommenderar ni mig?
Jag har hittat en manual här, men just denna uC finns inte i KiCad för mig. Där har jag ett problem.
https://andybrown.me.uk/2012/09/01/ethe ... stm32f107/
screenshot.jpg
screenshot_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 22 januari 2021, 17:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Det var ju helt klart ett hopp i familjen... Trodde F207 var den minste med Ethernet, men tydligen inte..

Jag skulle tagit den Mac som sitter på Nucleo korten, det borde leda till minst strul...
(vilket enligt bomen för F207ZG är "internet IC,LAN8742A-CZ-TR,SQFN-24,MICROCHIP")
Skriv svar