Optisk hjulinställning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av Bosen »

Jag är ganska säker på att det inte är det som är syftet i detta fallet. Man rullar med markörerna på så givetvis är det för att få fram vissa vinklar. Förmodligen Camber... men jag skulle vilja veta mer i detalj.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av verkstaden »

Om det är den modellen med speglar på hjulen så rullar man fram och bak en aning så datorn kan räkna ut var rotationsaxeln på hjulen sitter, mycket smidigare än den gamla modellen där man nollar upp alla hjulen först och sen hissar bilen och snurrar hjulen ett halvt varv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av grym »

mrfrenzy skrev: 5 augusti 2020, 14:19:24 Såhär enkelt gjorde vi förr i tiden för att ställa toe på framhjulen:
Mät med linjal mellan bakre delen av fälgarna, skruva fast linjalen.
Flytta linjalen till främre delen och kolla skillnaden. Justera tills det är rätt toe in/out.

Provkör. Om bilen drar åt höger när ratten står rakt så justerar man båda hjulen lite åt vänster och upprepar proceduren.
Körde många tusen mil utan problem med däckslitage med bilar justerade på det sättet.
nyare bilar med breda lågprofilsdäck är väl i betydligt känsligare i inställningen än vad äldre smala högprofilsdäck var

men att ha en mätsticka är bra, funderar på att göra en som är i båge så man kommer åt ordentligt
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av svanted »

tror inte däcktypen spelar toll vad gäller toein, haset i sidled blir detsamma...
däremot camber blir mera känsligt med breda låga däck.

edit:
rättar mig själv,
höga smala däck sviktar mera p.g.a. rullmotståndet och behöver mera toein...
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av Mindmapper »

grym skrev: 9 augusti 2020, 07:11:20
mrfrenzy skrev: 5 augusti 2020, 14:19:24 Såhär enkelt gjorde vi förr i tiden för att ställa toe på framhjulen:
Mät med linjal mellan bakre delen av fälgarna, skruva fast linjalen.
Flytta linjalen till främre delen och kolla skillnaden. Justera tills det är rätt toe in/out.

Provkör. Om bilen drar åt höger när ratten står rakt så justerar man båda hjulen lite åt vänster och upprepar proceduren.
Körde många tusen mil utan problem med däckslitage med bilar justerade på det sättet.
nyare bilar med breda lågprofilsdäck är väl i betydligt känsligare i inställningen än vad äldre smala högprofilsdäck var

men att ha en mätsticka är bra, funderar på att göra en som är i båge så man kommer åt ordentligt
Köpte en begagnad S40 som hade riktigt breda lågprofildäck som sommardäck. Ytterändarna fram slets ner väldigt fort. Lämnade in den för justering. samma sak.
Sket i lågprofildäcken och körde orginaldimensionerna, inga problem.

Gillar inte lågprofildäck alls. Nu har vi en V60 på firman med lågprofildäck. Spårkänslig och seg att styra. När jag kom in på vita linjerna i en innerkurva fick jag en gång att den ville dra ner mig i diket. Som tur var så höll jag i ratten ordentligt. Känner av de vita linjerna och ojämnheter i vägen på ett otäckt sätt. Jag vill byta däck men får inte med mig de övriga på jobbet.

Gjorde en mätsticka av vp-rör för justering av toe in för länge sedan. Ett mindre rör i det långa röret (som slitsades lite) och en slangklämma för att nypa fast i rätt längd. Gjorde markeringar på det korta inre röret. Var lite sladrigt, men det fungerade. Förbättrade sedan genom att styva upp VP röret med en klent dimensionerat vinkeljärn i aluminium. (heter det vinkeljärn när det är av aluminium. Känns inte rätt att kalla det vinkelaluminium.) Vinkelprofil i aluminium känns också dumt.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av Repen »

Vinkel-stång, platt-stång, T-stång, fyrkant-stång, sexkant-stång så stång oavsett material.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av Bosen »

