Cyckellyse med lysdiod

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
kristert
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2014, 23:10:22

Cyckellyse med lysdiod

Inlägg av kristert »

Hej Jag håller på med belysning till min cykel , jag har caddat och printat delar till generatorn vilken jag använt 4 st. reläspolar från ett vanligt växlande 12 volts relä som jag seriekopplat , magnetskivan är fräst ur en 80x5 mm aluminiumskiva vari 20 st neodynmagneter sitter perferin.
systemet ger 5.5 volt AC och 0.2 A efter likriktning med likriktarbrygga och en elektrolytkonding på 4700 uF ges 5.2 volt DC.
Nu till min fråga : när jag kopplar två lysdioder i serie lyser det jämt och fint och jag kunde nöja mig med det men jag tänker använda en liten 1.5 volts ficklampa typ som finns på Clas Ohlsson för att få reflektor och resten färdigt att bara skruva fast på styret men den bara blinkar till en gång när jag ansluter kablarna sedan svart , tar jag sedan bort kablarna och återansluter så blinkar den till igen för att återigen svartna, när jag lägger i batteriet så lyser den så vackert . Lysdioden i ficklampan är en liten fyrkantig diod .
En tanke är att ha ett ladningsbart batteri i ficklampan som laddas konstant via generatorn och via av/på knappen reglera framlyktan .

Väldigt tacksam för svar och eventuelt en lösning på frågan
Krister
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Cyckellyse med lysdiod

Inlägg av JustNeed »

Snyggt projekt! :bravo:

Om du kopplar in 5V i ett system gjort för 1,5V är det inte jättekonstigt att det inte funkar.
Det sitter alldeles säkert elektronik emellan för att reglera strömmen genom dioden.

Så som jag ser det finns det tre spår:
1. Ta reda på vad det är för krets och manipulera den så att den tar "din" drivning.
Det är förmodligen en boostlösning om den drivs med 1,5V och då kanske det inte går så lätt.

2. Reglera "din" drivning så att den är samma som lampan vill ha, 1,5V.
Det kan du t.ex. göra med en DC-DC regulator, ex https://www.electrokit.com/produkt/swit ... -1-8v-17v/.

3. Riva ut inkromet i lampan och ersätta det med dina två dioder.
Kräver viss åverkan, men kan nog ändå bli enklaste lösningen.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Cyckellyse med lysdiod

Inlägg av Pucco »

Här finns lite tips angående LED-belysning från cykelgenerator.
http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Cyckellyse med lysdiod

Inlägg av MrIzoard »

Nu lånar jag tråden lite, säg till om det ej är ok.
Jag blev inspirerad av att läsa om detta och jag måste fixa lyse på cykelcrossen som får agera pendlare till jobbet. Jag har ett par olika "kina-lampor" men det skulle vara roligt att bygga något eget.
Tanken är att köra med power-LED då jag har några dioder liggande och det var ju bra länk tidigare i tråden till elektronikdelarna.
Då återstår det ju att fixa generator, tänkte något i stil med det TS har.
Mina kunskaper är ju väldigt ringa här så jag tänkte kolla med tips på vad för spolar och hur många för att kunna få en hyfsad ström till dioderna.
Så kom gärna med förslag här tack.
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Cyckellyse med lysdiod

Inlägg av alexanderson »

Använd istället en framlampa (LED) på cykeln som drivs av tre seriekopplade AAA celler. (finns på biltema) den bör tåla 5,2 volt.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Cyckellyse med lysdiod

Inlägg av GalFisk »

Eller köp Biltemas framlampa för navdynamo. Den har en 1F superkonding med styrelektronik och tål 6V. Du kan mata den direkt med AC. Den har 1W LED, och även DC-utgång (har inte kollat spänning på denna än).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Cyckellyse med lysdiod

Inlägg av 4kTRB »

Snyggt bygge. Går det tyngre eller lättare än med en klassisk generator?
Hittade en pryl som gör att man bara behöver trampa ibland viewtopic.php?f=2&t=96798
Skriv svar