Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av teljemo »

Hej,

Vi har en maskin på jobbet som ska köras med en robotarm majoriteten av tiden men det ska finnas möjlighet att en operatör ska kunna köra manuellt.
En operatör ska då hålla i en träplatta med hål i och träffa dessa hål på en styrpinne.

För att göra det lättare vill jag ha en laserprick som lyser på träplattan som ett riktmärke för operatören.
Just nu har jag satt dit en lasergivare och använder bara punkten men det känns som ett slöseri då den givaren har en ganska hög prislapp och den utnyttjas inte som den ska.

Hittade lasermoduler på elfa men jag vet inte hur jag tolkar information på såna komponenter.
Jag har pratat med elfa men dom vet inte heller tyvärr...

Jag behöver veta att det blir en skarp punkt som syns i en ljus miljö på ett avstånd av nånstans mellan 500 mm - 1000 mm.

Här är en modul jag hittat som ser ut att endast vara en punktlaser och inget annat.
Men funkar den för det jag behöver direkt eller är det en del som behöver påbyggnad av linser o så?
(Den kanske är lite klen också med max spänning på 5V?)

https://www.elfa.se/sv/lasermodul-mw-65 ... p/17570278
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av tecno »

Det är väl bara att prova den du länkar till, inga större slantar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av teljemo »

Hade det varit till mig själv hade jag gjort de men det är till jobbet och vi försöker arbeta med "smarta kostnader" där en del är att inte tänka just så :)
Kan jag inte få fram om det är rätt eller fel på annat sätt än att prova och nästa modell som man kanske vet är rätt visar sig kosta 5K så är det ju försvarbart smart att ändå prova denna först..
Kostnaden för att jag sitter och letar efter rätt produkt överstiger ganska snabbt kostnaden på den lilla komponenten.. Så då gör jag det en söndag så kostar det inte företaget nåt... :lol:

Jag har en väg till att gå först om ingen här heller kan lista ut det och det är Ahlsell innesälj som går över lik för att svara på våra frågor och hitta rätt produkter..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av AndLi »

Hur mäter ni besparningarna ni gör med era "Smarta kostnader".

Jag hade blivit frustrerad och bytt jobb.. men ni driver väl tillverkning och inte utveckling? I tillverkning verkar tyglarna alltid vara åtdragna max och synliga kostnader det fulaste man kan ha... kan man gömma dem är det toppoäng. Precis som ni gör här . Flyttar kostnaderna till dess anställdas fritid.. som sen kräver mer lön för de ger extra för företaget..

Blir en dyr peklaser till slut...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av RDX* »

Det står att strålen för elfa lasern är kollimerad, så det borde inte behövas extra linser.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av GeekJoan »

På 500-1000 meters håll kommer det inte vara en punkt längre. Snarare en "prick" på 1 meter som är så svag att du knappt kommer se den. https://en.wikipedia.org/wiki/Beam_divergence
Här kan du räkna ut själv hur stor "pricken" kommer vara http://www.pseudonomen.com/lasers/calcu ... lator.html
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av Meduza »

@GeekJoan: 500-1000 MILLImeter stod det ovan :-)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av GeekJoan »

Ja, det var lite skillnad. :vissla:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver en punktlaser för att markera en punkt på ca 0,5-1m avstånd

Inlägg av Meduza »

@teljemo Den där lasermodulen du har länkat till kommer fungera utmärkt för ditt syfte.

Hur stark den är har inget att göra med drivspänningen, utan med vilken uteffekt den är speccad till.
Skriv svar