Mindmapper:
Antagligen handlar det mer om bredden (ET) än om profilen på däcken....
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av Bosen »

verkstaden skrev: 9 augusti 2020, 03:39:59 Om det är den modellen med speglar på hjulen så rullar man fram och bak en aning så datorn kan räkna ut var rotationsaxeln på hjulen sitter, mycket smidigare än den gamla modellen där man nollar upp alla hjulen först och sen hissar bilen och snurrar hjulen ett halvt varv.
Är det någon som har möjlighet att förklara detta mer "matematiskt"?
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av verkstaden »

Inte matematiskt men principen, i alla fall på den äldre varianten... Några år sedan jag gjorde detta sist och min egen hjulinställningsutrustning är utlånad för flera år sen eftersom jag inte håller på med detta numera.

Du klämmer fast en modul per hjul, min var inte trådlös men i princip alla tillverkade efter hedenhös är trådlösa, nollar upp och aktiverar alla. Kommer en fråga "Rotera framhjulet ett halvt varv" och sedan "Rotera bakhjulen ett halvt varv", eller om det var tvärtom. Du klämmer ju på fälgen men den kan vara krokig osv, när du gjort snurrningen på framhjulen så jämför datorn med tidigare värden och rotationsaxeln ligger väl teoretiskt mitt emellan dessa två värden för varje hjul?

Den nya varianten med speglar gör samma sak på en liten bit av ett varv... Speglarna har olika facetter/punktkombinationer vid väldigt små vinkelvariationer, det plus läget är det som kameran läser ut fick jag förklarat då jag var frågvis.
Plus att du inte ändrar lägen på bussningar fjädring hjullager mm eftersom du aldrig lyfter bilen, kommer ihåg var ratten ska vara så den står rakt när hjulen har justerats.

Med data från speglarna vet du hur långt det är mellan fram och bakaxel, var rotationscentrum är på alla hjulen och centrumlinjen på bilen.
Nu borde de flesta vinklar (har bara varit med om att toe in och cambervinkeln justerats) kunna brytas ned i trianglar och räknas ut

Finns en hel del videos om utrustningen på Youtube, sök på till exempel Hunter Hawkeye.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av GastonDeVille »

Om man nu ska göra hjulinställning så bör man först byta alla bussningar mm till nya annars blir väl hela hjulinställningen fel ändå eller att man bara kompenserar för trötta bussningar? :humm:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Optisk hjulinställning

Inlägg av Bosen »

Givetvis måste man kolla glapp på allt innan man gör en hjulinställning.


Jag är ganska fascinerad över att det kommer en massa kommentarer om generell hjulinställning när jag frågar om en viss teknik...

Tråden handlar om hur hjulinställningsmaskinen fungerar, inte hur man gör en hjulinställning.

Kan vi hålla oss till det jag frågar om framöver?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Optisk hjulinställning

Inlägg av Palle500 »

Bosen skrev:Givetvis måste man kolla glapp på allt innan man gör en hjulinställning.


Jag är ganska fascinerad över att det kommer en massa kommentarer om generell hjulinställning när jag frågar om en viss teknik...

Tråden handlar om hur hjulinställningsmaskinen fungerar, inte hur man gör en hjulinställning.

Kan vi hålla oss till det jag frågar om framöver?
Du är lite arrogant tycker jag. För att kunna göra en egen Lösning måste man även diskutera hur vinklarna påverkar och hur man justerar för att säkerställa att man fortfarande har rätt mätdata eller att man behöver nolla utrustningen efter tex justering av camber på tex en V70 då du oftast behöver demontera hjulet för att komma åt. För att inte tala om justering av caster. Eller vill du endast veta hur man ställer toe-in?
På min tid som bilmek så rullade man bilen bakåt och alltid lite framåt för att få rätt toe-in värden. Denna kunskap kan även behövas idag så man inte hänfaller till att lita på digitala värden som absolut värden.
Skriv svar