webbkamera mot okulär

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

webbkamera mot okulär

Inlägg av grym »

har ett centreringsmikroskop som varit sönder några år men jag lyckats byta objektiv på och få nollningen på

dock har den några nackdelar, okularet är gjort för folk utan glasögon, som vanligt från förr, och när man ska använda den så är den ofta illa till

funderar på att ha en webbkamera mot okularet och sedan kolla i datorn bildskärm som är vid maskinens panel

dock, brukar det behövs lite mer tele på linsen för vettig funktion, någon som provat runt och hittat något användbart koncept?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av grym »

tog en bild med mobilen med, som synes behövs lite mer tele på kameran
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av tecno »

1. är optiken på kameran fokuserbar?
2. kan du lossa tuben till okularet?

Prova närmare och makrofokusera kameran så kanske du hittar ett bra läge. Notera avstånd och knöla till nåt användbart.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av Nerre »

Jag vill minnas att det inte är optimalt att sätta en kamera på ett okular som är gjort för att kolla i med ögat.

Det bästa är att byta ut okularet, men exakt vad man ska byta till är jag lite osäker på.

Vill också minnas att okular är gjorda så att synskärpan ligger på 1 meters håll, för det är tydligen vad ögat ställer in sig på när man tittar i ett okular. Så första steget borde då vara att ställa in kamerans fokus på 1 m.

Hobbyastronomer ansluter väldigt ofta kamera till teleskop, alltså borde det finns dussintals webbsidor där ute som förklarar hur man gör det. Principen borde vara samma oavsett om det är teleskop eller mikroskop.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av Hedning »

Microsoft LifeCam Studio går att modiffiera så att den kan monteras på ett okular.
Okularet måste vara åt "widefield"-hållet annars fyller inte bilden ut kamerans sensor.
Jag har kompromissat och nöjt mig med att den runda mikroskopbilden blir avklippt
10 % upptill och nertill på 1920 x 1080. Mina okular är Leitz Wezlar W 10x och det är
vad som kallas utgångspupillen och några andra faktorer som avgör om det funkar
eller inte. Modifieringen är omfattande och kräver rätt mycket finlir, idén hederligt
stulen från något forum för astro-fotografer.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av Hedning »

... för lågt espressotryck i blodkärlen - glömde ett exempel.
Mikrofoto.jpg
Låg förstoring i detta foto. Gör man rätt funkar autofokus på kameran.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av grym »

óm man plockar bort ett okulär så kan det oftast bara gå att sätta dit ex cmos sensorn rak på fokusplanet, bara att kolla med en bit papper så man hittar rätt avstånd

denna har en gammal typ av okulär som kräver mycket kort ögonavstånd, så inget wide här tyvärr

bilden är tagen med mobilen mot okuläret, går int att komma närmare

att plocka bort okuläret går inte smidigt, dessutom tror jag att centreringsringarna sitter i den, så utan det ingen funktion, dessutom vill jag kunna kolla rent fysiskt, bara plocka bort webbkameran

så en webbkamera som antingen har lång brännvidd eller man kan byta lins på lätt är mitt första allternativ
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av grym »

provade med en ok webbkamera, samma problem där, utan jag måste nog få tag i en enkel en som man kan byta lins på
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av tecno »

Jag har en ombyggd med C-fattning och CCTV optik, ska rota fram och ta en bild.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av grym »

får nog gå på lins med m12 på, passar bättre rent fysiskt mot okularet

hittade en halvgammal webbkamera som linsdelen rent fysiskt är vettigt

dock verkar den vara udda, varken win 10 eller cheese i linux hittar den

sedan så kör jag xp på datorn vid maskinen så det är nästa bekymmer
man kanske skulle gå på en normal videokamera och ha en skärm som klarar både dator och kompositvideo in, fördeln är inte någon tid mellan man rör axlar tills det syns på skärmen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av grym »

kom på att jag köpte en dålig actionkamera, som även fungerade som webbkamera, den var plastig, och hadde allt för icke vidvinkligt objektiv för att funka som bra actionkamera, men den är ok som kolla i mikroskop kamera...

ska bara kolla om man kan hitta så man får kontakt med kameran i xp med, och sedan göra en adapter mellan okular och lins
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: webbkamera mot okulär

Inlägg av E Kafeman »

Till mitt första mikroskop köpte jag en billig webbkamera som rensaades på linser och UV-filter och sedan limmades på ett plaströr som passade istället för okularet, som på de flesta mikroskop är löst påträdda.
Det fungerade bra men fick bara med 25% av bilden så det blev oönskad förstoring, motsatsen till när man får svart ring i ytterkanten. Trots förstoringen var bildskärpan mycket bra.
Motsatsen, om man vill se brett men utan den svarta ringen, kallas linsen för Barlow-lins. Bägge varianterna finns i vanligen faktor 0,3 till 2 i olika dimensioner för att passa i okulärhålet eller i separat utgång för kamera.
Det finns linser till hyggliga priser om man inte kräver topp-optik. : https://www.aliexpress.com/item/32702781970.html
Priset är så lågt att det har hänt att jag köpt sådana linser bara för att jag behöver gängan för att anpassa mot någon kamera.
Andra änden på reduktions-linsen jag använder nu har en C-gänga som många bättre webbkameror med utbytbara linser använder, ca 24 mm diameter till skillnad från 12 mm för lite enklare webbkameror. Finns gäng-övergångar för de flesta vanlig objektiv-storlekarna.
Ett annat sätt att öka förstoringen är att använda en fysiskt mindre kamera-sensor.

Att låta kameran titta genom okularet blir dock sällan bra. Man får sk vignetting med oskärpa i ytterkanter. Det är svårt att hålla kameran i optimal position och det blir lätt rörelse-oskärpa och synfältet lir begränsat.
Något som är lite ny produkt är att använda mobilen direkt ovanpå okularet med ett stativ så att telefonen kan fixeras stadigt:
Har man väl justerat in positionen så kan det bli hyggligt resultat då mobilens kamera ofta har fysiskt liten sensor vilket ger mer bild och mindre av svarta ytterkanten.
Än bättre om man själv kan tillverka stabilt stativ och använda en kamera med lång zoom för att åtminstone låta hela mikroskop-bilden fylla ut kamera-sensorn.
Det finns lång-zoom-objektiv att skruva på på 12mm webbkameror eller kan man köpa hela kameran: https://www.aliexpress.com/item/32901716874.html
En sådan kamera har C--gänga och passar direkt på mikroskop som har en separat port för kamera och den är mycket passande som övervakningskamera då den ser bra i svagt ljus, utan IR-belysning.
Den bör ha möjlighet till optimalt resultat så långt okularet tillåter, om du hemtillverkar ett okular-fäste.
Jag har ungefär en sådant kamera på mitt mikroskops kamera-port med en 0,3x relä-lins emellan för att ge full bild.
En nackdelen med min kamera är att den ansluter via USB2 så framerate, bilduppdateringen, sjunker med högre upplösning. Skulle jag köpt något nytt idag så skulle det vara med USB3 för att slippa den begränsningen.
Skriv svar